Aviseringar
Rensa alla

omg


Ämnesstartare

Hej!

jag tycker att jag sover för lite jag har inte sovit på 5 dagar tar kaffe ibland tappar koncentrationen. Hur sover jag lättare?


   
Citera

slappna av, sluta tänk för mkt.


   
SvaraCitera

Prova att sluta dricka kaffe. 
Man kan få hjärnskador av att vara vaken för länge. 

Få in rutiner, ligg ner i sängen och lyssna på avslappnande musik tills du somnar. Ge dig inte och gå upp, försök verkligen. Du är antagligen jättetrött nu!


   
SvaraCitera

Bestäm dig för att ha en viss dygnsrytm och kör den. 

Säg att du bestämmer dig för 8 - 23 så går du och lägger dig 23 och går inte upp förens klockan 8 på morgonen. Oavsett om du sovit eller ej. Kroppen kommer då vänja sig och så ska du se att du får lite sömn tillslut


   
SvaraCitera

Få in i rutin att meditera. Träna gärna också då det förbättrar sömnen avsevärt. Guidade meditationer som hjälper dig att somna är awesome! Efter ett par gånger fungerar de verkligen, men du får inte ge upp efter en gång. Det finns gratis appar för detta, min favvo är på engelska av Glenn Harrold.  Relax and sleep well. Spikmatta kan hjälpa dig slappna av.


   
SvaraCitera

Drick en kopp te o kolla på nån långsam film 


   
SvaraCitera

* gå upp samma tid varje dag
* varva ner och mörklägg någon timme före läggdags
* försök att inte oroa dig för följderna av dålig sömn, ta nätterna som de kommer
* gör ett blodprov för att ta reda på om du lider av vitaminbrist
* drick inte kaffe efter 12:00
* vila inte på dagen om det inte är absolut ofrånkomligt (om du nu ens blir trött)
* skaffa öronproppar om du är ljudkänslig (och skriv arga lappar till grannar som är uppe och för oväsen på nätterna)
* motionera


   
SvaraCitera
Smilen

Att inte tänka förmycket, inte ha för ljust när du ska sova, inte dricka förmycket kaffe. 

Kaffe gör en pigg och vaken.


   
SvaraCitera