Aviseringar
Rensa alla

Om man är dum/lågt IQ -


Ämnesstartare

Nintendos BFF:

ja asså, om du blir busschaffis kommer inte din osmarthet märkas så mycket, men om du börjar ägna dig åt partickelfysik kommer det bli ganska uppenbart -vilket är dåligt.

Det enda jag vill är att kunna känna inre frid i mig själv och kunna bli självsäker och självförtroende...


   
SvaraCitera
höna

Aengslig:

Att du är lat

bra, inte värre än så da =))


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Hur ska man kunna basera ens IQ på tester ifall det verkligen är så?

ska man ignorera alla yttre omständigheter (miljö, tillfällig fysisk och psykisk status; inställning, näringsintag, självförtroende, tid på dagen etc.)?

jag förbättrade mig i alla fall avsevärt när jag slapp sitta i ett klassrum och ha social ångest - detta utan att "öva"

men jag är noll påläst om ämnet så det känns dumt att spekulera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

man hör ju ofta att "iqn kan ej förändras wööh!"

Tvärtom är det väldigt starkt bevisat av bla. BBC hur IQ kan sänkas och bibehållas genom livet genom stimulans.

Ett svenskt exempel: "Med hjälp av vetenskapliga metoder, exempelvis MRI (Magnetic Resonance Imaging), har man kunnat urskilja att hjärnan är föränderlig. Områden som vid ett tidigare tillfälle hade hand om en viss funktionalitet hade senare övertagit en annan funktionalitet.
Detta kan appliceras både på unga och äldre individer. Exempel på hur detta har åskådliggjorts är bland annat på strokepatienter. Dessa patienter har haft nedsatt rörelseförmåga men även en sämre förmåga att behandla språk och har framgångsrikt tränats till att använda andra delar av hjärnan för att återfå sina förmågor.

För patienter med nedsatt rörelseförmåga i ena armen gick rehabiliteringen ut på att de fick den friska armen fastspänd, samtidigt som de ombads utföra rörelser med den andra. Detta gjorde då att funktionen för att röra armen flyttades till en annan plats på motorcortex." Om hjärnans utvecklingsförmåga-

Läkartidningen om IQ-förändringar genom uppväxten: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17339

Aengslig: Ett citat från Läkartidnigen: "vi ofta är alltför snabba att bedöma om någon är begåvad eller obegåvad. Det finns anledning att vara lite försiktig med det, särskilt när det gäller barn och ungdomar."

Aengslig:

varför när man ändå inte är smart? kräver ju bara mer av mentaliteten och man orkar ej.

Du låter och verkar inte dum. Du är nog medelintelligent som de flesta. Vet inte vilken miljö du lever i och varför de kallar dig dum, men vi är alla dumma i vissa saker och smartare eller duktigare i andra.
Det är otroligt få som är duktiga på i princip allt. Vet du någon grej du är bra på? Alla är bra på något. Det finns ett skäl till att dina gener lever kvar och har valts genom evolutionen.

Aengslig:

Vadå omforma?

Ingen av oss här vet nog detaljerna direkt då vi inte är nervläkare men kan försöka att hitta lite information.


   
SvaraCitera
mynona

Aengslig:

Varför skeptiskt när det är något som bevisar hur smart du är, det finns ju där just för att mäta ens intelligens.

IQ mäter främst matematik, inte sant? Matematik har jag alltid sett som fantastiskt tråkigt, och följaktligen är jag dålig på det. Folk brukar ändå inte beskriva mig som korkad. Jag tror att man kan träna upp sin intelligens precis som man kan träna upp sin kropp. Man får också definiera vad intelligens är. Är det endast logik och matematiskt intresse (intresse, ja, för man blir bra på det man gillar)? Jag tycker inte det. Det finns tom ett annat begrepp som heter EQ.


   
SvaraCitera

mynona:

Ta inte IQ-test på för stort allvar. Jag har aldrig brytt mig om dem. Jag har alltid varit skeptisk till att man kan mäta intelligens.

Håller med att man inte ska väga in allt för mycket i det men det går att mäta intelligens. Man ska bara ha klart för sig att det finns väldigt många olika intelligenser och att en är högre är ofta på kostnad av en annan.

Aengslig:

Vadå omforma?

Att man kan ändra hur ens hjärna fungerar. När hjärnan växer är detta lättast. Den hjärna du har är en produkt av den stimulans du har utsatt den för, både positiv och negativ. När hjärnan kan omformas kallas detta för dess plasticitet och det är något som drastiskt sänks när hjärnan slutar växa. Ett exempel på detta är att de som föds utan eller med en defekt synnerv utvecklar aldrig något syncentra. De(t) område(t) som skulle användas till syn blir istället något annat, vanligtvis blir det till ett extra stort hörselcentra eller mer sällan ett luktcentra. Därför kan vissa blinda använda sig av ekolokalisering på en nivå som vi andra inte kommer i närheten av. Därför kan de som inte lagat sin synnerv i tid inte se även om synnerven fungerar perfekt(kan, hjärnan har inte lärt sig uppfatta synintrycken. Men om man lagar den när hjärnan fortfarande växer så kan man få nästan full syn igen.

