Aviseringar
Rensa alla

Onda individer existerar inte, inte goda heller.


Ämnesstartare

Det här är ganska självklart, tycker jag, så det kommer bli jättesvårt att förklara.

Aja, jag tror att alla som beter sig ondskefullt många ggr inte är onda... Gör man något gång på gång fastän man vet att det är fel så har man något problem som är anledningen till det dåliga beteendet, tror jag.

I många religioner säger man att man Syndar om man gör vissa saker och att man därför kommer att straffas.
Men handlingarna vi utför är pga. av att vi är mänskliga, vi beter oss som människor (djur) bör göra.
De hävdar att man inte ska tänka syndiga tankar, att man inte ska känna lust. Men så varför är vi, majoriteten av vårat art, kapabla till att känna lust och att vara lidelsefulla?
Sen så anser jag att man får tänka vad fan man vill så länge man är medveten om att man har kontroll över sina tankar, sina handlingar och sitt beteende och så länge det inte skadar någon på något sätt.

Det finns heller ingen bestämd defination på Ondska, liksom ordet Älska, och det resulterar att det är olika från person till person. Man kan inte säga att någon är Ond då den utsatta personen kanske är God från någon annans perspektiv.

Nu känner jag att det blev lite rörigt, heh, men jag menar, ska man bli straffad för att man är psykiskt störd? Det spelar ju, i princip, ingen roll för då är man inte särskilt mänsklig av sig och kommer därför inte att förstå och kunna ändra sig d;

Så, enligt mig, kan man inte straffas efter döden men man kanske blir straffad under sitt liv (syftar på karma), eller?
Utifrån det kan man lära sig och undvika att göra om samma misstag flera gånger.

Åh, nu har jag glömt att nämna en mängd saker.
[n]
men... En person är inte ond bara för att den kanske är svart-/avundsjuk väldigt ofta... Det är sådan den är och personen har väl säkerligen massa goda egenskaper också som bör uppskattas.

Åh, herre Gud.

Varför uppmärksammar människor bara brister?[cry]
Observera att jag inte vill ha svar på den sista frågan då jag redan vet svaret.

Dold text: jag visste inte vilken kategori jag skulle placera tråden i, förlåt.


   
Citera
Ämnesstartare

Inte ett enda Typ fanns med i texten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sådär tänkte jag med en period. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elektriska stolen:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)

Människor är det onskefullaste djuret, men vi är inte onda själva [crazy]
That just sounded wierd, but that's what I think, dessutom orkade jag inte läsa hela... Så kanske borde tagit:

Elektriska stolen:

Samma som alt. 1 men håller med rubriken


   
SvaraCitera

Ja eller ja delvis,
Du säger ond, man prata ibland om Synd, och när det gäller synd så vilja jag säger att det enbart är något som vi människor har skapat och som kanske i den verkligen världen inte finns.
Men onska finns det då? delvis skulle jag vilja säger, en människa är inte ond till sin natur, men inte häller god, men en människa handlingen kan enligt mig vara god och ond.

mvh FIG
Ps, Jag skulle posta detta i Filosofi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Sådär tänkte jag med en period.

Då du var elak mot mig?[crazy]

Rejmond D Röjter:

Människor är det onskefullaste djuret

Det beror på perspektiv/tankesätt[surprised]

Rejmond D Röjter:

Så kanske borde tagit:

äh, gör inget[cute]


   
SvaraCitera

Elektriska stolen:

Jag orkade inte läsa texten. (Du röstade på detta alternativ)

Men röstar endå, tänker inte ens läsa kommentarerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elektriska stolen:

Det beror på perspektiv/tankesätt

Nämn ett djur som är mer ondskefullt än oss? [ops]


   
SvaraCitera

För mig är en ond människa en människa som bara tänker på sig själv och alltid sätter sig själv i första rummet oavset vad det får för konsekvenser. det motsatta gäller för en god människa(dvs en som tänker på andra i första i första hand). majoriteten av alla människor placerar sig någonstans mittemelan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elektriska stolen:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)

Onda individer finns inte, ondska finns däremot.
Godhet finns bara i teorin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FIG_GHD742:

Ps, Jag skulle posta detta i Filosofi?

Funderade på det ända till jag fick syn på "Veteskap" fast det är inte en hållbar anledning d;

FIG_GHD742:

det enbart är något som vi människor har skapat

Ja, så är det, många religioner har ju utvecklats[crazy] så det är ganska självklart att mycket är skitsnack.

FIG_GHD742:

en människa är inte ond till sin natur, men inte häller god,

Det jag menade

FIG_GHD742:

men en människa handlingen kan enligt mig vara god och ond.

Ja, det var typ det jag menade men jag glömde nämna just det :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

majoriteten av alla människor placerar sig någonstans mittemelan.

Antagligen, men alla, precis alla, enligt vad jag tror hör till din första grupp, eftersom alla alltid sätter sig själva i första rummet, oavsett om de vet om det eller inte.


   
SvaraCitera

Nachac:

Antagligen, men alla, precis alla, enligt vad jag tror hör till din första grupp, eftersom alla alltid sätter sig själva i första rummet, oavsett om de vet om det eller inte.

Jag menade inte att man blir genomond bara för att man tänker på sig själv då och då. men om man gör det hela tiden utan hänsyn till att andra får lida så är man till vis del ond.

Alla människor har en del ondska i sig mer eler mindre likaså har alla godhet i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

Men röstar endå

Bra, det är drf jag publicerade det alternativet - för att någon skulle rösta på det ;d

Nachac:

Godhet finns bara i teorin.

A, fungerar heller inte i praktiken

grön_apa:

För mig är en ond människa en människa som bara tänker på sig själv och alltid sätter sig själv i första rummet oavset vad det får för konsekvenser.

Men varför skulle den göra det? Det finns ju en anledning bakom det och det är ingenting som personen själv valt och denne kommer heller inte att ändra sig själv.

grön_apa:

majoriteten av alla människor placerar sig någonstans mittemelan.

Nej, för att avgöra exakt bör man överväga[crazy] men det är vi inte kapabla till att göra, endast Gud är, tror jag[cute]

Rejmond D Röjter:

Nämn ett djur som är mer ondskefullt än oss?

bl.a. katter[crazy] dom som inte e tama.

grön_apa:

Alla människor har en del ondska i sig mer eler mindre likaså har alla godhet i sig.

Du kan inte säga så, alla definierar inte ondska som du gör/gjort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera