Aviseringar
Rensa alla

Om någon vill ta sitt liv


Soliso
Ämnesstartare

Om man chattar med någon som verkligen inte vill vara kvar i livet, men man försöker allt man kan för att hålla personen kvar men man känner att hen börjar glida ur ens händer. Vad gör man då? Om det går för långt. Om personen menar allvar och man vet inte vem hen är i verkliga livet. Vad gör man då egentligen?


   
Citera

ring polisen


   
SvaraCitera
time
 time

Ringer polisen, eller (om konversationen äger rum på internet) ge info om situationen till de som har hand om sajten, som därefter kan samla information du inte har tillgång till och kan vidarebefordra den till polisen.


   
SvaraCitera

Tycker inte att någon skall tvinga någon annan att leva, det gör polisen. Jag hade inte dragit in polisen. Jag hade funnits till för personen i alla beslut hen tar där hen inte skadar en annan individ. Och då tänker jag mig inte sorg från närhöriga etc. Människan skall ha rätten att bestämma över sin egen kropp.


   
SvaraCitera

hahah "närhöriga" anhöriga ska det ståRodnar


   
SvaraCitera

S3ON:
Tycker inte att någon skall tvinga någon annan att leva, det gör polisen. Jag hade inte dragit in polisen. Jag hade funnits till för personen i alla beslut hen tar där hen inte skadar en annan individ. Och då tänker jag mig inte sorg från närhöriga etc. Människan skall ha rätten att bestämma över sin egen kropp.

du är en så tramsig tramsliberal.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

du är en så tramsig tramsliberal.

tack gullet


   
SvaraCitera
mens
 mens

S3ON:
Tycker inte att någon skall tvinga någon annan att leva, det gör polisen. Jag hade inte dragit in polisen. Jag hade funnits till för personen i alla beslut hen tar där hen inte skadar en annan individ. Och då tänker jag mig inte sorg från närhöriga etc. Människan skall ha rätten att bestämma över sin egen kropp.

Det där är rätt intressant. Dock vill man ju att samhället ska ta hand om de svaga och sjuka när de själva inte kan se till sitt eget bästa.


   
SvaraCitera

S3ON:
Tycker inte att någon skall tvinga någon annan att leva, det gör polisen. Jag hade inte dragit in polisen. Jag hade funnits till för personen i alla beslut hen tar där hen inte skadar en annan individ. Och då tänker jag mig inte sorg från närhöriga etc. Människan skall ha rätten att bestämma över sin egen kropp.

Egentligen kan jag till viss del hålla med om det. Problemet är bara om personen i fråga är instabil och bara tillfälligt mår så dåligt att han eller hon vill ta sitt liv. Det är en sak om det är ett noga genomtänkt beslut och en annan sak om det mer eller mindre sker av impuls.


   
SvaraCitera

mens:

Det där är rätt intressant. Dock vill man ju att samhället ska ta hand om de svaga och sjuka när de själva inte kan se till sitt eget bästa.

Ingen skall påtvingas något, det är grundprincipen. Blir lite svårt när de inte är kommunicerbara, där anser jag att anhöriga får ta beslut. 

  

Ruttenfisk: Det är en sak om det är ett noga genomtänkt beslut och en annan sak om det mer eller mindre sker av impuls.

Nej, människan har rätt att besluta om sin egen kropp i båda de fallen. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Ingen skall påtvingas något, det är grundprincipen. Blir lite svårt när de inte är kommunicerbara, där anser jag att anhöriga får ta beslut.

Tänk om de anhöriga inte bryr sig? Vad gör man då?


