Aviseringar
Rensa alla

Olika religioner


Ämnesstartare

Hej på er! Jo jag har ett prolem..

Jag och min pojkvän har varit tillsammans några månader snart. Jag är verkligen kär i honom, ingen kille har fått mitt hjärta att slå såhär mycket för någon. Han är underbar, och jag litar på han till hundra procent, han äger verkligen mitt hjärta. Ni kanske inte förstår hur jag kan vara så säker på det efter bara några månader, men skulle ni vara i min situation skulle ni förstå.

Iallfall.. Han är från Iran och enligt han får han vara tillsammans med en kristen tjej som mig, sålänge vi inte gör något. Men när det leder till mera seriösa förhållanden(skaffa barn, gifta sig o.s.v) så måste det vara med någon som har samma relgion som honom.
Visst låter det långsynt att jag redan tänker på det här, men den här känslan äter typ upp mig, att vi en dag kommer skiljas åt..
Jag vet inte vad jag ska ta mig till helt ärligt, känns som jag bara kommer såra mig själv i slutändan, men samtidigt så älskar jag han verkligen.. [n]

Någon som vet vad jag ska ta mig till? Tacksam för seriösa svar och att ni tog er tid att läsa! [smile]


   
Citera

Tycker rent spontant att du borde hitta en mindre trångsynt kille, alternativt en ickereligiös.


   
SvaraCitera

Jag hade inte låtit det blivit något seriöst om killen har såna åsikter. Fett ovärt! [crazy]

Sen skulle jag iofs aldrig ens komma på tanken att vara med en religiös kille.


   
SvaraCitera

Fel.

Koranen säger att en muslimsk man har tillåtelsen att gifta sig med en kvinna av vilken religion som helst. Men att gå andra hållet runt skulle inte fungerar, detta för att mannen ses som överordnad i äktenskapet och att barnen därmed ska bära hans religion.

Är de insnöade religiösa borde de åtminstone ha koll på sin religion lite.


   
SvaraCitera

Cointoge:

Koranen säger att en muslimsk man har tillåtelsen att gifta sig med en kvinna av vilken religion som helst. Men att gå andra hållet runt skulle inte fungerar, detta för att mannen ses som överordnad i äktenskapet och att barnen därmed ska bära hans religion.

Japp, så äree! 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Yemkela:

enligt han får han vara tillsammans med en kristen tjej som mig, sålänge vi inte gör något. Men när det leder till mera seriösa förhållanden(skaffa barn, gifta sig o.s.v) så måste det vara med någon som har samma relgion som honom.

Allt Cointonage säger här ovan stämmer faktiskt: enligt islam får en muslimsk man gifta sig med en icke muslimsk kvinna, men en muslimsk kvinna får inte gifta sig med en icke muslimsk man. Orsaken är att mannen förväntas bestämma över kvinnan och barnen.

Han säger alltså mer eller mindre att han inte är seriös med dig och kommer att göra slut med dig.

Yemkela:

Visst låter det långsynt att jag redan tänker på det här, men den här känslan äter typ upp mig, att vi en dag kommer skiljas åt..

Om han verkligen älskade dig skulle ni inte behöva skiljas åt. Han värderar sin religion mer än dig. Han verkar inte älska dig alls. Han är inte seriös. Han har redan sagt att han kommer att dumpa dig för religionens skull. Varför inte dumpa honom först?


   
SvaraCitera

Lyssna på Mynona.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Han säger alltså mer eller mindre att han inte är seriös med dig och kommer att göra slut med dig.

Bara en tanke, om det nu är så att muslimska män får vara gifta med svenska kvinnor o.s.v.
Kan det har något att göra med hans föräldrar tycke om att han borde ha en tjej av samma religion, eller är det helt hans beslut? [shake]


   
SvaraCitera
mynona

Yemkela:

Kan det har något att göra med hans föräldrar tycke om att han borde ha en tjej av samma religion, eller är det helt hans beslut?

Fråga honom. Det är om han själv tycker det eller inte som avgör.


   
SvaraCitera

Mynona säger som det är, fråga honom.

Men å andra sidan så är det kanske inte den mest realistiska och inte heller den för nuet mest konstruktiva/hälsosamma attityden att utgå från att förhållandet ska räcka livet ut.


   
SvaraCitera
time
 time

Om ni inte är typ, 20+ båda två, så föreslår jag att du lägger ifrån dig alla tankar på giftermål och avsked. Det är så få procent som klarar sig upp till giftasvuxen ålder i vilket fall som helst, så njut så länge det varar istället för att noja över slutet.


   
SvaraCitera

Yemkela:

Bara en tanke, om det nu är så att muslimska män får vara gifta med svenska kvinnor o.s.v.
Kan det har något att göra med hans föräldrar tycke om att han borde ha en tjej av samma religion, eller är det helt hans beslut? [shake]

Vi kan väl säga såhär, och förlåt om mitt första inlägg inte direkt berörde din fråga - Han verkar ju personligen inte ens vilja ta striden med sina föräldrar för att kunna erkänna dig som en fullvärdig partner. Av det här kan man dra slutsatsen att du är inte värd besväret och att det aldrig kommer att bli något seriöst mellan er. Mot denna bakgrund finns det två val du kan göra.

