Aviseringar
Rensa alla

om just du fick bestämma.


Ämnesstartare

Vad tycker just ''DU'' borde förändras i Sverige? Regler som du tycker behövs ändras. Vad är fel och rätt i Sverige och varför tycker du det? Har vi bra politiker tycker du? Party


   
Citera
L Y S

Har du tänkt på en sak, varje gång man i media nämner något om hur Sverige ligger efter...nämner man även att Danmark, Norge och Finland redan har fixat det. Jag börjar bli riktigt less på Sveriges naivitet, dumhet och slapphet, speciellt jämfört med våra grannländer. 

Om jag fick bestämma skulle jag först fixa rättsväsendet så att straffen skärps. Inga straffrabatter, livstid ska vara livstid, högre krav på villkorlig frigivning och mycket mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:
Har du tänkt på en sak, varje gång man i media nämner något om hur Sverige ligger efter...nämner man även att Danmark, Norge och Finland redan har fixat det. Jag börjar bli riktigt less på Sveriges naivitet, dumhet och slapphet, speciellt jämfört med våra grannländer. 

Om jag fick bestämma skulle jag först fixa rättsväsendet så att straffen skärps. Inga straffrabatter, livstid ska vara livstid, högre krav på villkorlig frigivning och mycket mer.

livstid vad innebär det för dig? Rullar ögonen


   
SvaraCitera
dwadw

L Y S:
Har du tänkt på en sak, varje gång man i media nämner något om hur Sverige ligger efter...nämner man även att Danmark, Norge och Finland redan har fixat det. Jag börjar bli riktigt less på Sveriges naivitet, dumhet och slapphet, speciellt jämfört med våra grannländer. 

Om jag fick bestämma skulle jag först fixa rättsväsendet så att straffen skärps. Inga straffrabatter, livstid ska vara livstid, högre krav på villkorlig frigivning och mycket mer.

Exakt det här tänkte jag först på.

Vet inte hur många artiklar jag sett där folk som borde ha fått strängare straff, och det gör mig bara förbannad.


   
SvaraCitera
L Y S

agnesberg:

livstid vad innebär det för dig? Rullar ögonen

Får man livstidsstraff så ska straffet gälla livet ut tycker jag.


   
SvaraCitera
L Y S

dwadw:

Exakt det här tänkte jag först på.

Vet inte hur många artiklar jag sett där folk som borde ha fått strängare straff, och det gör mig bara förbannad.

Eller hur, straffen i Sverige är klena. Ta det här med villkorlig frigivning, man kan bli frigiven trots att man begått brott i fängelset...det enda byråkraterna bryr sig om är att man har närvarat på obligatoriska möten och då tycker de att man har skött sig och kan bli frigiven.  🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Får man livstidsstraff så ska straffet gälla livet ut tycker jag.

vad för brott t.ex? Rodnar


   
SvaraCitera
L Y S

agnesberg:

vad för brott t.ex? Rodnar

Mord. 


   
SvaraCitera
YungG

L Y S:

Eller hur, straffen i Sverige är klena. Ta det här med villkorlig frigivning, man kan bli frigiven trots att man begått brott i fängelset...det enda byråkraterna bryr sig om är att man har närvarat på obligatoriska möten och då tycker de att man har skött sig och kan bli frigiven.  🙂

Är det inte bättre att de som sitter inlåsta rehabiliteras och senare på längre sikt kan bli godhjärtade medborgare som deltar till samhället, istället för att de ska ta upp platser i fängelset och kosta oss alla skattepengar? Det finns ingen vettig anledning i min mening varför en människa ska sitta i fängelse såpass länge. På 16 år (så länge som en livstidsdom i genomsnitt gäller i Sverige) så förändras än människa utomordentligt, och kan lätt ändra sina grundmoraler samt värderingar, särskilt om de får den psykiska vård som de behöver.


   
SvaraCitera

Alldeles för mycket, narkotika lagstiftningen, invandringen, skatter.. skulle kunna skriva hur mycket som helst.Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SDniklas:
Alldeles för mycket, narkotika lagstiftningen, invandringen, skatter.. skulle kunna skriva hur mycket som helst.Rullar ögonen

skriv på vad stoppar dig?Blink


   
SvaraCitera

Det finns alldeles för mycket som måste förändras i Sverige för att nämnas i en enda tråd med jag kan bara nämna tre. 

Stoppa all invandring från arabländerna och Afrika
Längre straff för alla former av våldsbrott
Slopa alla former av straffrabatter inkl att den dömda bara behöver sitta av 2/3 av det utdömda straffet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Super Macho: och Afrika

varför just Afrika? Söt


   
SvaraCitera

agnesberg:

varför just Afrika? Söt

Det är just från arabländerna och Afrika som invandrarna har svårast att anpassa sig till det svenska samhället, skaffa jobb mm. Det är även från dessa delar av världen som procentuellt flest döms i domstol och hamnar i svenska fängelser - på de svenska skattebetalarnas bekostnad.


   
SvaraCitera
L Y S

YungG: Är det inte bättre att de som sitter inlåsta rehabiliteras och senare på längre sikt kan bli godhjärtade medborgare som deltar till samhället, istället för att de ska ta upp platser i fängelset och kosta oss alla skattepengar? Det finns ingen vettig anledning i min mening varför en människa ska sitta i fängelse såpass länge. På 16 år (så länge som en livstidsdom i genomsnitt gäller i Sverige) så förändras än människa utomordentligt, och kan lätt ändra sina grundmoraler samt värderingar, särskilt om de får den psykiska vård som de behöver.

I min värld låter det mer som en saga snarare än hur verkligheten är. En vuxen person ändrar sällan sin grundpersonlighet. Att en vuxen som utfört grova handlingar "lätt kan ändra sina grundmoraler samt värderingar" tror jag inte ett dugg på. Visst kan de lära sig att bättre kontrollera sina impulser, och till viss del justera sina värderingar, men att de skulle bli helt andra personer tror jag inte på, och om det sker så sker det som undantag inte som regel, och det är direkt orättvist att de får leva fritt medan deras offer inte är vid liv längre.

Vettig anledning? Vad sägs om rättvisa för offren och deras familjer?

Förresten, alla som mördar är inte så grovt psykisk sjuka att de inte vet vad de gör, de gör det av andra motiv som pengar, svartsjuka, avundsjuka etc och dessa ting är inga sjukdomar.


   
SvaraCitera