   
SvaraCitera

S3ON:
Tycker inte att någon skall tvinga någon annan att leva, det gör polisen. Jag hade inte dragit in polisen. Jag hade funnits till för personen i alla beslut hen tar där hen inte skadar en annan individ. Och då tänker jag mig inte sorg från närhöriga etc. Människan skall ha rätten att bestämma över sin egen kropp.

du borde lyssna på denna:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/528665?programid=4768


   
SvaraCitera
Soliso
Ämnesstartare

S3ON:
Tycker inte att någon skall tvinga någon annan att leva, det gör polisen. Jag hade inte dragit in polisen. Jag hade funnits till för personen i alla beslut hen tar där hen inte skadar en annan individ. Och då tänker jag mig inte sorg från närhöriga etc. Människan skall ha rätten att bestämma över sin egen kropp.

 Jag räddade en nära vän från att hoppa framför tåget när han var 16 år för att han inte ville leva av olika anledningar. Fick honom därifrån, och han blev inskriven och gick i terapi.

Träffade honom för 3 månader sen, och han berättade att det var det största misstaget han gjort i hela sitt liv.

Så du har helt fel. Man måste tvinga folk att leva. Folk som vill ta sina liv har det på något sätt psykiskt jobbigt. Mobbning i skolan, ångest m.m. Det du säger, gör dig garanterat till en riktigt dålig medmänniska.

Frågan var, vad gör man på internet egentligen? Och Time gav svaret.
Vad gör man i verkliga livet? Man räddar den personens liv, försöker få den att må bättre. Får den till terapi och gå till grunden varför hen mår som den mår. Man kastar inte personen framför tåget. Allt har en lösning s30n. 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/528665?programid=4768


   
SvaraCitera

Soliso:

 Jag räddade en nära vän från att hoppa framför tåget när han var 16 år för att han inte ville leva av olika anledningar. Fick honom därifrån, och han blev inskriven och gick i terapi.

Träffade honom för 3 månader sen, och han berättade att det var det största misstaget han gjort i hela sitt liv.

Så du har helt fel. Man måste tvinga folk att leva. Folk som vill ta sina liv har det på något sätt psykiskt jobbigt. Mobbning i skolan, ångest m.m. Det du säger, gör dig garanterat till en riktigt dålig medmänniska.

Frågan var, vad gör man på internet egentligen? Och Time gav svaret.
Vad gör man i verkliga livet? Man räddar den personens liv, försöker få den att må bättre. Får den till terapi och gå till grunden varför hen mår som den mår. Man kastar inte personen framför tåget. Allt har en lösning s30n. 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/528665?programid=4768

Du inser att det är svårt att ta dina ord på allvar efter senaste gången du blåljög oss rakt i ansiktet, right? 

Du bör presentera olika alternativa vägar för människan att vandra vidare på i livet, du kan hjälpa och övertyga henom att fortsätta leva utan tvång. Du står however inte som ansvarig om individen själv väljer ett slut.

Har jag påstått att en skall ta saken i egna händer och aktivt mörda personen?? Vad är det du inte begriper? Det vore tvång om något. Läs om. 


   
SvaraCitera

Ge personen numret till akutpsyk, då hen är i behov av professionell hjälp. 

Det man kan göra själv är att bara vara där, lyssna och visa att man finns för den. När någon är i ett sådant mörker att den enda vägen tycks vara att dö, hjälper det inte att man försöker hitta på lösningar eller "muntra upp" personen - kanske på kort sikt (om ens det, ibland blir det bara som ett hån), men inte på lång sikt. 

Det är så olika hur människor beter sig när de funderar på att ta livet av sig - vissa pratar öppet om att de vill dö (och menar det verkligen) medan andra håller det inne. Det finns dock "tysta" tecken som man borde vara uppmärksam på. Om en person beter sig annorlunda än den brukar, tappar intresset för sånt den brukade gilla förut, börjar höra av sig till vänner den inte pratat med på länge, börjar ordna upp sin ekonomi, sälja saker osv, kan det vara tecken på ett avslut. (Källa: min kollega som forskar om självmordsprevention.)

Alla jag känner som har gjort självmordsförsök men överlevt, är idag extremt tacksamma för livet. Så ge inte upp om att försöka hjälpa människor med självmordstankar! Man borde ta alla rop på hjälp på allvar.


   
SvaraCitera