Aviseringar
Rensa alla

Om homoadoption.


Ämnesstartare

Jag och min pojkvänvar på bio ikväll och såg Patrick 1,5. Den var väldigt bra! En sådan film behövdes - den tar ju upp homoadoption och fördomar kring homosexualitet.
Jag har sedan tidig ålder fått lära mig att alla människor skall respekteras, oavsett kön, hudfärg, ålder eller sexuell läggning (tack för det mor och far!) så därför blir jag lite beklämd när man ser hur mycket fördomar det finns, särskilt kring homosexuella män. Jag vet inte vad som var sorgligast; alla fördomar som togs upp, eller det faktum att hela biosalongen satt och småfnissade varje gång det var en kärleksscen. Hur många (förutom små barn och nyblivna tonåringar) fnissar när det är kärleksscener mellan en man och en kvinna?

Jag tänkte också en del kring homoadoption. Homosexuell är som bekant (?) någonting man föds till att vara och inte någonting som man kan uppfostras att bli, rent biologiskt. Därför kan jag inte förstå hur homoadoption kan vara en fråga ens. Är det verkligen värt att låta hundratals barn bli utan ett riktigt hem, med kärleksfulla föräldrar bara för att vissa människor anser att de inte kommer att bli bra människor genom att uppfostras av ett homopar?
Och argumentet "de kommer att bli retade i skolan" är skrattretande. Det är klart att de kommer om föräldrar tutar i sina barn att det är fel med homosexualitet. Det är ingenting barn kommer på själva, utan föräldrar ligger alltid bakom sådana åsikter, vad gäller barn i småskolan.

Är det någon som håller med mig om detta?


   
Citera

ja[smile]


   
SvaraCitera

Jag håller med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lika rättigheter för alla!
...men barn är ingen rättighet.

I övrigt har jag ingen åsikt i frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bo ko:

Lika rättigheter för alla!
...men barn är ingen rättighet.

Ingen rättighet kanske, men om det är bra människor, så why not? Man bör väl se till hur folk är som personer istället för att se till huruvida de är homo- eller heterosexuella?


   
SvaraCitera

herregud, du är bra människa!

misfits:

Är det någon som håller med mig om detta?

håller med <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Ingen rättighet kanske, men om det är bra människor, så why not? Man bör väl se till hur folk är som personer istället för att se till huruvida de är homo- eller heterosexuella?

Absolut! Att barnen har bra föräldrar är det absolut viktigaste! Men viktigt är också att barnen har både manliga och kvinnliga förebilder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bo ko:

Absolut! Att barnen har bra föräldrar är det absolut viktigaste! Men viktigt är också att barnen har både manliga och kvinnliga förebilder.

Jovars, men det får de troligen genom gudmor, lärare och så vidare. Jag tror inte att ett barn kan ta skada av att uppfostras av t ex två män. Får barnet en god självbild från början så kommer det att söka sina egna förebilder om det känner att det behöver. Så upplever jag det. Föräldrarna är inte allt. Barnet kommer att träffa dagisfröknar, släktingar, mormor och morfar med flera 🙂

bexxen:

herregud, du är bra människa!

Oh, tack [blush] Jag tycker bara det är så självklart att homosexuella ska ha samma rättigheter. Vi är alla människor 🙂


   
SvaraCitera

misfits:

Är det någon som håller med mig om detta?

Självklart. De flesta argument emot homoadoption är endast grundat på homofobi. Det är idioter som inte har något liv som kommer med argument som: "barn måste ha en manlig och en kvinnlig förälder, förebild"etc. Det är inte ett relevant argument. Jag har då fan aldrig hört någon klaga mot ensamstående föräldrar. Och vad hände där med "behovet av manlig och kvinnlig förebild"? Det är patetiskt. Jävla låginteligensmänniskor som inte har något vettigare att säga till om, FÖR DOM ÄR FÖR DUMMA.


   
SvaraCitera

Varför skulle man behöva ha både manliga och kvinnliga förebilder ens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Jovars, men det får de troligen genom gudmor, lärare och så vidare

I den mån en lärare har tid att ta sig an varje enskiljd elev, absolut! I den mån varje förskolepersonal har tid att sitta ner med varje barn, självklart!

Jag säger inte att homoadoptioner är skadligt.. Men, man kan komma ihåg att bl a BRIS motsatte sig homoadoptioner.

Men som sagt, har ingen egentlig åsikt i frågan.. Tycker bara att fokuset i frågan känns fel och att folk i sin längtan efter det totala jämlika samhället ibland snubblar fram lite väl fort!
Däremot finns det säkert jättemånga homopar som är betytdligt bättre än vissa heteropar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bo ko:

Men som sagt, har ingen egentlig åsikt i frågan.. Tycker bara att fokuset i frågan känns fel och att folk i sin längtan efter det totala jämlika samhället ibland snubblar fram lite väl fort!

Men är det inte bra då, att folk vill skynda på jämlikheten? Vi kanske aldrig når dit, men vi kan komma närmre, för självklart finns det grundläggande anledningar till varför vissa människor idag är emot homosexuella.

Främst tror jag det beror på okunskap. Man vet inte så mycket om huruvida ett barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder eller ej, men om så är fallet så kommer det att finnas i barnets liv, som jag skrev ovan. Men det är okej att inte ha en åsikt om man känner att man inte är tillräckligt påläst, eller vill lägga fokus på andra frågor 🙂


   
SvaraCitera

Bo ko:

Men som sagt, har ingen egentlig åsikt i frågan.. Tycker bara att fokuset i frågan känns fel och att folk i sin längtan efter det totala jämlika samhället ibland snubblar fram lite väl fort!

Well, vi är väl beredda att kämpa mer för jämlikhet än veka personer som du helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Varför skulle man behöva ha både manliga och kvinnliga förebilder ens?

Ärligt talat har jag (som biolog till och med) ingen aning om varför. Vi söker både män och kvinnor att ha kontakt med på grund av könens olikheter, är väl mitt klaraste svar på den frågan. Och ett barn kommer alltid att hitta män och kvinnor att se upp till, oavsett om det är uppfostrat av ett samkönat par eller ej. Det är trots allt sällan föräldrarna som brukar tas som förebilder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bo ko:

Men viktigt är också att barnen har både manliga och kvinnliga förebilder

Då borde ensamstående föräldrar förbjudas också, eller hur?


   
SvaraCitera