Aviseringar
Rensa alla

Omskära sig


Ämnesstartare

Jag är inte omskuren men skulle vilja vara det... Hur kan jag säga åt mina föräldrar på ett så smidigt sätt som möjligt att jag vill bli omskuren? -_-


   
Citera
Haien

Varför vill du bli omskuren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har ingen egentlig anledning. Känner att min förhud inte hör hemma på mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill bara slippa den


   
SvaraCitera

bara säg det till dem och försök boka tid 


   
SvaraCitera

Förhuden är en viktig del av kuken som innehåller en stor del känselnerver, som jag förstått det upp till 1/3 av alla de specifika känselnerver som är viktiga för njutning och orgasm, de resterande 2/3 finns i ollonet. Vid en omskärelse skär man bort förhuden vilket gör att man förlorar en stor mängd av dessa viktiga nerver vilket förämrar den sexuella upplevelsen. Som en jämförelse skulle du kunna tänka dig att sex eller onani utan förhud blir som att se på en gammal tjock-TV medan man skulle kunna jämföra sex/onani med en intakt förhud med en bild som på en ultra-HD-TV då det finns mycket fler nerver som känner av njutningen precis som att en ultra-HD-TV har fler pixlar som ger en bättre bild än en gammeldags TV. 

Efter en omskärelse har man inte längre kvar den skyddande förhuden vilket gör att ollonet skavs. Med tiden måste därför ollonet anpassa sig för att du inte ska få skavsår eller ha ont. Ollonets yta måste då bli grövre och mindre känsligt vilket även det försämrar den sexuella njutningen. T ex kan du tänka dig hur det blir om man går barfota mycket utomhus. I början är det obekvämt och man kan få skavsår men med tiden blir fotsulan grov och okänslig.

Förhuden är även viktigt för njutningen för den man har sex penetrerande sex med. Förhuden ger kuken möjlighet att glida fram och tillbaka innuti partnern med precis lagom mycket friktion utan att partnerns insida utsätts för förmycket friktion som skaver. Dessutom bidrar förhudens ojämnhet till en behaglig stimulering för partnern, kondomer med räfflad uta försöker faktiskt efterlikan detta.

Svenska barnläkarföreningen är motståndare till att omskärelser ska vara lagliga i Sverige. De anser att alla pojkar och män ska ha rätt till en bevarad penis och förhud. Miljontals år av evolution har gjort att penisen ser ut som den gör just för att det är det allra bästa. Det finns idag inga medicinska eller hälsomässiga skäl som skulle kunna motivera en omskärelse i Sverige om detb inte föreligger någon sjukdom i förhuden. I nuläget bedömer dock politikerna att religionsfriheten är starkare än barnkomventionen och pojkars rätt till en frisk kropp. Alla operationer innebär risker, så även omskärelser. Vid en omskärelse skärs också många kärl av vilket kan resultera i att ollonet inte får tillräckligt med blod och därför dör om man har otur. Det finns även många vittnesmål om att bristen på hud efter operationen gör att det kan bli smärtsamt att få stånd då den kvarvarande huden blir alldeles för spänd. När avskurna närver läkt i området kan de istället för att framföra njutning vid beröring istället signalera smärta. En stor del av de som omskurit sig på eget initiativ ångrar sig i efterhand utifrån den försämrade sexuella funktionen samt smärtan eftrer operationen. 

När man ser amerikanska komedifilmer kan de ofta skämta om att det skulle vara konstigt eller orent att ha en förhud. I USA har man tidigare av tradition omskurit pojkar då man förr i tiden trodde att onani orsakade epilepsi eller andra sjukdomar och att en omskärelse skulle hindra killar från att runka och där med att fåp dessa sjukdomar. Idag vet man att detta inte är sant. Amerikanerna har därför behövt försöka motivera omskärelserna på något annat sätt för att inte erkänna vilken skandal och skada de orsakat miljontals pojkar. De har därför förskt motivera det med renlighet. Som oomskuren vet vi ju dock att det är få saker som är så lätt som att dra ned förhuden och tvätta sig när man ändå stpr i duschen och oavsätt om man är omskuren eller har kvar sin föhud så ska man ju regelbundet tvätta snoppen. Dessutom har vi med förhud en biologisk reningsprocess av ollonet under förhuden. Idag har i princip alla engelskspråkiga länder som Kanada, Australien och Nya Zealand slutat med att omskära sina pojkar. Även i USA har man insett att omskärelsen inte längre kan motiveras av medicinska peventiva skäl och därför har andelen pojkar som omskärs där snabbt avtagit under 2000-talet. Detta kommer resultera i att det kommer bli lika naturligt för en amerikank tjej att en penis har en förhud som det är för en svensk idag.

Jag gissar att du har sett att många amerikanska porrskådisar är omskurna och därför skulle vilja se ut som dem. Om några år när de äldre skådisarna byts ut mot de som fötts på 2000-talet kommer dock allt fler att ha kvar sin förhud och då kommerdet Det vara de omskurna som avviker från standard.

Med denna långa text hoppas jag att du inser hur viktigt det är med en förhud. Det är inte bara en bit känslolös hud utan ett evolutionärt mästerverk som är bra för att runka med, ha sex med, ge ens partner och en själv maximal njutning samt för att skydda det fantastiska ollonet. Var glad och tacksam för att du fått chansen att ha kvar din förhud, den kommer ge dig mycket glädje och njutning. Om du har någon form av medicinkt problem med din förhud råder jag dig att prata med en läkare eller någon på ungdomsmottagningen. Om du fortsätter känna att förhuden inte är en del av dig kan det vara bra att prata om detta också för att föröska få dig att acceptera din förhud igen. Lycka till!

  

 


   
SvaraCitera