Aviseringar
Rensa alla

Om mustascher


Ämnesstartare

Passar i mustasch och skägg, därför har jag det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Passar i mustasch och skägg, därför har jag det

har du testat utan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Smaken är förstås olika.

menar du att naturlig hårväxt bör ses och behandlas som en symbolisk artefakt?


   
SvaraCitera
höna

tycker skägg är fint på rätt peerson mer fin skäggväxt osv. och alltså inte fult och fixat med såndär linje typ såhär
Image
så jävla fult


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

har du testat utan?

en kort period, var ej vackert


   
SvaraCitera
mynona

tlaltecuhtli:

menar du att naturlig hårväxt bör ses och behandlas som en symbolisk artefakt?

Nej absolut inte: även huvudhår är naturlig hårväxt, och det behöver man då rakt inte raka bort. Men man behöver inte rätta sig efter en enskild persons preferens. Ska man tala om sådana så tycker jag att merparten ser betydligt bättre ut med längre hår på huvudet och slät hud i ansiktet, och därmed kan man anse det nuvarande modet där man rakar huvudet och låter ansiktshåret växa så alla liknar skalliga gubbar som kontraproduktivt i skönhetshänseende. [shake]

Men visst, det finns givetvis de som passar i skägg och rakad skalle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men visst, det finns givetvis de som passar i skägg och rakad skalle. Jag tycker det verkar vara en minoritet dock

okej. ifall du bara uttryckte personlig preferens förstår jag inte varför du valde att ta upp att det skulle vara en föråldrad markör för manlighet samt ange dåligt självförtroende som en huvudanledning till att odla skägg. det tyckte jag var likvärdigt med att säga att enbart feminister har hår under armarna.

i efterhand förstår jag att det inte var så du menade, men det tyckte jag inte framgick av ditt första inlägg.


   
SvaraCitera
mynona

tlaltecuhtli:

okej. ifall du bara uttryckte personlig preferens förstår jag inte varför du valde att ta upp att det skulle vara en föråldrad markör för manlighet samt ange dåligt självförtroende som en huvudanledning till att odla skägg.

Behöver det ena utesluta det andra? Alla fenomen har flera orsaker, varför inte räkna upp flera av de generella även om ingen stämmer på alla.

Vad som är huvudanledning är upp till var och en.

Givetvis är det en manlighetsmarkör, och huruvida det är en föråldrad sådan beror på synvinkel - i mellanöstern är den verkligen inte föråldrad utan föremål för hårtransplantationer.

Jag har hört flera säga att de känner sig "nakna" och tycker att de ser "barnsliga" ut utan skägg, och en rent spontan slutsats är då att ett skäl till skäggväxt kan vara en önskan att känna sig icke naken, dvs att gömma sig bakom det, och att känna sig icke barnslig, dvs känna mer självförtroende, vilket inte hade varit behövligt om sådant redan fanns.

Rent skönhetsmässigt är det förstås subjektivt, men dock brukar skönhet normalt inte innebära ett sådant föråldrande av sig själv.

tlaltecuhtli:

i efterhand förstår jag att det inte var så du menade, men det tyckte jag inte framgick av ditt första inlägg.

Åh. Jag uppfattade ditt eget inlägg som skämtsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag har hört flera säga att de känner sig "nakna" och tycker att de ser "barnsliga" ut utan skägg, och en rent spontan slutsats är då att ett skäl till skäggväxt kan vara en önskan att känna sig icke naken, dvs att gömma sig bakom det, och att känna sig icke barnslig, dvs känna mer självförtroende, vilket inte hade varit behövligt om sådant redan fanns.

Okej, så om jag känner mig naken när jag inte har några kläder på mig, då har jag alltså dåligt självförtroende? Man kanske vill ha lite integritet?


   
SvaraCitera
mynona

kulturmarxisten:

Okej, så om jag känner mig naken när jag inte har några kläder på mig, då har jag alltså dåligt självförtroende? Man kanske vill ha lite integritet?

Jag doppar inte min fot i syra genom att bråka om personliga preferenser [no-no]

Jag är individualist och vet att allt är subjektivt ändå, så sådana frågor verkar meningslösa för mig.

Av den frågeställningen kan man förstås ställa upp mängder med motargument så som tex "Det är skapar en självklar kontrastverkan av nakenhet om man är van vid skägg, men den är konstgjord eftersom man inte hade det som barn" och "även då det gäller kläder kan ett överdrivet döljande av kroppen tyda på dåligt självförtroende och en önskan att gömma sig" osv, men allt det där är ju så självklart och underförstått. och vad som är mer underförstått än något annat är att skälen alltid är individuella - Dold text: och förstås att man inte ska doppa sina fötter i syra 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tänker inte bråka om personliga preferenser. Jag doppar inte min fot i syra

Toppen! Jag tyckte bara det var knasig association du gjorde. Du behöver inte gillar anisktshår. Men jag förstår inte varför man gör det till en grej, jag har inget emot personer som inte har ansiktshår. Däremot så upplever jag att personer som inte kan acceptera att människor har det har varit jobbiga att ha att göra med. Som sagt de kan ha vilka personliga preferenser de vill, men att de inte kan acceptera när saker inte förhåller sig så, då blir det knasigt enligt mig. Det är de rationaliseringarna jag har varför jag har mustach. Plus att jag är bekväm att sticka ut, det gör jag oavsätt mustachen så.


   
SvaraCitera
mynona

kulturmarxisten:

Toppen! Jag tyckte bara det var knasig association du gjorde.

Jaså, jag tycker den är logisk, även om den bara är ett rent spontant intryck. Den behöver inte stämma på alla för det, eftersom få saker stämmer på alla. Du har tex redogjort för ditt skäl att ha det.

kulturmarxisten:

Men jag förstår inte varför man gör det till en grej, jag har inget emot personer som inte har ansiktshår. Däremot så upplever jag att personer som inte kan acceptera att människor har det har varit jobbiga att ha att göra med. Som sagt de kan ha vilka personliga preferenser de vill, men att de inte kan acceptera när saker inte förhåller sig så, då blir det knasigt enligt mig.

Jag fattar inte av vilken anledning man inte ska respektera och acceptera andras preferenser och bevekelsegrunder till dem? Det är komplett meningslöst att bråka om det, jag är mer intresserad av mina egna åsikter och utveckling än att bråka om andras.

Att tro sig känna andra bättre än de gör själv är också ett drag jag har svårt för. Jag har inga problem med att se generella mönster och dra mina slutsatser av sådana, men som individualist är det en tröttsam självklarhet att man respekterar att andras vetskap om hurdana de är är överlägsen ens egen.

Allt det där är så självklart för mig att det bara är något underförstått och något jag knappt har ork till att formulera. Man gör som man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Åh. Jag uppfattade ditt eget inlägg som skämtsamt.

shit, jag läste inte första inlägget upptäckte jag så här i efterhand. vet inte hur det gick till.

tror orsaken till absurditeten är uppdagad. mitt fel.


   
SvaraCitera
mynona

tlaltecuhtli:

shit, jag läste inte första inlägget upptäckte jag så här i efterhand. vet inte hur det gick till.

Åh, men då var det ändå ett prov på sann intellektuell talang från din sida att ha lyckats få frågan att passa in i sammanhanget ändå [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mustascher är underbara när de sitter på ett ansikte som passar med mustasch


   
SvaraCitera