Aviseringar
Rensa alla

Onda individer existerar inte, inte goda heller.


Ämnesstartare

Elektriska stolen:

katter dom som inte e tama.

Inte då! Det ända "elaka" djuret jag kan tänka på är järven, de gillar att förstöra saker för nöjes skull [crazy]
Men människan är i en klass för sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gissar på att inlägget platsar bättre här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

Men människan är i en klass för sig.

Det är bara för att vi kan tänka själv och utvecla vårat intellekt till skillnad från alla överiga djur

Rejmond D Röjter:

järven

dåså 😀


   
SvaraCitera

Elektriska stolen:

Du kan inte säga så, alla definierar inte ondska som du gör/gjort

Klart jag kan pm jag först nämner en definition pch sedan gör ett utalande utifrån det så är det uppenbart att jag pratar utifrån min definition på saken. Däremot måste ingen hålla med men det är endå min åsikt.

Elektriska stolen:

Nej, för att avgöra exakt bör man överväga[crazy] men det är vi inte kapabla till att göra, endast Gud är, tror jag[cute]

blabla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

gissar på att inlägget platsar bättre här.

Skulle tycka att den platsar bättre under övriga diskussioner men OK, du bestämmer[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

Klart jag kan pm jag först nämner en definition pch sedan gör ett utalande utifrån det så är det uppenbart att jag pratar utifrån min definition på saken.

OK, det är sant men du bör nämna, återigen, att det är Din åsikt för det är många som inte läser exakt allt osv & utifrån det kan det bli en del missförstånd :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elektriska stolen:

Det är bara för att vi kan tänka själv och utvecla vårat intellekt till skillnad från alla överiga djur

Japp, och vi använder bland annat denna intelligens till att skapa massor av nya grymheter... Inget annat djur är likadant..

Elektriska stolen:

dåså 😀

De är taskiga jävlar, men inte alls som människan [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

De är taskiga jävlar, men inte alls som människan

Rejmond D Röjter:

Inget annat djur är likadant..

Dom hade varit om dom också hade våran intelligens


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

människan är ondska i sin renaste form


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

men om man gör det hela tiden utan hänsyn till att andra får lida så är man till vis del ond.

Och du tror att någon gör det utan att själv känna sig berättigad till det? Ingen betraktar sig själv som ond, alla som utför "onda" handlingar anser att de är i sin fulla rätt att göra det, så hur kan då personen eller handlingen vara "ond", om inte uppsåtet är det?

Det jag menade förut var för övrigt att alla är själviska. Ingen gör något över huvud taget som inte i första hand är för ens egen skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elektriska stolen:

A, fungerar heller inte i praktiken

Var ju det jag sa.

Rejmond D Röjter:

De är taskiga jävlar, men inte alls som människan [crazy]

Oförmåga är inte ett val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elektriska stolen:

Skulle tycka att den platsar bättre under övriga diskussioner men OK, du bestämmer

du snackar väl om etik? eller mer filosofi kanske [tard] jag bestämmer inte, det kollektiva um-medvetandet gör det [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Var ju det jag sa.

Upprepade[crazy]

variabel:

du snackar väl om etik? eller mer filosofi kanske

både ock

variabel:

jag bestämmer inte, det kollektiva um-medvetandet gör det

due väl en del av det D:?


   
SvaraCitera

Elektriska stolen:

OK, det är sant men du bör nämna, återigen, att det är Din åsikt för det är många som inte läser exakt allt osv & utifrån det kan det bli en del missförstånd :p

Men herregud det var ett stycke på max 10 rader


   
SvaraCitera

Nachac:

Och du tror att någon gör det utan att själv känna sig berättigad till det? Ingen betraktar sig själv som ond, alla som utför "onda" handlingar anser att de är i sin fulla rätt att göra det, så hur kan då personen eller handlingen vara "ond", om inte uppsåtet är det?

En mamma som offrar sig själv för att rädda sitt barn gör det oftast inte med tanke på sig själv.

För mig ligger sklinnaden mellan en ond och god handling i varför man gör det, inte i konsekvenserna av handlingen.


   
SvaraCitera