Aviseringar
Rensa alla

Om att sälja sin musik, distribution


Ämnesstartare

Hej. Jag är lite ny på området. Har gjort lite musik och har nu hittat en sida där jag kan sälja musiken. Dealen låter grym, men jag vill bara veta om nån annan känner till siten, har använt tjänsten och kan/vill rekommendera den?

Tack!
/Debra

http://www.ubetoo.com/news/ubetoo_distribution


   
Citera

Börja sälja demos/ge bort demos på era/dina spelningar.


   
SvaraCitera

Släpp musiken fri, samt sälj demos på era spelningar. Som väldigt väldigt liten artist kommer du inte att få sålt många låtar, då är det bättre att släppa dem fria och hoppas att folk vill betala för att du ska spela istället.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Börja sälja demos/ge bort demos på era/dina spelningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo visst, men har man inte asmånga gigs och här får en möjlighet att sälja sin musik online på t.ex. ITUNES och Spotify, så tyckte jag att det lät grymt. Men jag känner liksom inte till siten så jag var nyfiken på om nån annan gjorde det...


   
SvaraCitera

skicka demos till skivbolag ist


   
SvaraCitera

Det är ju ej säkert att någon köper, men du måste ju betala hursomhelst.


   
SvaraCitera

Debra:

Jo visst, men har man inte asmånga gigs och här får en möjlighet att sälja sin musik online på t.ex. ITUNES och Spotify, så tyckte jag att det lät grymt.

Har du inte asmånga gigs är det ju ännu viktigare att du släpper musiken fri. Hur många tror du betalar massa pengar för ett band de inte känner till öht? Du kommer inte sälja mer än max 10 ex där.

Släpp musiken fri, så upptäcker folk den och ordet går. Det är så man blir känd utan skivbolag som äger en. När folk känner till din musik är chansen större att du får spelningar, och det är där du faktiskt lär kunna dra in lite pengar på musiken.


   
SvaraCitera

Även om du bara har det uppe i ett halvår är det 400 spänn. Säg att du, rent hypotetiskt, skulle tjäna 5 spänn per såld låt (och då räknar jag nog väldigt högt - få skulle vara beredda att betala mer än 5 spänn för en digital låt om de inte verkligen älskar den). Tror du du vet 80 pers som skulle köpa den?

Nej, även om den här sidan hade varit gratis så hade jag rekommenderat dig att släppa musiken fri istället. Nu kostar den en hel del pengar, då är det ännu mer ovärt.


   
SvaraCitera

Mitt tidigare band släpper demon nu.

Vi har splittrats.

Vår filosofi var att ge bort skivan till fans och låta nyfikna betala en liten slant. Skapa ett intresse och framför allt en efterfrågan. Därefter tjäna pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar i o för sig tanken på att släppa musiken fri, men min tanke gick även till att man här får chans att sprida den ganska stort... skulle gärna sprida min musik över hela världen om det gick. och vad jag förstår det som kan ju folk lyssna på min musik gratis, samtidigt som jag får en liten summa för det(även om det inte är några miljoner direkt). tänkte liksom att det här absolut var en chans att fler upptäcker ens musik...


   
SvaraCitera

Debra:

Gillar i o för sig tanken på att släppa musiken fri, men min tanke gick även till att man här får chans att sprida den ganska stort... skulle gärna sprida min musik över hela världen om det gick.

Fler kommer lyssna på den om du drar upp den på en engelskspråkig blogg eller på youtube än om du drar upp den via olika försäljningssidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok! Tack för din åsikt!


   
SvaraCitera

Stringburka:

Har du inte asmånga gigs är det ju ännu viktigare att du släpper musiken fri. Hur många tror du betalar massa pengar för ett band de inte känner till öht? Du kommer inte sälja mer än max 10 ex där.

jag håller inte med om ditt resonemang, riktigt. dylika tjänster är väldigt bra, eftersom ens musik hamnar på spotify och dylika tjänster, vilket är viktigt för att komma ut och framstå som större än man faktiskt är. det handlar inte om förtjänster, utan om exponering.

angående just den tjänsten, jag kollade inte upp deras avtal i detalj (än), men vad du vill se till är att deras avtal för det första inte är ett exklusivt avtal för digital distribution, och om det är exklusivt, se till att det inte gäller andra tjänster än de som de tillhandahåller. se även till så att eventuell exklusivitet upphör att gälla om du, av någon anledning, säger upp tjänsten.

det finns fler saker som är viktiga att kolla upp, men det här är det mest centrala. jag letar själv efter en tjänst för digital distribution, så jag ska läsa igenom avtalet närmare sen, skriver en utvärdering i tråden om jag kommer ihåg.


   
SvaraCitera

Varför vill man sälja sin musik överhuvudtaget? För min del kvittar det om jag tjänar ett öre på det jag skapar, jag skapar för skapandets skull till högst hypotetisk publik bestående av mig själv.


   
SvaraCitera