Aviseringar
Rensa alla

Olja inte slut förens om 4 miljoner år


tror inte på det innan jag hör fler forskare säga samma sak, då kanske.


   
SvaraCitera

Även om han lyckats skapa olja i en kontrollerad miljö så är det no way att någon kommer försöka mass producera det på sådant vis. Tror det skulle bli för dyrt för att löna sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

HAHAHHAHA FJORTIS

Vad fan säger du [mad][mad][cry]


   
SvaraCitera

retstickan:

han sa att våran tro om att oljan tar slut efter 2050 är helt felaktig.

Oljan kommer aldrig ta slut, däremot kommer det bli avsevärt dyrare och svårare att få tag på. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oil is no good


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja USA. [confused]

Fnissade


   
SvaraCitera

partelow:

Hade det varit sant känns det som att det borde varit hur stort som hels

Inte för att jag tror på detta, men t.ex evolutionsteorin fördömdes ju också när den var ny. Även Teorin om att jorden var rund och inte platt, etcetc.


   
SvaraCitera

Det är inte första gången någon påstår att oljan skapas på andra sätt än den konventionella teorin säger. Tidigare hörde jag om en person som menade på att oljan skapades av mikroorganismer djupt nere i berggrunden. Dessa levde på metangas och biprodukten (deras bajs helt enkelt) var råolja.

Bekymret är att det inte spelar någon som helst roll för vår miljö exakt hur oljan uppstått. Den ger ändå upphov till en stor växthuseffekt och en försurning av haven. Så även om det finns olja för 4 miljoner år till så kan vi inte fortsätta använda den, för då dör vi själva.


   
SvaraCitera

Om det här skulle stämma innebär det en ofantlig katastrof för oljeföretagen. Tänk bara hur mycket olja som används idag, om det då skulle räcka i 4 miljoner år innebär det att priset på olja sjunker i botten. Teoretiskt sett skulle oljan bli gratis! En produkt eller resurs blir nämligen dyrare ju mer bristfällig den är. Så jag tror oljeföretagen skulle hörhindra spridningen av den informationen till varje pris. Det är också möjligt att en sådan verklighet skulle leda till att vi fullkomligen missbrukade oljan hej-vilt utan en tanke på att den skulle ta slut...

Jag ställer mig dock kritisk till påståendet. För övrigt är fossila bränslen utdaterade för länge sedan och skadliga för miljön.


   
SvaraCitera

partelow:

typ stått på alla löpsedlar eftersom det är ett ganska stort ämne.

...Snälla, använd inte löpsedlar som mått på ett vetenskapligt arguments trovärdhet (inget sagt om huruvida påståendet stämmer eller inte; det låter som en misstolkning).

dazed_and_confused:

Det är väl mer i USA man bryr sig i just det då miljöargumenten mot olja inte verkar ha haft sånt stort genomslag där.

Ke? Idén att olja är dåligt är absurd och har inget genomslag här heller inom vetenskapen. Det finns inga ämnen idag som helt kan ersätta oljan, vilket är just varför du antagligen har tjugo produkter tillverkade av olja inom en tiometersradie kring dig själv...

Problemet med oljan är att den tar slut; inte att den existerar. Oljan är absolut inget dåligt, tvärtom, olja kan lagra enormt mycket kemisk energi (per volymenhet) vilket är just varför den används överallt. Dessutom finns det fullt med saker att göra med den.


   
SvaraCitera

kul_bus:

för då dör vi själva.

Tja det är ju det allt det här handlar om.
Vi kommer ju inte vara kvar här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

ller med dig. men man måste kolla om nyheten stämmer eller ej. det är för tidigt att säga om kåtgubben ljuger elelr ej 🙂

Är det du på din avatar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror nog att det finns människor ur Isolas ätt då också, ofc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vattuman:

Är det du på din avatar?

'

vadårå? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

vadårå?

Då utgår jag ifrån att du är Max Friberg. Lirar du inte pingis i IFK Lund längre?


   
SvaraCitera