För gemene man så är toaletter någonting vardagligt som vi sällan reflekterar över; vi uträttar våra behov, torkar oss, spolar och går vidare i livet. Men vi i branschen förstår att toaletter säger någonting om själva vår kultur.

Det här förstår ni är en tysk toalettstol, vad som utmärker den är att hålet är placerat längst fram med en stor platt avsats där bak. Vad som händer när man bajsar är då att avföringen dumper ner på avsatsen och ligger kvar där tills dess att man spolar. Därigenom så konfronteras man direkt med exkrementet vilket möjliggör för en att utreda huruvida man t.ex. har mask.
Denna modell uttrycker tyskarnas naturliga, praktiska och reflektiva sinnelag, varför inte ta en kort stund i akt att studera spillningens färg och struktur för att därigenom kunna fastställa sin egen hälsa? Det är ingenting att äcklas över, dessutom slipper man plasket. Tyskarna har också ett stort kontrollbehov. När tyskarna skall koka ris så lyfter de på locket för många gånger, i så pass stor utsträckning att tids- och måttangivelser på tyska risförpackningar är annorlunda än på våra svenska.

Den här däremot är av fransk modell, som ni kan se så är hålet där bak istället för där fram som hos den tyska modellen. Den franska toalettens uppgift är att se till så att exkrementet försvinner så fort det lämnat tarmarna; det är ingen idé att hålla fast vid det förgångna och avverkade.
Detta system återspeglar den franska ideologin som till sitt väsen är revolutionär och avfärdande. Det franska toalettsystemet bör alltså förstås som ett konkret uttryck för den anda som såväl gav upphov till och reproducerades år 1789, 1871 och 1968. Åt fanders med det gamla!

Och sist men inte minst så har vi då vår svenska stol som är av anglo-amerikansk modell. Den här toalettstolen framstår då som en syntes mellan de andra två modellerna; toaletten är fylld med vatten som avföringen flyter bland, synligt men ej att inspektera närmare. Vår svenska toalett ges mening först genom det som skiljer dem från den tyska och franska toaletten, precis som den danska nationella identiteten skapats i opposition till det svenska.
Alltså, tre olika toaletter för tre olika kulturer som alla ser sitt system som det vettigaste. Det är tydligt att inga utav dessa modeller kan förstås i ett rent praktiskt nyttoperspektiv: En bestämd ideologisk uppfattning om hur man bör förhålla sig till sin avföring kan definitivt urskönjas. Så nästa gång du hör någon påstå att ideologierna är döda så kan du gott upplysa denne om att ideologierna i allra högsta grad är levande, även i de mest intima sammanhangen.

Det här förstår ni är en tysk toalettstol, vad som utmärker den är att hålet är placerat längst fram med en stor platt avsats där bak. Vad som händer när man bajsar är då att avföringen dumper ner på avsatsen och ligger kvar där tills dess att man spolar. Därigenom så konfronteras man direkt med exkrementet vilket möjliggör för en att utreda huruvida man t.ex. har mask.
Denna modell uttrycker tyskarnas naturliga, praktiska och reflektiva sinnelag, varför inte ta en kort stund i akt att studera spillningens färg och struktur för att därigenom kunna fastställa sin egen hälsa? Det är ingenting att äcklas över, dessutom slipper man plasket. Tyskarna har också ett stort kontrollbehov. När tyskarna skall koka ris så lyfter de på locket för många gånger, i så pass stor utsträckning att tids- och måttangivelser på tyska risförpackningar är annorlunda än på våra svenska.

Den här däremot är av fransk modell, som ni kan se så är hålet där bak istället för där fram som hos den tyska modellen. Den franska toalettens uppgift är att se till så att exkrementet försvinner så fort det lämnat tarmarna; det är ingen idé att hålla fast vid det förgångna och avverkade.
Detta system återspeglar den franska ideologin som till sitt väsen är revolutionär och avfärdande. Det franska toalettsystemet bör alltså förstås som ett konkret uttryck för den anda som såväl gav upphov till och reproducerades år 1789, 1871 och 1968. Åt fanders med det gamla!

Och sist men inte minst så har vi då vår svenska stol som är av anglo-amerikansk modell. Den här toalettstolen framstår då som en syntes mellan de andra två modellerna; toaletten är fylld med vatten som avföringen flyter bland, synligt men ej att inspektera närmare. Vår svenska toalett ges mening först genom det som skiljer dem från den tyska och franska toaletten, precis som den danska nationella identiteten skapats i opposition till det svenska.
Alltså, tre olika toaletter för tre olika kulturer som alla ser sitt system som det vettigaste. Det är tydligt att inga utav dessa modeller kan förstås i ett rent praktiskt nyttoperspektiv: En bestämd ideologisk uppfattning om hur man bör förhålla sig till sin avföring kan definitivt urskönjas. Så nästa gång du hör någon påstå att ideologierna är döda så kan du gott upplysa denne om att ideologierna i allra högsta grad är levande, även i de mest intima sammanhangen.