Jr. HBT:
försvinner ondskans problem av att man säger "den är ett mänskligt påfund"?
Nej, men jag försöker förklara för Razorblade att ondska är till stor del är subjektivt.
Blivande_japan:
Nej, men jag försöker förklara för Razorblade att ondska är till stor del är subjektivt.
ser inte att han skrivit något som antyder att han inte förstått det.
Jr. HBT:
ser inte att han skrivit något som antyder att han inte förstått det.
Han började sin tråd med att skriva att han tröttnat på "all naiv tro till människans godhet". Kan inte tolka det på annat sätt än att han inte förstått att ens syn på ondska är något subjektiv.
Blivande_japan:
Han började sin tråd med att skriva att han tröttnat på "all naiv tro till människans godhet". Kan inte tolka det på annat sätt än att han inte förstått att ens syn på ondska är något subjektiv.
jag tolkar det som att han anser tanken på människans inneboende godhet vara en bristfällig modell och att man bör erkänna även ondska som något mänskligt. ingenstans förutsätter han objektiva värden; tvärtom förflyttar han ondskan från ett metafysiskt yttre till det subjektiva och gör den möjlig att avhandla kritiskt.
ditt svar är ungefär som om du gjorde en tråd om cyklar och cykeltrafiken i stockholm och jag svarade "cyklar är inte objektivt existerande. en cykel vet inte att den är en cykel. det är människan som konstruerat och definierat cykeln". sinnebilden av smart-ass, verkligen.
Jr. HBT: tvärtom förflyttar han ondskan från ett metafysiskt yttre till det subjektiva och gör den möjlig att avhandla kritiskt.
och det är just då som frågan om ondska och godhet blir relativ och icke-metafysisk.
Jr. HBT:
jag tolkar det som att han anser tanken på människans inneboende godhet vara en bristfällig modell och att man bör erkänna även ondska som något mänskligt. ingenstans förutsätter han objektiva värden; tvärtom förflyttar han ondskan från ett metafysiskt yttre till det subjektiva och gör den möjlig att avhandla kritiskt.ditt svar är ungefär som om du gjorde en tråd om cyklar och cykeltrafiken i stockholm och jag svarade "cyklar är inte objektivt existerande. en cykel vet inte att den är en cykel. det är människan som konstruerat och definierat cykeln". sinnebilden av smart-ass, verkligen.
Fast nej.
Blivande_japan: Fast nej.
Fast jo. Jr. HBT har förstått det mer än väl. Jag behöver inte tillägga något alls.
Jr. HBT: jag tolkar det som att han anser tanken på människans inneboende godhet vara en bristfällig modell och att man bör erkänna även ondska som något mänskligt. ingenstans förutsätter han objektiva värden; tvärtom förflyttar han ondskan från ett metafysiskt yttre till det subjektiva och gör den möjlig att avhandla kritiskt.
Det är en fröjd att se mitt flum strukturerat och klargjort på ett tydligt sätt. Tack!
- Razorblade -:
Fast jo. Jr. HBT har förstått det mer än väl. Jag behöver inte tillägga något alls.
menade hans jämförelse.
Blivande_japan: menade hans jämförelse.
Fast den stämmer ju. Bara för att en cykel inte är en cykel utan en människa som definierar den som en cykel gör den inte mindre till en cykel i ett redan existerande mänskligt samhälle. Med andra ord, ondskan existerar så länge människan existerar.
- Razorblade -: Med andra ord, ondskan existerar så länge människan existerar.
Ha ha, jag insåg just en sak. Radera människan och man har raderat ondskan.
- Razorblade -:
Fast den stämmer ju. Bara för att en cykel inte är en cykel utan en människa som definierar den som en cykel gör den inte mindre till en cykel i ett redan existerande mänskligt samhälle. Med andra ord, ondskan existerar så länge människan existerar.
En cykel är fysiskt fortfarande en cykel. Ondska är något abstrakt och subjektivt, en cykel är det inte.
ondska är är en medfödd avsaknad av empati.
Blivande_japan: En cykel är fysiskt fortfarande en cykel. Ondska är något abstrakt och subjektivt, en cykel är det inte.
Lidande är allt annat än abstrakt. Ondska är att medvetet orsaka lidande.
ceka92: ondska är är en medfödd avsaknad av empati.
Nja, inte enbart. Sadister känner empati och endast därför kan de njuta av att plåga sina offer.
- Razorblade -: Nja, inte enbart. Sadister känner empati och endast därför kan de njuta av att plåga sina offer.
sadism ja...svaga människor tror jag. eller?