Aviseringar
Rensa alla

Onda andar och demoner


Min morsas kompis blev besatt efter att ha kört anden i glaset, jag tror aldrig han blev frisk.

Goda andar finns, så varför inte onda?
Övernaturliga förmågor existerar i allra högsta grad iallafall, det kan jag få i ed på.


   
SvaraCitera

Är ärligt talat väldigt intresserad av magi, andar och sådant[blush]
Började när jag var fyra år och jag och min syrra stannade uppe i smyg och tittade på en skräckfilm om vampyrer, min syrra fick mardrömmar i månader och är 3 år äldre men jag gjorde tvärtom jag började älska allt övernaturligt, sedan dess har jag inte kunnat låta bli att söka på information om sådant[rolleyes]. Och självklart finns det onda andar, dumma vetenskaps-människor borde verkligen börja fatta att det finns saker som dom inte kan förklara[bigcheers] och så tror jag ABSOLUT på andar... [smile]


   
SvaraCitera

Den Vise:

Min morsas kompis blev besatt efter att ha kört anden i glaset, jag tror aldrig han blev frisk.

hoppsan, har ni prövat med medium, präster och sådant?


   
SvaraCitera
leafar

9317niem:

Onda andar och demoner, finns dom?

Antagligen inte, nej.

9317niem:

Enligt bibeln är en demon en fallen ängel.

och enligt Bibeln kan 40000 människor bli mätta på lite fisk. Jag skulle se över den källan.

9317niem:

Många tv-program och böcker har handlat om det, att vissa kan känna deras näravo

Tja, som vissa anser att de blivit bortrövade av utmojordingar.

9317niem:

hundar som vägrar gå in i vissa rum

Mjäg... kan ju vara vad som helst.

9317niem:

satanister som säger sig blivit styrda av onda andar som påverkat dom.

9317niem:

Många mördare säger att dom bara lytt rösterna i huvudet.

Schizofreni?

9317niem:

Spåkvinnor som med hjälp av andar tar reda på saker om männiksor bara dom själva kan veta

Cold reading? Tror nrg98 nämnde det i en annan tråd också.

9317niem:

över halva Sveriges befolkning tror att det finns oförklarliga fenomen och andar.

Det skulle jag gärna ha en källa på...

9317niem:

ateister brukar ju överväga allt och förkasta det som dom anser dåligt eller fel. 🙂

Ja, om det inte finns bevis så förkastar jag det. Helt korrekt. Det behöver inte vara dåligt. Även bra saker som inte kan stödjas med bevis eller förnuft förkastas.


   
SvaraCitera

McLuver:

Började garva av den här tråden IRL

Vet inte varför, ser bara framför mig dig typ fajtandes mot spöken osv...

hur fan kan du säga att det inte finns? du vet ingenting, precis som alla andra menniskor vi ha bara upptekt en liten del av allt som finns på jorda!


   
SvaraCitera

9317niem:

Enligt bibeln är en demon en fallen ängel.

Alla demoner är fallna änglar.

Dom var en gång "goda" men gjorde upprör mot gud och försökte döda han men blev stoppade av ärkeängeln Michael och hans goda änglar. Så det blev ett stort krig i himlen.

33% av himlens änglar joinade Lucifers uppror mot gud och dessa är idag fallna änglar/demoner.

Har för mig att i biblen står det att dom är ca 33 miljoner.

http://images.google.com/images?hl=en&source=hp&q=war%20in%20heaven&aql=&oq=&um=...


   
SvaraCitera

Den Vise:

Min morsas kompis blev besatt efter att ha kört anden i glaset, jag tror aldrig han blev frisk.

va hände? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror absolut att det finns andar, både goda och onda. Anledningen till detta är att varför söker så många människor efter det övernaturliga om det nu inte finns en andlig dimension? Varför finns det alltid ett medium, en schaman eller en häxdoktor (kallad det vad ni vill, men det jag menar är en person som hjälper oss att komma i kontakt med den andliga verkligheten) överallt där det finns människor? Det må vara i våran sekulariserade väst värld eller i en folkgrupp som inte vet något om resten av världen vi lever i. Varför kommer det sig att så många människor söker upplevelser i något som inte existerar? För om det inte existerar så finns det ju inget att uppleva eller hur? Så hur kommer det sig att så många människor söker efter det övernaturliga samtidigt som det förnekar dess existens?

