Aviseringar
Rensa alla

Olagligt??


Elgnat
Ämnesstartare

Jag är 14 år (04a) och är ihop med en kille som snart fyller 18 (00a). Vi bor 4h ifrån varandra, men har träffats 1 gång för ett tag sen och vi kommer kunna ses snart igen förmodligen. Men är det olagligt att vi är ihop? Kan han bli anmäld för att vara en pedofil?


   
Citera

Det är väl inte direkt olagligt, men det blir lite mer tillåtet när du fyller 15.
Om du är osäker så kan du söka på den här sidan,  https://lagen.nu/


   
SvaraCitera

olagligt nej men tänk på att ni inte får ha sex enligt lag (enligt min åsikt) sen måste han jobba och du måste ha tillstånd från en förälder tror jag kan ej med svenska lagar med att flytta ihop och sånt skit då ni bor 4h ifrån varandra måste du troligen byta skola eller gå upp väldigt tidigt i min mening är det inte värd det ifall ni gör slut och han träffar en äldre


   
SvaraCitera
sies
 sies

Ni får absolut vara tillsammans om ni båda vill det. Ni får absolut ha samlag också ifall båda, främst du som icke-byxmyndig, verkligen vill ha sex. 

Lagen om byxmyndig handlar om att vuxna inte ska sexuellt utnyttja minderåriga, det står också i samma lag att man inte heller vill stoppa ungdomar att ha sex. Han som 17/18 åring räknas som ungdom. 


   
SvaraCitera

Inte pedofiliskt.
men något för stor åldersskillnad för den åldern, gissar att det rättsligt skulle bli rätt oklart vad som skulle tänkas om det 


   
SvaraCitera

pseudocidal_boy:
Det är väl inte direkt olagligt, men det blir lite mer tillåtet när du fyller 15.
Om du är osäker så kan du söka på den här sidan,  https://lagen.nu/ hemsida

mycket intressant tack för att du delar!


   
SvaraCitera

nee inte olagligt men många kanske tycker de  förstor ålderskillnad men så lönge ni älskar varandra :3


   
SvaraCitera
shuna

Det är inte olagligt för er att bara "vara ihop" men det är olagligt för honom att göra något intimt med dig innan du fyllt 15.


   
SvaraCitera

Fimara:

mycket intressant tack för att du delar!

Ingen orsak ^^


   
SvaraCitera
Elgnat
Ämnesstartare

Tack så mkt för alla svar❤


   
SvaraCitera