Aviseringar
Rensa alla

Om du nu är troende, Vilken religion tillhör du? V2


Ämnesstartare

dahlbear:
jag tror på mig själv

Cool

Om jag sa att du legat i komma i 10 år och att din nuvarande existens inte är äkta. Skulle du fortfarande tro på dig själv?

Jokes aside tro på sig själv är ju alltid sunt.


   
SvaraCitera

Jag tror på vetenskap, alltså ingen religion alls. 
Jag tror att religion är ett sätt för människor att "finna frid och att man inte ska känna sig ensam", nånting sånt. 
Personligen tror jag att religion bara skapar krig och helt enkelt hjärntvättar folk. En värld utan religion vore bättre.

Detta är mina åsikter, respektara dom och jag respekterar dina.


   
SvaraCitera

Muslim.

Du tror alltså på på konceptet att Gud är 3 samtidigt som han är 1? Alltså som hinduer (fast fler än 3). Vill du förklara hur det är monoteism?


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow:

Om jag sa att du legat i komma i 10 år och att din nuvarande existens inte är äkta. Skulle du fortfarande tro på dig själv?

Jokes aside tro på sig själv är ju alltid sunt.

om världen inom 10 år inte var äkta skulle jag fortfarande tro på mig själv. för jag är ju fortfarande mig själv


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

sies:
Jag tror på pastafarianism.

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

43434343:
Muslim.

Du tror alltså på på konceptet att Gud är 3 samtidigt som han är 1? Alltså som hinduer (fast fler än 3). Vill du förklara hur det är monoteism?

Tror vet jag inte, Är bara född till en katolsk familj så kanske är lite missledande när jag skriver katolik så. Men brukar bara säga att jag är katolik i de sammanhangen eftersom det är det jag tillhör om man ser det så, även om jag kanske inte är inbiten i tron. Jag är tyvärr ingen expert om treenigheten och hur allt hänger ihop, hade varit en skön diskussion dock.

Enda jag vet just i mitt liv är att jag tror på en gud, Om det handlar om någon specifik religion i framtiden som jag ska konvertera till eller stanna i får tiden visa. Även när jag har tid igen att läsa på bättre om vad jag anser att vara sanningen i livet och (vidare).


   
SvaraCitera

Mina föräldrar och släkt var/är katoliker men ju äldre jag blev, desto mindre blev jag själv det. Nu är inte mina föräldrar det utan det är väl mest släkten i Kroatien som är det mest men det är eller har varit en liten del av vårat liv.


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow:

Tror vet jag inte, Är bara född till en katolsk familj så kanske är lite missledande när jag skriver katolik så. Men brukar bara säga att jag är katolik i de sammanhangen eftersom det är det jag tillhör om man ser det så, även om jag kanske inte är inbiten i tron. Jag är tyvärr ingen expert om treenigheten och hur allt hänger ihop, hade varit en skön diskussion dock.

Enda jag vet just i mitt liv är att jag tror på en gud, Om det handlar om någon specifik religion i framtiden som jag ska konvertera till eller stanna i får tiden visa. Även när jag har tid igen att läsa på bättre om vad jag anser att vara sanningen i livet och (vidare).

Jaha. Ja, för det blir svårt att kalla dig kristen utan att du tror på det fundamentala för kristendommen. Blir lite som att kalla sig vegiterian för att man kommer från en familj som är vegiterianer men man äter kött. 

Alhamdulillah.
Al-Qur'an 2:163
And your god is one God. There is no deity [worthy of worship] except Him, the Entirely Merciful, the Especially Merciful.

9:31
They have taken their scholars and monks as lords besides Allah, and [also] the Messiah, the son of Mary. And they were not commanded except to worship one God; there is no deity except Him. Exalted is He above whatever they associate with Him.

Om du är intresserad mer om Islam är det bara att fråga إن شاء الله. Har även länkar som skulle tänkas vara intressanta. (Dock vill jag inte att du DM'ar om du skulle ha någon fråga. Du får ställa den här ute إن شاء الله)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

43434343:

Jaha. Ja, för det blir svårt att kalla dig kristen utan att du tror på det fundamentala för kristendommen. Blir lite som att kalla sig vegiterian för att man kommer från en familj som är vegiterianer men man äter kött. 

