Aviseringar
Rensa alla

Ondska


Ämnesstartare

Hej ungdomar!

 

Jag har fått nog av all naiv tro på människans godhet och allt det sorgliga som händer när man inte är medveten om djupet i människans mörker. I den här tråden är det tänkt att man kan få skriva om ens erfarenhet eller kunskap om alla former av ondska hos människan. Tanken är att lära varandra om det manipulativa sadistiska djupet av människans ruttna själ så att fler är rustade för en framtid i denna brutala värld.

 


   
Citera

Jag är övertygad om att människor i grund och botten är goda. Det hör ihop med min tro och livsfilosofi. Sedan är alla människor kapabla till onda ting. Men genuint onda människor finns inte, precis som jag är tveksam till att det skulle finnas genuint genomgoda människor.

Faktiskt så är mitt val av avatar baserad på just denna livsfilosofi. Det är en bild som målades på baksidan av en karta, och den föreställer en bild av Maria och Jesusbarnet. En bild av godheten och kärleken, Gud, som kommer in i världen. Runt bilden står orden Licht, Leben, Liebe - Ljus, Liv och Kärlek
Konstnären var tysk soldat i Stalingrad. En av "the bad boys" alltså. Han målade motivet vid jultid. Jag tycker det är så vackert, att människor som är kapabla att döda, kriga, och som lever i vad som tycks vara platsen som Gud glömde, också är kapabla att måla något så vackert.

Människors ondska tror jag beror på att de är skadade av omständigheterna, inte på att de är genuint onda i botten.


   
SvaraCitera

Ondska respektive godhet är något människor konstruerat. Det är typ allt jag har att säga.


   
SvaraCitera

save the drama for your mama


   
SvaraCitera
Draug

med så mycket ondska i världen är det tveksamt om det blir någon längre framtid. Om man ser på det förgångna så verkar människor mer föredra att skada och ha ihjäl varandra än att älska och bry sig om varandra.


   
SvaraCitera
mynona

Ondska är lidande. Godhet är en grundläggande reflex. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: Ondska respektive godhet är något människor konstruerat. Det är typ allt jag har att säga.

*håller med*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: Ondska respektive godhet är något människor konstruerat. Det är typ allt jag har att säga.

Ja, och? Mening med livet är också något människan har skapat, men trots det väljer du att leva meningsfullt och inte ta livet av dig. Ditt påstående har ingen relevans inom det område jag skriver om, människans värld. Rent objektivt existerar inte heller någon fri vilja eller moral, men ändå väljer du att handla moraliskt och tro att du gör saker av fri vilja. Om du i handling tror på moral, fri vilja, mening, då är det konsekvent av dig om du också tror på godhet och ondska.

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug: med så mycket ondska i världen är det tveksamt om det blir någon längre framtid. Om man ser på det förgångna så verkar människor mer föredra att skada och ha ihjäl varandra än att älska och bry sig om varandra.

Problemet är att vi inte ser varandra inom hela mänskligheten som bröder och systrar i en stor familj. Vi ser varandra som främlingar och då är det lättare att ta död på varandra då empatin inte omsluter alla. Det kommer bli än värre med individualismen som är så populär i Sverige där vi separerar oss ännu mer från varandra. Här verkar egocentrismen och narcissismen vara en ny religion. Jag är en av de som inte tror på den vägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

Den här tråden var för övrigt tänkt att vara för de som vill skriva om sina erfarenheter om ondska i sitt liv eller något de har hört, sett eller läst om. Det är ingen tråd för debatter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -: Problemet är att vi inte ser varandra inom hela mänskligheten som bröder och systrar i en stor familj. Vi ser varandra som främlingar och då är det lättare att ta död på varandra då empatin inte omsluter alla. Det kommer bli än värre med individualismen som är så populär i Sverige där vi separerar oss ännu mer från varandra. Här verkar egocentrismen och narcissismen vara en ny religion. Jag är en av de som inte tror på den vägen.

GladHjärta


   
SvaraCitera

- Razorblade -:

Ja, och? Mening med livet är också något människan har skapat, men trots det väljer du att leva meningsfullt och inte ta livet av dig. Ditt påstående har ingen relevans inom det område jag skriver om, människans värld. Rent objektivt existerar inte heller någon fri vilja eller moral, men ändå väljer du att handla moraliskt och tro att du gör saker av fri vilja. Om du i handling tror på moral, fri vilja, mening, då är det konsekvent av dig om du också tror på godhet och ondska.

 

Jo, då du kanske har en helt annan uppfattning om vad ondska är än vad andra människor har. Troligtvis är det så då du verkar tycka att det finns onda människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:
Problemet...

Hur ska du ha det, diskussion eller inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Jo, då du kanske har en helt annan uppfattning om vad ondska är än vad andra människor har. Troligtvis är det så då du verkar tycka att det finns onda människor.

försvinner ondskans problem av att man säger "den är ett mänskligt påfund"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man väljer inte att leva överlevnadsinstinken är stark skitstark stark som fan


   
SvaraCitera