Aviseringar
Rensa alla

Om ni lånade ut ngt till er kompis


Ämnesstartare

kimkardashian: Bett kompis stå för 100%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kimkardashian: så om ni hade ett grupparbete och ni skulle låna böcker på en rast och din kompis inte hade lånekort, då skulle du inte låta personen läsa ur din bok?

Jaha, jo. Jag tänkte inte så långt, syftade på privat egendom. Typ att låna ut något man har lånat från en privatperson etc. 

Jag hade nog inte låtit kompisen i fråga ta med sig boken hem dock, eller någonstans utan min tillsyn. 

Har för stor erfarenhet av "kompisar" som tar utan att ge, sry. 


   
SvaraCitera

Det är aldrig bra att låna ut andras grejer. Gör inte det. 
Din kompis kan betala dig och du får betala ägaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Jag hade nog inte låtit kompisen i fråga ta med sig boken hem dock, eller någonstans utan min tillsyn.

förstår 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kimkardashian: "slarva inte bort den"

Jag hade nog inte sagt något sådant dömande, men ja.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uschlig kompis om hen ej vill stå för allt. Dock illa att ha lånat ut ngt man ej äger men ändå. 


   
SvaraCitera
Exner

Nachac:
Rent tekniskt, om ersättning behövs, är personen som slarvade bort prylen skyldig dig pengar och du är skyldig personen du lånade av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Dock illa att ha lånat ut ngt man ej äger men ändå.

ej värre än att slarva bort ngt som inte är ens eget

Doop snogg: låna ut andras grejer.


   
SvaraCitera
reben

hade betalat hälften va ju dumt av mig o låna ut någon annans grej liksom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
hade betalat hälften va ju dumt av mig o låna ut någon annans grej liksom

bok från bibblan som helst skulle tbx samma dag? haha


   
SvaraCitera

kimkardashian: ej värre än att slarva bort ngt som inte är ens eget

Personen som lånar ut åt dig litar på att du ska ta hand om det. Om du då lånar ut till någon annan utan den personens samtycke så är det minst lika illa.


   
SvaraCitera

hade nog inte lånat ut någon annans grej bara sådär, hade nog snarare frågat kompisen jag lånat av om person x fick låna om det var akut så kompisen fick avgöra huruvida denne ville låna ut eller ej.

men ja om jag på något sätt hade hamnat i situationen så kanske jag hade delat. har iofs varit i liknande situation där jag lånade kompis stationära hårddisk efter en annan kompis som hade haft det (kompis nr 1 var med på det). när jag fick den funkade den ej, men funkade för kompisen som hade den innan. då kompis 1 var sämst och hade slarvat bort sin garanti slutade det med att vi som lånat den delade på kostnaden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Doop snogg:

Personen som lånar ut åt dig litar på att du ska ta hand om det. Om du då lånar ut till någon annan utan den personens samtycke så är det minst lika illa.

förstår vad du menar och du har rätt men jag ser annorlunda på det.
det är ansvarslöst att slarva bort, det är inte ansvarslöst att låna ut. Bibblan lånar ut till mig och jag lånar ut till ngn som slarvar bort.
den som slarvar bort har tagit minst ansvar. huvudsaken är att boken återlämnas och det är omöjligt när den är borta. den som orsakat försvinnandet är "mest skyldig" enligt mig

om ngn kmr hem till mig och dricker te ch tappar koppen så den går sönder, är det inte mitt fel för att jag lånade ut tekoppenSover det är den som tappade koppen som tappade den. tänker så fastän jag vet att det ej var bra att låna ut

i det här fallet har boken inte slarvats bort. det har skett ett tekniskt fel och boken står som utlånad fastän den lämnats in


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: frågat kompisen jag lånat av om person x fick låna

biblioteket*
svaret är nog att jag måste ersätta om den ej kmr tbx

kimkardashian: i det här fallet har boken inte slarvats bort. det har skett ett tekniskt fel och boken står som utlånad fastän den lämnats in


   
SvaraCitera

kimkardashian:

förstår vad du menar och du har rätt men jag ser annorlunda på det.
det är ansvarslöst att slarva bort, det är inte ansvarslöst att låna ut. Bibblan lånar ut till mig och jag lånar ut till ngn som slarvar bort.
den som slarvar bort har tagit minst ansvar. huvudsaken är att boken återlämnas och det är omöjligt när den är borta. den som orsakat försvinnandet är "mest skyldig" enligt mig

om ngn kmr hem till mig och dricker te ch tappar koppen så den går sönder, är det inte mitt fel för att jag lånade ut tekoppenSover det är den som tappade koppen som tappade den. tänker så fastän jag vet att det ej var bra att låna ut

i det här fallet har boken inte slarvats bort. det har skett ett tekniskt fel och boken står som utlånad fastän den lämnats in

Du som lånar först kommer alltid att ha ansvaret att återlämna.
Ja, det är ansvarslöst att slarva bort. Tråkigt att inte alla förstår att behandla lånade saker med respekt.

Ja, men hemma hos dig så är det dina saker eller delade med de du bor med. Det är ingen andrahands utlåning. Just lån av biblioteksböcker ska vara bundet till den som äger lånekortet, det är en säkerhet för att böcker inte ska bli stulna. 

Om boken är återlämnad så är det varken din eller din kompis som har gjort fel. Då ser jag inte problemet.


   
SvaraCitera