Aviseringar
Rensa alla

Omtenta, blank tenta, inte göra tenta alls? Tenta upp 4:a?


Ämnesstartare

Har aldrig gjort en omtenta eller lämnat en blank tenta. Men på torsdag är jag extremt sugen på att göra det då jag lagt ner all tid på mattetentan igår och inte kan trycka in en hel kurs på två dagar nu i huvet.

om man lämnar blankt så kan man likagärna skita i att gå?
om man gör omtenta så kunde man på kth enbart få godkänt så som jag uppfattade det, vet inte hur det är i Borås.

Och sist men inte minst, kan jag göra omprov trots min 4:a på tentan och få upp den till en femma eller måste man göra en specialprövning?


   
Citera
Ämnesstartare

Tözen:

om man lämnar blankt så kan man likagärna skita i att gå?

Om du lämnar in blankt ja! Men man ska alltid chansa. Jag har gått extremt oförberedd på tentor men ibland dyker det upp riktiga straffsparkar. Tycker alltid man ska gå.

Tözen:

om man gör omtenta så kunde man på kth enbart få godkänt så som jag uppfattade det

Nope, du kunde få vilket betyg som helst. På kompletteringstentor däremot kunde man bara få godkänt.

Tözen:

Och sist men inte minst, kan jag göra omprov trots min 4:a på tentan och få upp den till en femma eller måste man göra en specialprövning?

På KTH kan man göra så. Och om man får sämre än fyra så räknas inte det nya. Det bästa resultatet räknas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Om du lämnar in blankt ja! Men man ska alltid chansa. Jag har gått extremt oförberedd på tentor men ibland dyker det upp riktiga straffsparkar. Tycker alltid man ska gå.

jag nöjjer mig inte med ett godkännt, det som är, kan nmog klämma till en 3a,men måste ha högre.

Myksa:

Nope, du kunde få vilket betyg som helst. På kompletteringstentor däremot kunde man bara få godkänt.

äre verkligen så?jag har hört annat.

Myksa:

På KTH kan man göra så. Och om man får sämre än fyra så räknas inte det nya. Det bästa resultatet räknas.

okej,så man kan göra så tills man blir nöjjd?omtenta även kursen är avslutad och man har ett fullt godkännt betyg?

vill inte förnedra mig med att få ett underkännt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

äre verkligen så?jag har hört annat.

Jag har skrivit mååånga omtentor... [wink]
Och har fått högre betyg än godkänt. Kan inte tänka mig att det är olika på olika institutioner. Men kan ju vara olika på olika skolor.

Tözen:

okej,så man kan göra så tills man blir nöjjd?omtenta även kursen är avslutad och man har ett fullt godkännt betyg?

Maila kursansvariga, det är nog bäst. Jag känner folk som har skrivit tentan igen och högre betyg. Men jag vet inte om det går överallt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men kan ju vara olika på olika skolor.

jo,du går ju knapapst där jag går. =(

Myksa:

Maila kursansvariga, det är nog bäst. Jag känner folk som har skrivit tentan igen och högre betyg. Men jag vet inte om det går överallt...

snopphelvete


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

jo,du går ju knapapst där jag går. =(

Men varför är du så noga med höga betyg? I min värld betyder betyg knappt någonting.

Tözen:

snopphelvete

[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men varför är du så noga med höga betyg? I min värld betyder betyg knappt någonting

får man en trea rakt igenom hela sin utbildning betyder detatt man bara kan hälften av vad en ingenjör bör kunna. + jag vill ha bra förutsättningar till nästa kurserna såklart. Varför nöjja sig med att vara medioker när man vet att man kan prestera bättre än alla andra akademiskt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

+

Bra om du känner sådär. [smile]
Men jag tycker betygsgraderingen har varit åt h-e plus att jag inte sett att de som har bra betyg är de som verkligen är bra på de vi håller på med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Bra om du känner sådär.
Men jag tycker betygsgraderingen har varit åt h-e plus att jag inte sett att de som har bra betyg är de som verkligen är bra på de vi håller på med.

det är ju knappast något negativt att ha högsta betyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

det är ju knappast något negativt att ha högsta betyg

Nejnej, aldrig.
Men jag tyckte inte det var värt ansträngningen samtidigt som ibland kunde jag mycket och fick lågt betyg. Och ibland kunde jag lite och fick högt betyg.
Jag förlorade förtroende för betygssystemet helt enkelt. Men jag siktar inte bara på treor för det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

och inte kan trycka in en hel kurs på två dagar nu i huvet.

Varför inte? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Varför inte?

för tentan består i rena resonemang,inga direkta frågor,så all info som ska komma tryckas in måste jag själv omvandla till egna resonemang, jag är extremt dålig på att resonera fram svar, får ja gen direkt fråga kan jag svara, men inte denna typen av tenta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

för tentan består i rena resonemang,inga direkta frågor,så all info som ska komma tryckas in måste jag själv omvandla till egna resonemang, jag är extremt dålig på att resonera fram svar, får ja gen direkt fråga kan jag svara, men inte denna typen av tenta.

Aja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Själv tänkte jag göra fem tentor denna vecka. Har redan gett upp två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Själv tänkte jag göra fem tentor denna vecka. Har redan gett upp två.

omg, hardcore


   
SvaraCitera