Om man redan har en fungerande synnerv men skadar syncentrat så kan man utveckla ett mycket underligt fenomen som kallas blindsyn, man är blind men ser omedvetet och kan identifiera färger, antal och position av föremål i sitt synfält, fast man inte ser något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

bra, inte värre än så da =))

´mhmmmmmm

Schism:

men jag är noll påläst om ämnet så det känns dumt att spekulera

Precis, antar att dom aldrig skulle lägga upp sådant ifall det inte är seriöst.

ceka92:

vi ofta är alltför snabba att bedöma om någon är begåvad eller obegåvad. Det finns anledning att vara lite försiktig med det, särskilt när det gäller barn och ungdomar

Låter precis så att man ska kunna trösta sig även om man är dum/korkad.

ceka92:

Du låter och verkar inte dum. Du är nog medelintelligent som de flesta.

Vad jag skriver här bevisar inte mycket förutom att jag kan skriva och någolunda tänka...

Men tack för att du försöker trösta.

ceka92:

Vet du någon grej du är bra på?

Njae gillar att prata och mycket angående livet och hmm livets meningar osv, lite filosofisk kanske men stötter ändå inte mig i min vanliga vardag...

mynona:

IQ mäter främst matematik, inte sant?

IQ mäter Intelligens kvot... tror jag? :p

RyalNotch:

Man ska bara ha klart för sig att det finns väldigt många olika intelligenser och att en är högre är ofta på kostnad av en annan.

EQ och IQ, vilket jag tror jag har mera av EQ eller bara emotionellt störd, är inte säker.

RyalNotch:

När hjärnan växer är detta lättast.

Ja, då har jag nog sumpat den chansen, jippie.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir självmordsbombare, inte pga att de skulle vara dumma utan för att leva upp till din fulla potential


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Precis, antar att dom aldrig skulle lägga upp sådant ifall det inte är seriöst.

är mest rädd för att bli tillrättavisad av någon insatt. skammen skulle inte gå att leva med.

kommer man alltid ha ett specifikt iq bara för att man fick det en gång... detta trots att man just den dagen kanske hade skippat frukosten, var pessimistisk inför uppgiften, befann sig i en ogynnsam miljö etc.?

är det då irrelevant om man vid ett senare tillfälle (utan att ha "övat") - vid bättre vigör - får ett betydligt bättre resultat?

i övrigt:

mynona:

IQ mäter främst matematik, inte sant? Matematik har jag alltid sett som fantastiskt tråkigt, och följaktligen är jag dålig på det. Folk brukar ändå inte beskriva mig som korkad. Jag tror att man kan träna upp sin intelligens precis som man kan träna upp sin kropp. Man får också definiera vad intelligens är. Är det endast logik och matematiskt intresse (intresse, ja, för man blir bra på det man gillar)? Jag tycker inte det. Det finns tom ett annat begrepp som heter EQ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns olika typer av intelligens som sagt.. Mäter du lågt på någon form, mäter du högre på en annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

är mest rädd för att bli tillrättavisad av någon insatt. skammen skulle inte gå att leva med.

mhmmmmmmm.... har varit och träffat arbetspsykolog typ där jag fick göra massa testar en del verkade vara som sådanna iq test grejer som man sett på nätet.... så antar att hon gjorde något sådant test på mig, men varför jag inte fick veta är ju också skumt bedömningen blev typ "ah men du ska både kunna studera och arbeta du har den kompetensen" typ .... borde jag kunna få tag på vad det var och ifall det var iq test? sedan gjorde jag ett iq test på nätet där jag fick först 89 fast visste inte att det gick ut på tid och gissa typ de 30 sista frågorna, därefter gjorde jag en ny där jag inte orkade med de sista 10 frågorna där jag bara gissa igen helt random fick 113....

Men det är inte det som stör mig mest utan det är att jag märker att jag är mindre intelligen än andra, även om jag får panik när människor frågar saker för jag är rädd att jag ska säga fel eller bara känner att dom kan anta att jga är dum ifall jag inte svarar... mycket av det är nog orsaken till att människor kan se mig som dum, jag skäms inte men jag får panik och liksom det är som att jag kallsvettas och bara får mentaltfrys... mest när jag gick i skolan och någon tex fråga efter ett mattetal och förklarade utträckningen så kunde jag inte lyssna för att jag var så rädd att tänka fel eller säga fel... är det normalt? även om det är normalt så beter sig andra inte så, dom kan tänka efter och ge ett svar medans jag skulle frysa till is med min panik och kallsvettas pga att den enda tanken som går just då är mest ifall jag ska göra bort mig eller ifall människorna tänker att jag är dum.

men men


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hundra edits pga mitt i natten

Aengslig:

har varit och träffat arbetspsykolog typ där jag fick göra massa testar en del verkade vara som sådanna iq test grejer som man sett på nätet....

en arbetspsykologisk utredning? jag gjorde en sån för ett år sedan. så vitt jag vet har du rätt att ta del av resultatet... åtminstone ett av testen var ganska snarlikt ett iq-test ja, men jag vet inte om det var ett regelrätt sånt. förvånansvärt nog presterade jag bäst (i förhållande till genomsnittet) på just den uppgiften.

man kom för övrigt fram till att jag är mer teoretiskt än praktiskt lagd och har/hade uruselt självförtroende.

enligt arbetsförmedlingen är jag fri att hämta kontentan när jag vill. har bara inte orkat göra det än.

Aengslig:

och kallsvettas pga att den enda tanken som går just då är mest ifall jag ska göra bort mig eller ifall människorna tänker att jag är dum.

samma här typ, klarar inte riktigt av att tänka ordentligt när jag är bland folk. är väldigt sällan den som tillför något i en diskussion... associationsbanorna klipps av och ibland förmår jag bara yttra några få stavelser.

måste få tid att tänka i lugn och ro för att undvika mental härdsmälta - det är därför internetforum är världens bästa diskussionsformat!

Aengslig:

mest ifall jag ska göra bort mig eller ifall människorna tänker att jag är dum.

rätt vanligt

om du typ alltid tänker så där inför människor (främst dem du inte känner) och mår särdeles dåligt av det så kan det kanske röra sig om social fobi (jag blev diagnostiserad detta för ett par år sedan) eller dylikt.

jag känner mig också rätt dum eftersom jag har skrämmande dålig koll på politik, ekonomi, matematik och annat som alla andra verkar kunna, men denna bildningsbrist beror mycket på att jag var helt ointresserad av ämnena när jag gick i skolan, och det är först nu på sistone jag börjat känna lite entusiasm inför omvärlden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

man kom för övrigt fram till att jag är mer teoretiskt än praktiskt lagd och har/hade uruselt självförtroende.

Jag minns inte riktigt utan det jag fick höra var mer att jag är kapabel till att studera och att arbeta behövde jag kanske börja testa mer praktiska saker.

Ärligt minns jag inte riktigt men det var inget tal om att jag var smart eller hur mina test gick, utan det blev mera som att jag gick dit för att se ifall jag är ok att tex studera och ja vart mitt håll gick emot mot jobbdelen och där var det typ att jag var bra på att tolka saker och något av testerna där jag stack ut var där man skulle förklara innebörden av ord... (vilket jag tänkte jaha, vadfan hjälper det till med då?)
Gör ju inget bättre, så antog att alla andra tester blev skit. 🙁

Schism:

klarar inte riktigt av att tänka ordentligt när jag är bland folk. är väldigt sällan den som tillför något i en diskussion... associationsbanorna klipps av och ibland förmår jag bara yttra några få stavelser.

Låter som samma sak, så fort någon förväntar sig ett svar eller typ tal eller något mentalt påfrestande då fryser jag och känner panikångest typ .. oftast brukar jag klara ut mig med inlärda skämt eller något halvdant svar och inte helhjärtat för att jag vet att jag kan aldrig gå in helhjärtat med ett svar då jag har så svart för att tex just hålla tal eller diskutera i grupp för okända. Jag läste precis om social fobi och det låter väldigt bekant faktiskt... känner nästan att jag borde ta upp det med min kurator som jag går hos 😮

Har undersökts av ADD/ADHD men blev inte "rankad" för det så det uteslöts... däremot har jag fått om att jag är nedstämd och nu på senare tid har det blivit till Depression.

Schism:

måste få tid att tänka i lugn och ro för att undvika mental härdsmälta - det är därför internetforum är världens bästa diskussionsformat!

Ja, men löser liksom inte mina sociala problem eller min självkänsla/självförtroende ... Att se att människor skriver och uttrycker sig på forums är suveränt och att det går att vara anonym... tror det är något av det bästa som finns, synd bara att det privata och anonyma på nätet blir mer och mer en fråga ifall det kommer förbli det då IPRED och ACTA och alla dessa lagar kommer ikapp :/ känns nästan som att man inte kan vara anonym längre, ifall du ska kommentera saker så är det ofta att man ska registrera sin kommentar eller svar via Facebook för att validera sig själv om att man är seriös eller något liknande.

Men ja, det är bra men behöver lösning på min vardagliga pina som jag haft sedan liten och det är just det här med att jag inte står ut med tankarna om att jag är dum/korkad och tycks ändå fått bevis nog nu på att jag är det då man hör att jag är det av andra och även lärare verkar tycka synd om mig när jag var yngre och än idag när jag tex ska prestera nu då vi berättar om Arbetspsykologen så är det ju lite samma sak där man drar på sig ett leende och försöker uttrycka sig med sina inlärda meningar och försöker hålla sig till det 'normala' för att inte fastna i ett sådant ångestshit igen... när man är tvungen att säga något så är det som att man nästan kan säga vad som helst...

Likaså att inte kunna svara helhjärtat eller kunna tänka helhjärtat i det sociala livet gör mig ännu mer dummare liksom i längden nu måste jag ha blivit något som ses som mentalt handikappad ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man går inte med i mensa. =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Man kan inte bli mer intelligent när man är vuxen. Hjärnan har förlorat sin plasticitet.

vad är det här för knäppt påstående? all form av interaktion med omvärlden kräver viss neuroplasticitet.


   
SvaraCitera