Aviseringar
Rensa alla

Om otrohet och tvåsamhet


Ämnesstartare

Läste just en tråd om otrohet. Och det fick mig inte att fundera, för det har jag gjort gång på gång. Men, det fick mig att undra hur andra ser på det egentligen?

Vad är otrohet egentligen? Och vad säger att den ska vara det? Varför ska alla finna det rent naturligt att man ska vara två, tillsammans, trogna, och inga undantag?


   
Citera

Otrohet är om man har en gemensam överenskommelse om tvåsamhet. Då är det egentliga problemet främst att man ljugit för varandra och brutit löften.

Polyamori och relationsanarki är vettigt, dock.


   
SvaraCitera

Håller bara med Anarkandi


   
SvaraCitera

fistforfight:

Håller bara med Anarkandi


   
SvaraCitera

Otrohet är när man sviker en överenskommelse inom förhållandet, imo.
För mig handlar det om själva "sveket" som skulle vara det jobbiga, inte att min partner skulle göra något snuskigt med någon annan.

Aspergersbarn:

Varför ska alla finna det rent naturligt att man ska vara två, tillsammans, trogna, och inga undantag?

Håller inte riktigt med dig, jag tror nog (eller hm, nä, jag hoppas nog) att par kommunicerar med varandra och sätter upp sina egna "regler" osv, även om det finns en norm. [cute]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Otrohet är om man har en gemensam överenskommelse om tvåsamhet. Då är det egentliga problemet främst att man ljugit för varandra och brutit löften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

att par kommunicerar med varandra och sätter upp sina egna "regler"

Jag vet inte jag. Jag har märkt genom mina små diskussioner med människor lite här och var att tanken på något annat än tvåsamhet har aldrig funnit sig in.

Vet min föredettanågotsånärkanskeflickvän blev väldigt förvånad när vi pratade om detta, och som sagt andra. Hittills har jag bara stött på ett fåtal personer som när de gått in i förhållanden pratat om det istället för att låta det ligga underförstått att "vi är vi två och endast vi".

Men självklart skulle det vara helt underbart om jag har fruktansvärt fel i den tanken! 🙂


   
SvaraCitera

Aspergersbarn:

Hittills har jag bara stött på ett fåtal personer som när de gått in i förhållanden pratat om det istället för att låta det ligga underförstått att "vi är vi två och endast vi".

Jag kan ju bara utgå från mig själv och så, hm. [blush]
Du kan ha en poäng, det är mycket möjligt att det inte alls är så vanligt som jag tror att det är, men jag gör det själv och jag har vänner som gjort det. [cute]
Det känns i alla fall som folk förstår att det finns fler alternativ än bara monogami i alla fall.

Fast tvåsamhet är ju fortfarande normen, precis som alla utgår från att alla är heterosexuella tills de säger något annat så utgår folk från att man är monogam tills man säger något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*nickar* Och det är lite sorgligt om man tänker på det. Att människor går och förlitar sig på något de anser som självklart och inte tänker på att det finns annat. Annat som kanske till och med skulle göra dem lyckligare, vem vet?


   
SvaraCitera

Aspergersbarn:

Annat som kanske till och med skulle göra dem lyckligare, vem vet?

Så var det för mig i alla fall [party]

Att jag blev lyckligare/mådde bättre av att testa annat än de rådande normerna alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*nickar* Samma för mig.

Men det är lite kul, egentligen, reaktionerna man får när folk får reda på att man är poly *funderar*


   
SvaraCitera

Aspergersbarn:

aspergersbarn

Markera texten som du vill citera och tryck på "Citera" så blir det lättare för folk att se om du skrivit något och vad och till vem. [cute]


   
SvaraCitera

Aspergersbarn:

Varför ska alla finna det rent naturligt att man ska vara två, tillsammans, trogna, och inga undantag?

[smile]


   
SvaraCitera

Aspergersbarn:

Vad är otrohet egentligen?

lol åt namnet [smile]


   
SvaraCitera

har man en tvåsamhet hörs det ju på namnet att det blir fel om man i smyg blir fler än två. annars om man är överens om att det är ok att vara med andra, blir det ju inte otrohet. öh. Säger tjejen som alltid säger uppenbara saker


   
SvaraCitera