Aviseringar
Rensa alla

Olikfärgade skosnören och bortrakat hår = Antidemokratiskt och rasistiskt, enligt rektor


Ämnesstartare

De senaste åren har vi fått se allt mer löjliga fall av PK-restriktioner i många av landets skolor. Det har mestadels handlat om förbud mot klädsel med svenska flaggan, men nu har en skandalrektor på Humleskolan i Bromölla tagit ett nytt stort steg i kränkningarna mot svenska elever.

kristianstadsbladet:

Naturligtvis tar jag kontakt med föräldrarna och gör klart vad som gäller. Sedan måste eleven efterleva det vi kommit överens om. Det kan till exempel handla om kängor. Det finns ett sofistikerat symbolspråk med olikfärgade skosnören som betyder olika saker.

- Det är svarta skosnören som gäller här på skolan, säger Sven Håkansson.

Rakat huvud kan också vara en symbol för rasistiska yttringar men samtidigt är det svårt för skolan att förbjuda menar rektorn.

Rektorn gör även en antydan om att det skulle vara olagligt att bära olikfärgade skosnören eller raka av sig håret:

kristianbladet:

Sven Håkansson pekar på att det blir konsekvenser när elever bryter mot policyn.

- Kränkningar av detta slag leder till samtal med elev och föräldrar vid upprepade tillfällen. En elev kan också bli polisanmäld med anledning av sitt sätt att ge uttryck för sina åsikter. Även socialen kan bli underrättad.

---

Jag lär mig hela tiden nya saker, nya symboler, sifferkombinationer och musikstilar. Självklart ska vi vara på tårna och förbjuda och plocka av ungdomarna dessa symboler. Samtidigt är det oerhört viktigt att vi tar ett gemensamt vuxenansvar kring ungdomar som ger uttryck för rasistiska åsikter.

Saker som kan upplevas som kränkande eller antidemokratiska ska inte eleverna bära.

Är det bara jag som anser att det är rektorn som sprider kränkningar och antidemokratiska åsikter, och inte eleverna som råkar ut för hans fascism?
Det här kommer alltså från en man som vill förbjuda bortrakat hår på skolan. Men att förbjuda slöja i klassrummet som alla andra huvudbonader, trots att slöjan förmedlar islams antidemokratiska och kvinnorförnedrande budskap, kommer alltså inte på tal.

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090212/BROMOLLA/5...


   
Citera
Ämnesstartare

idioti


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tur att jag har likfärgade skosnören och hår kvar då, så ingen känner sig utanför och ledsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Korkat. Jävligt korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahahahaha det är så underbart! Det är skönt att vi skinnskallar återigen slipper anses som rumsrena åtminstone, så vi slipper vara medias gullegrisar (ang hypen kring This Is England etc)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Tur att jag har likfärgade skosnören och hår kvar då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns att jag läste nånstans att även hängslen skulle förbjudas. Håkan Hellström har hänglsen, är han en odemokratisk nazist då?

Sen så på min högstadieskola så förbjöd dom "ACAB" tröjor för de trodde att det betyde "All Corpses are Bastards" och "corpses" syftade på svarta människor.

Sen förbjud de che-gue-vara (stavning?) tröjor.

Men att förbjuda skosnören, hängslen och kängor känns bara så överdrivet... jävla bögfascister, seriöst.

Blade Runner:

Men att förbjuda slöja i klassrummet som alla andra huvudbonader, trots att slöjan förmedlar islams antidemokratiska och kvinnorförnedrande budskap, kommer alltså inte på tal

Håller med till 100%.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, innom vissa rasistiska kretsar betyder ju vita eller röda skosnören på svarta kängor saker. Och i kombination med rakat hår och svenska flaggor kan det ju bli otrevligt. Just den skolan kanske har stora problem med nynazister etc?

Men jag har rosa och ljusblå skosnören på mina Fly Motion Cortez det lär ingen tolka som rasitiskt [cute]


   
SvaraCitera

Blade Runner:

antidemokratiska åsikter

e de inte jävligt odemokratiskt av rektorn att bara bestämma sånt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Och i kombination med rakat hår och svenska flaggor kan det ju bli otrevligt. Just den skolan kanske har stora problem med nynazister etc?

Ett demokratiskt samhälle ska klara av att skydda även obekväma personers rätt till ett fritt liv. Att antyda att rakad skalle har något med rasism att göra är löjligt och ingenting annat. Det är kränkande mot personer med rakad skalle att säga att de är rasister.

lockbete:

e de inte jävligt odemokratiskt av rektorn att bara bestämma sånt?

Jo, givetvis är det just det. rektorn är uppenbarligen PK-fascist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Ett demokratiskt samhälle ska klara av att skydda även obekväma personers rätt till ett fritt liv. Att antyda att rakad skalle har något med rasism att göra är löjligt och ingenting annat. Det är kränkande mot personer med rakad skalle att säga att de är rasister.

Nej, rakat hår betyder inte att man är rasist. Att ha en svensk flagga på jackan betyder inte heller att man är rasist. Olikfärgade skonsören, vilket jag själv har betyder verkligen inte heller att man är rasist.

Dock kan jag hålla med rektorn. Skolan är en "arbetsplats" och inte rätt ställe att uttrycka starka politiska åsikter på. Om en skola har problem med nynazister har jag full förståelse för att man vill skapa en bra studiemiljö för "majoriteten" av eleverna, i sann demokratiska anda.

Sen vad gäller det demokratiska samhället så har det ingen skyldighet att skydda odemokratiska krafter, speciellt inte nazistiska sådana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol så jävla töntigt,
kan de inte förbjuda rappar kläder också, tycker det ser ut som de hatar oss svenska


   
SvaraCitera

hahahaha jag dog faktiskt lite av skratt
skosnören är sniggt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och varför är det fel att tänka antidemogratiska tankar? Han måste vara helt jävla slut i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

och varför är det fel att tänka antidemogratiska tankar?

Inget alls, däremot kanske skolan inte är bästa stället att manifestera dem.


   
SvaraCitera