Aviseringar
Rensa alla

Olagligt boende


Marie_Curie:

[tard] Så om han kom med en vettig förklaring så skulle han slippa? "Jamen de är ju så mysiga och trevliga, synd att bara låta dem stå"

Jag tror kommunen bara försökte låta snälla [cute]


   
SvaraCitera
loita

han sa att ha trodde att de vart böter och vräkning


   
SvaraCitera

Även fast det inte är en lägenhet ifrån början så kan den ju vara omregistrerad och/eller omgjord som lägenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du har inget kontrakt så du på besök 😀


   
SvaraCitera

Om det är andrahand så är det personen som har första handskontraktet som åker på smällen om det nu är så om det skulle bli problem.


   
SvaraCitera

Marie_Curie:

Om man flyttar in i en bostad som från början inte är en bostad, t ex frisersalong eller så, och om det är andra hand

För det första; Ett andrahandskontrakt måste man ha hyresvärdens tillstånd för att upprätta. Annars spelar det ingen roll hur skötsam du är, hyresvärden kan säga upp kontraktet i alla fall.

För det andra; Enligt lag är du skyldig att vara folkbokförd på den adress där du bor. Möjligen kommer du att få problem med det hos skattemyndigheten om fastigheten inte är en bostadsfastighet. Om det t.ex också finns bostadslägenheter på samma adress, så är det enklare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marie_Curie:

Jag läste tråden, googlade lite och jag tolkade det såhär:

- Man ska folkbokföra sig i den bostad där man bor, oavsett om det är 1ahands, 2ahands, 5ehands eller vad det nu är. Det blir ungefär som "inneboende hos" fast den man bor hos inte bor där.

- Det är olagligt att medvetet bo i en lokal som inte är byggd för att bo i, exempelvis en frisörssalong eller ett kontor.

- Man kan få det att se ut som om man har handlat i god tro, vilket betyder att du inte kunde ha kunnat gissa dig till genom rimliga efterfrågningar att lokalen INTE får användas till bostad(med andra ord i ditt fall är detta inget alternativ).

Jag vet ej om jag har tolkat texten rätt, och jag har inte haft tid att vara källkritisk, så ta ej mina ord för fakta.


   
SvaraCitera

Kommer ni skriva ett giltigt andrahandskontrakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm. Bara för att jag är så kåt på den där "lägenheten" tror jag nog att jag låtsas att jag inte måste folkbokföra mig där (för då kan jag ju plötsligt inte plugga där jag bor nu längre) och håller tummarna för att det bara är hyresvärden som råkar illa ut. Tack för tankarna!

zIGGE:

Då är det ingen jävla ide att du ens skriver.

Det är verkligen ingen vettig idé att du skriver här heller.

Oväntad:

Kommer ni skriva ett giltigt andrahandskontrakt?

Yes! .. Hur förändrar det saken? Till det bättre eller sämre?


   
SvaraCitera

Marie_Curie:

Yes! .. Hur förändrar det saken? Till det bättre eller sämre?

Tänkte att då finns det ju papper på att du vet att det inte är någon bostadsgrej. Kanske inte är så bra.


   
SvaraCitera
zIGGE

Marie_Curie:

Det är verkligen ingen vettig idé att du skriver här heller.

Jag vet att du inte förstår en så komplex sak även om du försöker utan att du intalar dig själv om något som inte är rationellt så jag förklarar det för dig. Det minsta vettet har människan som vanföreställer sig själv genom att ens svara för att försöka känna sig inne, där du inte passar. Att använda ditt söta lilla huvud är inte du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Med all respekt, även om jag uppenbarligen inte får någon som helst utav dig: jag tror inte du vet så mycket som du säger att du vet. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Tänkte att då finns det ju papper på att du vet att det inte är någon bostadsgrej. Kanske inte är så bra.

Fan. Det har du rätt i...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera