Aviseringar
Rensa alla

Om du gått/går natur-natur eller teknik, kolla hit tack


Ämnesstartare

Jag har lyckats komma ner till två program och inriktningar som intresserar mig men är fortfarande ganska osäker då jag bara känner en som går någon av de två program. Finns säkert personer här som gått något av dom. 

Det är iallafall natur-natur och teknik-media. Det som får mig att fundera hurvida vilket jag skulle vilja gå är nog kusen teknik 1 på teknik-media. Mitt största intresse är egentligen inte teknik utan det är naturämnena (har förvisso haft väldigt lite teknik och det jag gjorde var intressant, men förutsätter att det jag gjorde inte är vad hela teknikkursen skulle handla om) men det finns ingen "normal" skola med natur natur i min närhet (de är ganska nishade på ämnen som inte intresserar mig). 

Frågor:
- Om du har läst kursen teknik 1, vad tycke du om den och hur var den? Var den väldigt mycket svårare än det i grundskolan? Vad handlade kursen om? Vad var det mest av? Var det mycket teoretiskt/praktiskt eller 50/50?

- Om du stod att välja mellan teknik-(inriktning-X) och natur-natur, vad fick dig att välja just den du valde? Ångrade du dig?


   
Citera

Valde natur-natur då teknik ej fanns på det gymnasium jag ville gå på, och jag valde gymnasium före linje.

Såhär i efterhand vet jag faktiskt inte riktigt vad som vore bäst, men å andra sidan spelar det egentligen inte jättestor roll eftersom båda programmen ger behörighet till de allra flesta universitetskurserna.


   
SvaraCitera

Se på vad du vill göra efter gymnasiet vilka kuser kommer krävas på de program eller kurser du vill läsa på universitet får du med dessa dirket från gymnasiet underlättar det enormt. Det är mitt tips jag gick teknik kul med teknik kurserna med det var så lite av de tre åren. Man gör mycket i gymnasiet som är ointressant men det är bara att köra på tre år går fort...


   
SvaraCitera

Jag gissar att du inte menar naturbruk?


   
SvaraCitera

Jag går 2an i gymnasiet. Går natur-natur. Vill bara säga att folk varnade mig, hörde jämt ”gå inte natur, det är för myckey plugg”!! Och ja, det är skillnad från grundskolan, det är en del plugg, men det finns inget som man inte kan anpassa sig till. I ettan är det ett stort hopp från nian, men du kommer känna stress oavsett vilken linje du väljer, så om du överväger pga stress kommer det vara stressigt hursomhelst, men man lär sig anpassa sig efter det (:

Sen när det gäller själva linjen är det väldigt roligt att lära sig hur allting hänger ihop. När du läst ett år kommer du börja se sambandet mellan många ämnen och det blir skitroligt! Hur kemi, matte och fysik egentligen är samma grej, gör saken mycket lättare. Sen är det ju svåra kurser, men om du står mellan Tek-X och Nat-Nat är det precis like svårt/lätt. Lycka till!


   
SvaraCitera