Aviseringar
Rensa alla

Om Gud


Ämnesstartare

Det finns de som säger att vi inte kan veta vad Gud är. Att Gud är utanför gränsen för vad vi kan veta. Men om vi verkligen inte vet vad Gud är, då skulle vi inte heller veta att vi inte vet vad Gud är eller finns.

Att säga att Gud inte existerar blir därför ett poänglöst påstående. Lika så att säga att Gud existerar utanför gränsen för vad vi kan veta.

Gud finns, men vad är Gud?


   
Citera
Ämnesstartare

Hur vet du att Gud finns?
Det är ju enligt det resonemanget lika meningslöst att säga att Gud finns som att Gud inte finns pga ingen kan veta det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet du vad jag på senaste tiden har funnit fullkomligt beklagligt. ateiser, eller agnostiker, spenderar mer tid än faktiskt troende på tankar om Gud samt i diskussioner kring detta.

varför ens slösa tid med att benämna sig som ateist om du inte slutar behandla gud?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade sex med gud igår [blush] Han gillar visst wet [blush]

Dold text: gudlik kraft finns inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan vi inte veta att gud inte finns så kan vi inte heller veta motsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det är ju enligt det resonemanget lika meningslöst att säga att Gud finns som att Gud inte finns pga ingen kan veta det

Nej, hästar finns. Om du säger hästar finns inte, så har du fastnat i ett intellektuellt svart hål. Vad jag säger är att det är meninglöst att säga att det finns hästar som existerar utanför gränsen för vad vi kan veta, för då hade vi inte vetat att vi inte vetat att de inte existerade hästar. Med andra ord när vi pratar om hästar så menar vi något som vi kan veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske finns Gud, kanske inte. Finns Gud så är det nog någon sorts opersonlig kraft utan ett medvetande. Jag har svårt att se att en person skulle kunna skapa universum. Men det här är såklart bara spekulationer. Vi vet inte om Gud finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Kanske finns Gud, kanske inte.

Nej när vi pratar om Gud så menar vi något vi kan veta. Hur kan vi annars prata om det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Nej, hästar finns. Om du säger hästar finns inte, så har du fastnat i ett intellektuellt svart hål. Vad

Skulle Gud likt hästar finnas i stall, ridskolor och hagar världen över, som hästar gör, så vore det bevis för att Gud finns. Hästars existens är alltså bevisad.
Sen kan man ju fråga sig om hästar är Gud, och inte alls hästar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Kan vi inte veta att gud inte finns så kan vi inte heller veta motsatsen.

Vi vet att när någon pratar om Gud så menar de något som vi kan veta. Att säga att Gud inte finns, blir därför att missförstå den andres position. Därför så finns Gud.


   
SvaraCitera
sincan

mopsen:

vet du vad jag på senaste tiden har funnit fullkomligt beklagligt. ateiser, eller agnostiker, spenderar mer tid än faktiskt troende på tankar om Gud samt i diskussioner kring detta.

Hur har du mätt detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Vi vet att när någon pratar om Gud så menar de något som vi kan veta. Att säga att Gud inte finns, blir därför att missförstå den andres position. Därför så finns Gud.

Låter dig vara av den övertygelsen då du verkar bekväm med den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Låter dig vara av den övertygelsen då du verkar bekväm med den.

Tråkigt att du missförstår vad jag försöker säga. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

vet du vad jag på senaste tiden har funnit fullkomligt beklagligt. ateiser, eller agnostiker, spenderar mer tid än faktiskt troende på tankar om Gud samt i diskussioner kring detta.

Jag håller med.

mopsen:

varför ens slösa tid med att benämna sig som ateist om du inte slutar behandla gud?

Jag håller med, dock så är ateism ingen egen position utan det är en anti-position kring ett påstående. Jag är inte ateist, eller ens agnostiker. Jag försöker i den här tråden förklara varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud är en ursäkt för att människan ska kunna hålla på som den gör. Varsågod, där klargjorde jag det för er.


   
SvaraCitera