1. Du kan fortsätta vara med honom, hoppas eller anstränga dig för att han ska ändra sig och kompromissa med sin bakgrund.
2. Du accepterar hans val och lämnar dina förhoppningar dit hän. Ni kommer inte att bli ihop på riktigt helt enkelt.

Och om frågan ifall det skulle bero på hans egna val eller kulturen: Det är ingen nyhet att man inom alla folkgrupper hellre ser att man håller sig med någon från gruppen än någon utanför. Inom islam ses det dock som okej när mannen gör det för att mannen enligt sed är överordnad i äktenskapet och att hans arv kommer att prägla deras kommande barn.

Men vad som gör det unikt i detta fallet är att föräldrarna är konsekventa och vill inte tillåtna ens sin son ha ett sexuellt umgänge med svensk tjej. Vanligtvis så brukar man låta sina sönerna löpa amok med svenska tjejer för att sedan dumpa av dem och gifta sig med en anständig muslimsk kvinna efter ett par år.

Jag tror att koranen fördömer allt utomäktenskaplig sexuellt umgänge. Men denna traditionen, och särskilt nu i modern tid, har främst gällt kvinnorna av anledning som jag beskrev längre upp.

Han kan vara seriös, eller inte. Svårt att säga, särskilt som vi inte vet mer än att han är "muslim". Och med det menar jag att det finns viss variation mellan olika grupper och att man utefter bakgrund kan utröna hur religiös familjen tros kunna vara. Jag har dock funnit det som betydligt vanligare att man haft större tyglar på kvinnorna inom religionen generellt sett.


   
SvaraCitera

Yemkela:

.

Visste du att det finns två sverigedemokrater i tråden vaa? [crazy]

hursomhelst, du kan förmodligen hitta en bättre kille, det går över tills du har hittat en ny "partner" som du åtnjuta ett par år med.


   
SvaraCitera

Yemkela:

Jag är verkligen kär i honom, ingen kille har fått mitt hjärta att slå såhär mycket för någon.

jag förstår dig helt och hållet, min pojkvän är också muslim och vi har varit tillsammans lite mer än ett år. Hans mamma kom nyligen till sverige. Och jag har blivit sårad och känt att jag blivit behandlad som skit. Han vågade inte berätta för sin mamma om mig först, jag blev förbannad och sårad, så jag ville göra slut med honom eftersom han behandlade mig så. Men han sa att han att han skulle berätta och att han älskar mig och bla bla, så ja okej då, då väntar jag lite till då. Du vet att familjen är det viktigast för muslimer. Det är inget som kan komma mellan det. Men så småningom så berättade han om mig för henne. Och hon tog det inte så hårt, men sa att att det skulle vara bra om jag lästa lite om islam osv. Men jag kommer inte att göra det, aldrig. Jag är svensk och kommer förbli svensk. Om jag skulle bli muslim o religiös, skulle jag ljuga hela livet att jag tror på nått som jag inte gör. Och det kommer jag aldrig att vilja göra. Jag har sagt till min kille att vi kan vänta tills hans mamma kommer att acceptera mig för den jag är. Jag vet att det inte kommer att bli lätt. Men jaja, jag vet vad jag vill och jag vill ha honom. Och jag ska försöka ge det en chans, sen får vi se hur det går. Jag vet att jag inte ska förvänta mig nått bra, så är väl förberedd på det värsta[smile]

Yemkela:

enligt han får han vara tillsammans med en kristen tjej som mig, sålänge vi inte gör något. Men när det leder till mera seriösa förhållanden(skaffa barn, gifta sig o.s.v) så måste det vara med någon som har samma relgion som honom.

ja, menar du sålänge ni inte har sex?
du det är verkligen svårt detta, jag är i samma situation jag. Men jag tycker att du ska prata med honom. Va bestämd mot honom. Muslimska män styr väldigt mycket och där måste du, du måste våga sätta gränser med en gång. Så fort du känner att det är fel säg ifrån, och styr du med. Va stark. Fråga vad det är han vill med ert förhållande, vad det är han vill med livet osv.. prata med honom och låt honom inte driva med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

Och jag ska försöka ge det en chans, sen får vi se hur det går. Jag vet att jag inte ska förvänta mig nått bra, så är väl förberedd på det värsta

Önskar dig all lycka till!

Själv så har jag gjort så att jag var väldigt bestämd mot honom, det led mot flera bråk, och det sabbade våran relation.. antar han inte tog det hela så värst seriöst, lika bra att det tog slut liksom.. även om det känns fel.

önskar dig det bästa! var stark!


   
SvaraCitera