Aviseringar
Rensa alla

Olikfärgade skosnören och bortrakat hår = Antidemokratiskt och rasistiskt, enligt rektor


Ämnesstartare

Andy91:

däremot kanske skolan inte är bästa stället att manifestera dem.

det är ju där om någonstans man bör visa det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Sen vad gäller det demokratiska samhället så har det ingen skyldighet att skydda odemokratiska krafter, speciellt inte nazistiska sådana.

Det demokratiska samhället har visst en skyldighet att skydda allas rätt till ett fritt liv och yttrandefrihet (minus dömda brottslingars). Svensk polis har skyldighet att se till att nazister kan hålla lagliga torgmöten och förmedla sitt budskap ostört, exempelvis. Skolan ska vara ett typexempel på en demokratisk institution. Då är de inte okej att porta invandringskritiska partier eller att förbjuda nationalistiska budskap, eller för den delen bygga orealistiska teorier om hemliga budskap i olikfärgade skosnören.
I skolan ska det också vara fullt okej att ha antidemokratiska åsikter. Det har varken rektorn, lärarna eller någon random förälder något med att göra. Rektorn borde avskedas för tjänstefel och brott mot mänskligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Det finns ett sofistikerat symbolspråk med olikfärgade skosnören som betyder olika saker.

Boots and braces doesnt make a rascist.

Lagom idiotisk att döma någon pga deras skosnören.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

det är ju där om någonstans man bör visa det...

Om man ser skolan som en arbetsplats så är det ju just där man vill slippa politska och religösa budskap. Jag störde mig på när en kvinna på min förra arbetsplats satte upp ett plakat med jehovas vittnen eller vad det var.
Politiska åsikter hör hemma under fritiden.
Däremot så ser jag inte olikfärgade snörningar som rasistiska budskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

det är ju där om någonstans man bör visa det...

Då kan vi vara helt överens om att vi inte är överens. Jag vill att min skola skall vara så fri från politiska influenser som möjligt.

Blade Runner:

Det demokratiska samhället har visst en skyldighet att skydda allas rätt till ett fritt liv och yttrandefrihet (minus dömda brottslingars).

Jag uttryckte mig otydligt. Det jag egentligen syftade på är alla folkölsnazister (dricker folköl i parker, är otrevliga mot gamla tanter etc) som lever på socialbidrag, ständigt bryter mot svensk lag (misshandel, hot etc) och sen kallar sig stolta nationalister. De är bara kriminellt slödder och samhället har ingen skydlighet att skydda dem.

Verkar man för sin politiska övertygelse inom ramarna för svensk lag, ser inte jag heller något problem.

Men se det ur rektorns synvinkel. Du har en skola med 1000 elever. På din skola har du även en växande grupp nynazister som stör de andra eleverna och ställer till problem. Vad skulle du göra åt saken? Att bara låta dem vara är ju uppenbarligen inte ett alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Jag vill att min skola skall vara så fri från politiska influenser som möjligt.

eller så bryr man sig inte, och bara klär sig som man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så skiter man i vad den oerhört korkade rektorn säger (hur han fått sitt jobb är obegripligt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Men se det ur rektorns synvinkel. Du har en skola med 1000 elever. På din skola har du även en växande grupp nynazister som stör de andra eleverna och ställer till problem. Vad skulle du göra åt saken? Att bara låta dem vara är ju uppenbarligen inte ett alternativ.

Jag har svårt att tro på att rektorn har några sådana problem. Av artikeln att döma, så handlar det enbart om en liten grupp föräldrar som ringt rektorn och klagat på att olikfärgade skosnören är rasistiskt. Något om rasistiska trakasserier framkommer aldrig.
Vore jag i en sits som rektor på en skola med nynazister, så skulle jag ändå inte förbjuda harmlösa kläder. Det vore antidemokratiskt och ett brott mot skolverkets policy.

:

Åke Eliasson (S) anser att klädförbud på kommunens skolor inte bara handlar om kläder utan om att “stävja tankesättet hos de elever som har antidemokratiska åsikter“.

Ett uttalande som jag finner vara mycket skrämmande och antidemokratiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

eller så bryr man sig inte, och bara klär sig som man vill.

Jag tror vi båda är ganska medvetna om att det egentligen inte är kläderna som är problemet på den skolan.

Antagligen finns en grupp med folkölsnazister där som gör livet surt för de andra eleverna, och elever och föräldrar kräver att skolan skall göra något åt saken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Vore jag i en sits som rektor på en skola med nynazister, så skulle jag ändå inte förbjuda harmlösa kläder.

Problemet är att alla har rätt att gå i skolan, och alla har rätt att tänka och tycka nästan vad de vill. Några av de få sanktioner skolor kan ta till är förbud mot rasistiska symboler och uniformer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Några av de få sanktioner skolor kan ta till är förbud mot rasistiska symboler och uniformer.

Hakkors och vit huva är några av de få plagg som kan ses som rasistiska. Rektorn har ingen rätt att utmåla sina elever som rasister och deras plagg som rasistiska. Det är förtal och diskriminering på hög nivå. Som sagt, rektorn borde avskedas omedelbart för tjänstefel.


   
SvaraCitera

Det är väl lika mycket kränkning mot alla elev, svensk som tyskt som fransos , så länge de står för åsikterna som objektet symboliserar?

För övrigt tycker jag det är bra att förbjuda skiten. Gillar inte rasistfittor, själviska inskräntka svin, imo bidrar väl inte med något till skolan förutom vandalism och sämre betygsstatistik. Hade varit skönt med en handlingskraftig rektor på min skola.

Om vi ska tillåtat sådant symbolspråk kan vi ju samtidigt dra på eleverna tröjor där det står att de ska döda/har dödat en neger.

Nej, på med skoluniform och förbjud antidemokratiska åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snokade lite på info14 och det blev snabbt uppenbart att nationalistiska grupper rekryterar med flyers, klistermärken etc på den skolan.


   
SvaraCitera

Andy91:

Snokade lite på info14 och det blev snabbt uppenbart att nationalistiska grupper rekryterar med flyers, klistermärken etc på den skolan.

Antagligen lär de ju också lyckas, med tanke på vilken fascist till rektor de har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Antagligen lär de ju också lyckas, med tanke på vilken fascist till rektor de har.

Ja, han skapar ju uppmärksamhet och oemotståndlig tabu.


   
SvaraCitera