Alhamdulillah.
Al-Qur'an 2:163
And your god is one God. There is no deity [worthy of worship] except Him, the Entirely Merciful, the Especially Merciful.

9:31
They have taken their scholars and monks as lords besides Allah, and [also] the Messiah, the son of Mary. And they were not commanded except to worship one God; there is no deity except Him. Exalted is He above whatever they associate with Him.

Om du är intresserad mer om Islam är det bara att fråga إن شاء الله. Har även länkar som skulle tänkas vara intressanta. (Dock vill jag inte att du DM'ar om du skulle ha någon fråga. Du får ställa den här ute إن شاء الله)

Jo jag vet Haha det är lite konstigt osv.

Är alltid öppen för att lära mig om något nytt. Jag skulle knappast kalla mig påläst om Islam så om du känner för att dela med dig av länkarna så uppskattar jag det gärna. Har ju ändå ett större umgänge med muslimer i mitt liv eftersom jag bott i områden där muslimer förekommer ofta men de har aldrig riktigt förklarat vad det är exakt dom tror på och varför när jag bett dom förklara, så lite nyfiken är man ju ändå.


   
SvaraCitera

Agnostiker. 
Jag tror inte att det finns en gud, men jag kan definitivt inte bevisa att det inte gör det, på samma sätt som en kristen, jude, eller muslim till exempel inte kan bevisa att det finns en gud. Vi vet inte, och det är antagligen för det bättre.


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow:

Jo jag vet Haha det är lite konstigt osv.

Är alltid öppen för att lära mig om något nytt. Jag skulle knappast kalla mig påläst om Islam så om du känner för att dela med dig av länkarna så uppskattar jag det gärna. Har ju ändå ett större umgänge med muslimer i mitt liv eftersom jag bott i områden där muslimer förekommer ofta men de har aldrig riktigt förklarat vad det är exakt dom tror på och varför när jag bett dom förklara, så lite nyfiken är man ju ändå.

Tamam, ska försöka lägga upp de lite senare idag إن شاء الله.


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow:

Jo jag vet Haha det är lite konstigt osv.

Är alltid öppen för att lära mig om något nytt. Jag skulle knappast kalla mig påläst om Islam så om du känner för att dela med dig av länkarna så uppskattar jag det gärna. Har ju ändå ett större umgänge med muslimer i mitt liv eftersom jag bott i områden där muslimer förekommer ofta men de har aldrig riktigt förklarat vad det är exakt dom tror på och varför när jag bett dom förklara, så lite nyfiken är man ju ändå.

Tamam, här är länkarna:

Väldigt grundläggande om vad Islam är:
http://www.islamguiden.com/arkiv/vadarislam.pdf

Mohammed Hijab rekommenderar jag dig att lyssna på. Tycker han är en av de bästa på youtube just nu när det kommer till debatter. Just denna video svarar han mer och förklarar vad islam är, Allahumma barik, väldigt bra på att formulera sig.

Du kanske har hört talas om Anas Khalifa här i Sverige (har varit omtald lite i nyheterna då och då). Allahumma barik också väldigt bra på att formulera sig. Hans föreläsningar är inte riktigt riktagde mot icke-muslimer, men mer för icke-praktiserande så mycket blir på nybörjarnivå. Finns saker att lära sig där också.
Han har rätt så ofta föreläsningar i Göteborg (eftersom han bor där) så om du bor där i närheten rekommenderar jag dig att gå om du skulle vilja veta mer. Ibland kommer han även upp till Stockholm (1- 3 ggr om året kanske). 
https://www.youtube.com/user/anasdawa/videos

Om du vill läsa koranens budskap så finns det på Engelska och svenska här:
http://heliga-koranen.se/
https://quran.com/


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow: Kan ha fel men är inte Internationalen en sång inom marxistiska kretsar?

Ja, bland annat marxistiska kretsar i alla fall. Även socialdemokrater och anarkister brukar sjunga den.

De mindre radikala brukar dock inte sjunga alla verser ("Om de oss driver, dessa kannibaler, mot våra grannar än en gång, vi skjuter våra generaler och sjunger broderskapets sång")

Jag citerade en vers från den eftersom den var lite relaterad till religion och för att jag vill sprida min kommunistiska propaganda till lättpåverkade ungdomar på det här forumet

Planen är att ha fått alla på min sida innan slutet av oktober 2025


   
SvaraCitera