Anledningen till att folk söker upplevelser i den andliga världen är för att den är verklig och att det finns något att uppleva där, något som vi inte kan förklara. Oavsett hur mycket vi vill det eller inte så kommer den andliga dimensionen alltid att vara en verklighet. Och jag tror också att den andliga dimensionen är farligare än vi tror och att den påverkar oss mer än vad vi vet om.


   
SvaraCitera

Jag har blivit klöst på ryggen när jag skulle sova... Och jag låg på rygg ja. Jag har även sett en genomskinlig kritvit man som hängde i en snara i taket här hemma... Det var faktiskt komiskt på något bisarrt sätt. [confused]

Men jag har varit med om så mycket så jag skulle behöva skriva flera inlägg för att få plats med allt. Men det är inget märkvärdigt egentligen. Dom finns överallt.


   
SvaraCitera
leafar

MrMetrixa:

varför söker så många människor efter det övernaturliga om det nu inte finns en andlig dimension?

Därför att människor kan uppleva saker som de tolkar som något övernaturligt utan att det behöver vara det. Människor har också en förmåga att hellre hitta på svar än att erkänna att de inte vet, därav drar vissa hellre slutsatsen att demoner/andar eller nått orsakar sådant som de inte förstår, än att erkänna att de inte vet vad orsaken är.

MrMetrixa:

Varför kommer det sig att så många människor söker upplevelser i något som inte existerar?

Människor fascineras också av tanken på något mer än vår materiella värld. Som t.ex. alkemisterna som trodde att man genom magi kunde förvandla olika metaller till guld. Det går inte men de försökte likväl.

MrMetrixa:

För om det inte existerar så finns det ju inget att uppleva eller hur?

Men om dessa människor skulle veta att det inte existerade så skulle de ju inte sökt heller. De människor som söker svar i det övernaturliga är ju sådana som tror på den typen av fenomen.

MrMetrixa:

Så hur kommer det sig att så många människor söker efter det övernaturliga samtidigt som det förnekar dess existens?

Vilka idioter skulle söka efter något som de anser inte existerar? Det är ju rent korkat. Som att jag skulle ge mig ut på jakt efter Loch Ness odjuret trots att jag är utgår ifrån att det inte existerar.


   
SvaraCitera

Skentrevlig:

McLuver: typ fajtandes mot spöken osv...

Hur slåss man mot något som inte har en massa eller solid form? 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andar, spöken, demoner, troll, enhörningar, tomten, den ärlige politikern, gudar, Super Mario ... alla är de, tills någon bevisar motsatsen bara att betrakta som produkter av vår fantasi.

Att människor har upplevelser utöver det vanliga går att förklara på så många sätt. Och att man säger "min brors kusins mor nånting" är inte direkt en särskilt bra källa.

Någon i tråden menade dessutom att de "dumma vetenskaparna" borde lära sig att det finns saker som vi inte kan förklara. Den personen verkar ha missuppfattat på vad vetenskap går ut på. För 300 år sedan kunde vi inte bota smittkoppor. Vi visste inte hur vi skulle göra det. Sedan insåg någon att det fanns mikrober. Bakterier och virus. Ett vaccin utvecklades och testades, med den vetenskapliga metoden. Vad är smittkoppor nu? En utdöd sjukdom, hos människan.

*suck* Tänk längre, snälla ni ...


   
SvaraCitera

Musicfan12:

hoppsan, har ni prövat med medium, präster och sådant?

Kakaoxo:

va hände? [shake]

Han bad anden att visa sin kraft eller något, minns inte.
Så svarade anden att han skulle gå in i garderoben.
Sedan var det klippt, han blev helt galen.
Min morfar försökte prata med honom (han var pastor) och snubben anföll morfar så fort han såg honom.

Har inte hört något mer av historien än detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

9317niem:

nej, hurså? 🙂

Filmen "Besatt" (eller som den heter på engelska, "The Exorcism of Emily Rose") sägs vara den mest korrekta exorcismfilmen, enligt exorcisterna själva.

Det är klart att de finns demoner.
De är en del av den Ondes plan.


   
SvaraCitera

Den Vise:

Min morfar försökte prata med honom (han var pastor) och snubben anföll morfar så fort han såg honom.

hoppsan igen


   
SvaraCitera