Aviseringar
Rensa alla

Om man vill läsa en bra utbildning, vilken är det?


Ämnesstartare

Jag menar det känns som det finns väldigt många nackdelar med alla utbildningar 🙁 Ingenjörsutbildningarna: massa asociala, oskulder, nördar osv. Riktigt hård utbildning med tung matte/fysik. Sedan har man ekonomi: en sak hård konkurrens! Omöjligt att få jobb. Jurdik: Mycket att läsa, mycket plugg och hård konkurrens.

Vad skall man läsa om man vill ha en någorlunda bra lön, stimulerande och kul jobb med utvecklingsmöjligheter? Lärare? Det har ju dålig lön och status nu 🙁

Någon?


   
Citera
Ämnesstartare

IT eller programmering?
Mycket matematik och logik i sistnämnda dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså du är cp.

hur som helst. läser du det du tycker är kul så försvinner en hel del av de där jobbigheterna du radade upp.

och så har du en sjuklig svaghet för fördomar, vilket inte kommer att hjälpa dig i något yrke då fakta är det som är väsentligt.


   
SvaraCitera
Bakric

Fartygsbefäl?
Inga jättesummor förrns du läst vidare en del, men skapligt lär det vara.


   
SvaraCitera

metallurgist på KTH


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

metallurgist på KTH

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vaJOO:

och så har du en sjuklig svaghet för fördomar, vilket inte kommer att hjälpa dig i något yrke då fakta är det som är väsentligt.

Vadå? svaghet för fördomar? Det har jag väl inte. Jag vill inte hänga med massa asociala, oskulder, wow-nördar, dagarna in och ut. Inga tjejer i klassen, till slut blir jag en av dem, asocial. Hände en vän till mig han gick i en teknisk skola och efter ett tag, blev han bara konstig som dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag vill inte hänga med massa asociala, oskulder, wow-nördar, dagarna in och ut.

där är fördom nr 1... alla är inte det. det är inte en "massa" asociala, oskulder, wow-nördar...

Anura:

blev han bara konstig som dem.

va ska du läsa för program?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vaJOO:

va ska du läsa för program?

Tanken är att jag skall läsa bygg/maskin eller ev. indek för modligen inte indek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vaJOO:

där är fördom nr 1... alla är inte det. det är inte en "massa" asociala, oskulder, wow-nördar...

Så du menar alltså att folk som läser till ingenjör inte saknar en viss social kompetens? Och att dem flesta är lite av vad man skulle kalla forever alone. Som inte har testat på alkohol förrän man kommer till universitet och skall dricka sig apfull och bete sig som en 15 åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Tanken är att jag skall läsa bygg/maskin eller ev. indek för modligen inte indek.

där finns det väl minst töntar..

Anura:

Så du menar alltså att folk som läser till ingenjör inte saknar en viss social kompetens?

säger att det finns många som inte saknar social kompetens. känner flera st.

Anura:

Och att dem flesta är lite av vad man skulle kalla forever alone

har ej fått det här intrycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vaJOO:

har ej fått det här intrycket.

då kanske man får fråga vad du läser? För du verkar ta illa upp? Är du en nörd?

vaJOO:

där finns det väl minst töntar..

Inte på maskin, där finns det massa bilnördar som gillar att mecka med bilen och ta en bärs. Väldigt WT.


   
SvaraCitera

Anura:

Va?

läs metallurgist linjen på KTH, inte den populäraste tror jag men man kan få riktigt bra jobb.


   
SvaraCitera

Anura:

Vad skall man läsa om man vill ha en någorlunda bra lön, stimulerande och kul jobb med utvecklingsmöjligheter?

jag läser sjuksköterska. inte så bra lön dock, men vem behöver vara rik?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

jag läser sjuksköterska. inte så bra lön dock, men vem behöver vara rik?

Ja jag vet. Men hur skall du betala över dina lån? Det är sådant man oroar sig i framtiden. Hade en gymnasielärare som fortfarande betalade sina CSN lån vid 50 års åldern.


   
SvaraCitera