Aviseringar
Rensa alla

Om man hade fötts någon annanstans..


Ämnesstartare

Man kan ju undra vem man hade varit om man fötts, växt upp på någon annat ställe på jorden.. [rolleyes]

Ens liv och vem man är påveras verkligen av omgivningen, miljön och människorna.

Jag tror att miljön påverkar livsstandarden och människorna påverkar nog ganska mycket hur man blir som person, vad man får för värderingar m.m.

Ibland önskar man att man levde någon annanstans, bland andra människor - Men man kanske ska vara nöjd...


   
Citera

Eh, man är född överallt samtidigt?
Alla som lever är födda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uhm, du är den du är, du kan inte vara någon annan. Det är omöjligt att "du" (dvs. personen som du är just nu) hade kunnat bli född på något annat ställe (eftersom det då inte kunde ha varit du).

Din ursprungsfråga är misslyckad.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Uhm, du är den du är, du kan inte vara någon annan. Det är omöjligt att "du" (dvs. personen som du är just nu) hade kunnat bli född på något annat ställe (eftersom det då inte kunde ha varit du).

Hon menar ju snarare att om du hade vuxit upp på en annan plats i världen så skulle du ha andra värderingar osv. Det är ju egentligen givet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Hon menar ju snarare att om du hade vuxit upp på en annan plats i världen så skulle du ha andra värderingar osv. Det är ju egentligen givet.

Men då är det inte "du" längre. Varje person har inte något slags resurs-ID som definerar "duet". Det som "du" defineras som är rimligtvis det som du varit med om. Har man inte varit med om det så är det inte du, alltså kan "du" inte växa upp på något annat ställe, eftersom det inte är "du" som växer upp på det andra stället, utan någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Men då är det inte "du" längre. Varje person har inte något slags resurs-ID som definerar "duet"

Fast om vi bortser från det, och istället föreställer oss "Jag, svenssonsvennson från en förort utanför stockholm". Eftersom jag är uppväxt här borde jag stereotypiskt ha vissa värderingar som kommer ifrån mitt område, samtidigt som olika individer avviker från stereotypen i olika grad. Hade "Jag, svenssonsvensson från en förort utanför stockholm" växt upp på landet, hade jag haft andra värderingar.

Vilket iof är ganska obvious.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warwolt, men personen som växer upp i förorten är inte samma person som personen som växer upp på landet (det är omöjligt!).

Frågan är helt enkelt felaktig.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Det som "du" defineras som är rimligtvis det som du varit med om.

Varför är det rimligast? Med din definition skulle påståenden som "när jag föddes...", "om 10 år kommer jag vara..." eller rentav "igår så gjorde jag..." också vara felaktiga eftersom detta är en person med andra erfarenheter.

Den mest rimliga definitionen på "jag" är en viss genetisk uppsättning och ett visst medvetande (som såvitt vi upplever det är detsamma genom hela livet). En person med samma genetik och medvetande kan mycket väl då födas på ett annat ställe i världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tramsnisse:

Den mest rimliga definitionen på "jag" är en viss genetisk uppsättning och ett visst medvetande (som såvitt vi upplever det är detsamma genom hela livet). En person med samma genetik och medvetande kan mycket väl då födas på ett annat ställe i världen.

Nej, för om du flyttar på NÅGOT utav de skeenden som händer i processen för att du ska bli till kommer du inte se ut som du gör.

Människan följer inte en precis mall, skulle man befrukta moderns ägg ens en bråkdelen utav en sekund senare eller tidigare kommer du få ett helt annat barn.

För att DU ska bli till kräver det att allt som har skett för att du ska finnas till ska ske, precis som det gjort.


   
SvaraCitera

Håller med k1337oris.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warwolt:

Människan följer inte en precis mall, skulle man befrukta moderns ägg ens en bråkdelen utav en sekund senare eller tidigare kommer du få ett helt annat barn.

Men anta att moderns ägg redan är befruktat och att hon sedan flyttar?


   
SvaraCitera

Warwolt:

Människan följer inte en precis mall, skulle man befrukta moderns ägg ens en bråkdelen utav en sekund senare eller tidigare kommer du få ett helt annat barn.

Källa på det?

Jag knappast speciellt vass på området, men min uppfattning är att "mallen" vi följer är vårat DNA, även om den inte bestämmer just precis allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

buttcrack:

Men anta att moderns ägg redan är befruktat och att hon sedan flyttar?

Eftersom; En människa utvecklas inte alls slumpvis, till viss del. Alla de där kemikalierna, när hjärnan skickar ut elektriska signaler, hormoner osv. osv. är förbestämt redan vid födsel.

Eller vänta lite, de är inte alls förutbestämda. De är helt beroende på händelseförloppet och platsen människan befinner sig på.


   
SvaraCitera

Jag funderade på det där jättemycket förut. Det är såklart intressant att sitta och tänka på, men också rätt irrelevant. Kontrafaktiskt historia, liksom. Det är förhoppningsvis inte försent att bli den man skulle vilja vara, oavsett bra/dålig barndom.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Det som "du" defineras som är rimligtvis det som du varit med om.

Visst är det så, men jag trodde att du syftade på vad "du" är rent fysiskt. Jag är nog böjd att hålla med dig för övrigt - frågan är felställd och blir därmed lika meningslös och utarmad som "vad är meningen med livet?".

tramsnisse:

En person med samma genetik och medvetande kan mycket väl då födas på ett annat ställe i världen.

Vilket kräver att man skiljer mellan ett fysiskt och ett psykiskt du.


   
SvaraCitera