Aviseringar
Rensa alla

Om fascism och censur


Ämnesstartare

Spartakus:

Vem är det som tillhandahåller dem infrastruktur, kommunikationer, utbildning, arbetskraft, vård, rehabilitering, säkerhet etc

De tjänster du nämner brukar oftast fungera bättre på en privat marknad.

Spartakus:

Vad ska vi egentligen med den till?

Byta varor och tjänster med varandra?

Spartakus:

Grejen är den att det är väldigt dyrt att driva marknader

Right. Så vad föreslår du?


   
SvaraCitera

Templar:

tror du inte det kan påverka marknaden negativt?

Jo möjligen på kort sikt men i det långa loppet så är det bättre att låta företag och banker som inte kan leva upp till folks krav gå i konkurs.

Templar:

kan det inte finnas en risk att priserna stiger och att vinst prioriteras framför individen?

Eller så kan det bli så att servicen ökar och att priserna går ner om man konkurensutsätter det som stat, kommun och landsting idag driver i helt egen regi.

Spartakus:

Och de tjänster som den privata sektorn utför kommer inte heller nödvändigtvis att upphöra bara för att man bantar ner det privata.

Men till vilka fördelar vill du banta ner den privata sektorn? Den offentliga sektorn är som en enorm bottenlös brunn som man kan fylla med skattemedel i all oändlighet och ändå sker inga förbättringar nånstans.

Spartakus:

Dessutom så driver inte staten kultur, däremot stöttar

Staten driver kultur i form av b la museer.

Spartakus:

Den privata sektorn har sällan kommit upp med något revolutionerande, det är det offentliga som styrt utvecklingen framåt

Ja och just pga att staten har en sådan makt och inflytande även över den privata sektorn, vilket den naturligtvis inte borde ha.

Spartakus:

Varför är det bra att det skapas profit?

För att profiten skapar välfärd och högre levnadsstandard åt folk.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Jo möjligen på kort sikt men i det långa loppet så är det bättre att låta företag och banker som inte kan leva upp till folks krav gå i konkurs.

I USA pratar vi om de största bankerna i landet, det skulle innebära en enorm ekonomisk katastrof ifall dessa gick omkull. Är det inte bättre att rädda dessa på kort sikt och när "faran" är över börja göra krafttag för att få fram folkets krav?

The_gunslinger:

Eller så kan det bli så att servicen ökar och att priserna går ner om man konkurensutsätter det som stat, kommun och landsting idag driver i helt egen regi.

Sådant som staten bedriver "gratis". Som sjukvård/tandvård för yngre, bibliotek mm. Hur ska man kunna få ner priserna på dessa då? Jag är lite skeptisk, mest för att USA har i vissa stater det systemet och ja... deras välfärd är bristande.


   
SvaraCitera

Templar:

I USA pratar vi om de största bankerna i landet, det skulle innebära en enorm ekonomisk katastrof ifall dessa gick omkull. Är det inte bättre att rädda dessa på kort sikt och när "faran" är över börja göra krafttag för att få fram folkets krav?

Nej jag anser nog änd att marknaden ska få sköta sig själv, och tror t om att det är pga inblandningen som krisen hela tiden förvärras. Till slut har man bara tryckt en massa pengar till alla räddningspaket vilket kommer driva upp inflationen.

Templar:

Sådant som staten bedriver "gratis". Som sjukvård/tandvård för yngre, bibliotek mm. Hur ska man kunna få ner priserna på dessa då? Jag är lite skeptisk, mest för att USA har i vissa stater det systemet och ja... deras välfärd är bristande.

Det är verkligen inte gratis. Visst du betalar säkert inte mycket för att nyttja tjänsterna men allt är från börjat bekostat med dina och andras skattepengar. Om du drar ut kostnaden för allt detta som är "gratis" så kommer du märka att det visst var ganska så dyrt ändå.
Om man däremot privatiserar många områden och därmed konkurensutsätter verksamheterna så kan man kraftigt sänka skatten och samtidigt få ner kostnaderna.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Det är faktiskt tveksamt vilken nytta den sk. "marknaden" gör ö.h.t.

What have the Romans ever done for us..


   
SvaraCitera

asdor:

Jag vill inte ha någon marknad som bestämmer över mig och mitt liv.

asdor:

Den bestämmer vad man kan utbilda sig till, vilket jobb jag kan få, när jag ska bli utan jobb, var jag kan bo, där jag inte kan bo.

Även i en kommunism kommer det att existera en marknad som du är begränsad av.

Hur skulle ditt samhälle tex hantera en situation där hela Sveriges befolkning vill tillverka hammare och bo jämt utspridda över landet?
Vem ska köpa och finansera detta och vem ska utföra allt annat?


   
SvaraCitera

Templar:

Fri vård till alla barn, öppen och gratis kultur (eller för mindre summor), gratis bibliotek. SVT med minimal reklam ([cheers]).

Fantastiskt, gratis vård och bibliotek! Är det verkligen ingen som betalar? [surprised]

asdor:

Nej om det inte kom krispaket skulle precis allting krascha och det skulle råda allmänt kaos. Vi skulle se en tillbakagång i ekonomin 20 år framåt.

Det är väldigt viktigt att vi fortsätter att bygga dåliga bilar som ingen vill köpa. Annars går företagen i konkurs!

Spartakus:

Staten utför många uppgifter som det privata inte ens skulle klara av, det gäller t.ex. även stora, viktiga satsningar för framtiden inom bland annat forskning. Satsningar som inte är direkt lönsamma (ta ex. rymdprogrammen) och ofta så omfattande att inga privata företag klarar av att backa upp dem.

Statens funktion är alltså att ta dina pengar och lägga dem på olönsamt skit som inte gynnar någon?

Spartakus:

Varför är det bra att det skapas profit?

Tillväxt har sina fördelar. Jag tycker att en medellivslängd på 70 år är bättre än en på 30 år. Möjlighet till profit har visat sig vara nödvändigt för tillväxt.

Spartakus:

Den privata sektorn har sällan kommit upp med något revolutionerande, det är det offentliga som styrt utvecklingen framåt. Det är tack vare det offentliga som vi har transistorer, satteliter, datorer, internet, laser, CERN etc.

Ska jag göra en lista på allt som inte har skapats av staten?

asdor:

Nej marknaden bestämmer över mitt liv. Den bestämmer vad man kan utbilda sig till, vilket jobb jag kan få, när jag ska bli utan jobb, var jag kan bo, där jag inte kan bo.
Den bestämmer i princip allting över vårat samhälle och mig.

Snart klagar du på att marknaden tvingar dig att försörja dig själv.

Spartakus:

Vem är det som tillhandahåller dem infrastruktur, kommunikationer, utbildning, arbetskraft, vård, rehabilitering, säkerhet etc? Det du säger är ju rena floskler.

Vilken stat tillhandahöll detta i Hong Kong?


   
SvaraCitera

alter ego:

Fantastiskt, gratis vård och bibliotek! Är det verkligen ingen som betalar? [surprised]

Ehm förlåt, jag utgick från att skattepengar var uppenbart för alla. Tydligen överskattar jag läsarna.
Vad jag menar är, dessa drivs av skattepengar. Skulle man göra det privata måste den som besöker dessa betala själv. Finns det då fattiga personer som inte har råd blir dessa lidande.


   
SvaraCitera

elmo:

Hur skulle ditt samhälle tex hantera en situation där hela Sveriges befolkning vill tillverka hammare och bo jämt utspridda över landet?
Vem ska köpa och finansera detta och vem ska utföra allt annat?

Troligtvis skulle inte samhället tillhandahålla en massa arbetstillfällen där man kan tillverka hammare längre. Människan är mer rationell än vad du tror...


   
SvaraCitera

Templar:

Ehm förlåt, jag utgick från att skattepengar var uppenbart för alla. Tydligen överskattar jag läsarna.

Skriv skattefinansierad istället för gratis, det blir lätt fel annars.

Templar:

Skulle man göra det privata måste den som besöker dessa betala själv. Finns det då fattiga personer som inte har råd blir dessa lidande.

Våld är lösningen [y]


   
SvaraCitera

asdor:

Troligtvis skulle inte samhället tillhandahålla en massa arbetstillfällen där man kan tillverka hammare längre. Människan är mer rationell än vad du tror...

Människan skulle alltså vara rationella och fatta att dom inte alla kan tillverka hammare. Människan (förutom dig tydligen) kan enligt mig använda det rationella tänkandet även i en kapitalism. Du motsätter dig kapitalismen när den enligt dig begränsar folkets möjlighet att bo vart dom vill och jobba med det dom vill. Men i en kommunism där dom är begränsad av samma saker är detta inte ett hinder längre för där är dom rationella och ser inte det som en begränsning. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera