Aviseringar
Rensa alla

Oljefärg med torrpensel, fråga


Ämnesstartare

Någon som vet om det är svårt att måla porträtt med det? Har sett massa porträtt på Youtube som är målade med den tekniken och de ser jättebra ut och jag älskar att rita/måla just porträtt så det skulle vara kul att testa.

Har hört att oljefärg kan vara svårt att förvara, är det så? Och sen så undrar jag om det går att sudda oljefärg? hah


   
Citera

Varför inte bara måla med akryl ist?
sudda, nej. men måla över går bra när det har torkat.
Om du inte är så van med att måla, även om du har skrivit det,, kan du ju börja med akryl och avancera till olja, jag har målat med akryl i två år men ännu inte börjat med olja. Jag har hört att man behöver ett visste medel när man målar med olja, för att tunna ut det, men som sagt är jag inte så insatt i olja.
Lycka till


   
SvaraCitera
Paseo

Oljefärg föredrar jag framför akryl faktiskt 🙂
Det är lätt, bara kör på, låt kreativiteten flöda!!!!!


   
SvaraCitera

s_bjork:

Varför inte bara måla med akryl ist?

fast det är ju en helt annan känsla.


   
SvaraCitera

undrarbara:

Har hört att oljefärg kan vara svårt att förvara, är det så?

nej?
det som skulle kunna vara bökigt är väl att det tar tid att torka och att du därför riskerar att det kladdas av på närliggande föremål om färgspill hamnat utanpå förpackningarna/tuberna.

undrarbara:

Och sen så undrar jag om det går att sudda oljefärg? hah

målar du på duk går det att gnugga bort viss färg med en tygbit doppad i thinner(el. dylikt), dock är det att föredra att vänta tills färgen torkat och sedan måla över.
annars blir det lätt geggigt och fult.


   
SvaraCitera

bara skrev vad jag själv tycker, jag arbetade med olja först men sen när jag började bild skola tyckte jag akryl var mycket lättare att arbeta med, spec då jag inte kunde så mkt, har faktiskt inte försök med olja på typ 2-3 år, så jag har ingen aning om känslan..


   
SvaraCitera

Det tar längre tid att torka, men under tiden hinner du att pilla med alla detaljer och greja färgen på tavlan som du inte hinner med akryl, för det torkar så jävla snabbt.

Akryl är plastigt.
Oljefärg är äkta.
Min åsikt.

Färgen har ett djup som inte akrylfärg har.


   
SvaraCitera

Jag föredrar också olja, även om det är svårare att måla med i och med att det torkar så långsamt. Dock hinner man med att göra detaljer som man inte hinner med akryl för att det torkar så snabbt och det brukar se plastigt ut. Olja känns mer äkta.


   
SvaraCitera