Aviseringar
Rensa alla

Ondska - bevis för Guds existens! Ondska är bara frånvaro av Guds godhet! Teodicé inget problem!


Dödsguden:

Att tortera bebisar för nöjes skull, är det en ond handling?

Enligt min egen definition ja. Men Nazisterna hade säkert sina egna övertygelser för att göra de dåd de gjorde mot judar, ryssar och andra ''motståndare''.

Men de tänkte nog aldrig ''oj fy fan vad ond jag är''. För att du överhuvud taget ens ska kommentera Nazismen så bör du ialla fall läst på lite om hur tänket var för just dom och under den tiden de levde.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

när det i själva verket är skörden av vår egen dåliga karma vi får smaka på, pga syndfulla handlingar vi sått i våra tidigare liv!

Så alla fattiga som lider i tredje världen förtjänar det? För precis alla har varit syndiga i deras tidigare liv?

Dödsguden:

medan den som aldrig vänder Honom ryggen aldrig heller erfar ondskan,

Menar du att man själv inte utför onda handlingar eller att man inte råkar ut för onda människor/etc?

Dödsguden:

Det onda hade ju varit om Gud INTE hade skänkt oss den fria viljan att själva välja om vi vill leva med Gud i den eviga andliga världen, eller med de illusoriska materiella objekten här i den temporära materiella världen..

Eller hur? [y]

Nej, för hade Gud tagit bort den fria viljan från oss människor hade vi aldrig känt att vi behövt någon. Gud menar att hans väg är den goda, eller hur? Gud vill sin skapelse deras bästa (genom att se till att vi kan be till honom), eller hur? Varför då ge oss en fri vilja att välja det som kan skada oss? Varför väljer han inte bara åt oss, han vill ju trots allt vårt bästa? Eller vill han bara testa oss, och varför skulle han vilja testa oss om han redan är allvetande? [smile]

Dödsguden:

Att ondska och lidande finns, utgör ju de facto ett bevis för att även motsatsen, dvs det goda och det Gudomliga, måste finnas!

Gudomliga är inte motsatsen till lidande. Godhet är inte lika med gudomlighet, det är bara din åsikt. Hur är Gud god enligt dig?


   
SvaraCitera
Kitten

Okej, börja med att definiera ont och gott. Var går gränsen mellan de två? Och hur skulle du bedöma en handling som utförts i gott syfte men som gett ett dåligt resultat? Hur skulle du bedöma motsatsen, det vill säga ont syfte men gott resultat? Hur vet man vad som är gott och vad som är ont? Är man till exempel ond om man äter kött eller om man dödar någon i självförsvar?

Dödsguden:

Att staten uppför fängelser där lagförbrytare får sitta inne och lida av sina straff, är det ont av staten?

Nej, inte alls!

Varför skulle det då vara ont av Gud att skapa den materiella världen (själens fängelse) med dess mörker och lidanden, för de rebelliska själar som inte längre vill följa Guds kärleksfulla lagar i den andliga världen?

Det där är inte alls en bra jämförelse, för om det nu skulle vara sådär så har ju Gud tvingat ALLA att leva i hans fängelse. Vi lever ju alla i den materiella världen. Eller menar du att det finns en annan värld där människor som inte syndat hamnar, och att vi som bor här på jorden har syndat i tidigare liv? Jag förstår inte alls din världsbild.

Sedan undrar jag också ifall den materiella världen nödvändigtvis måste vara ond. En kombination av inre glädje och ett uppskattande av de materiella ting som finns runtomkring oss tycker jag personligen är det ultimata. Visst finns det lidande och sorg i den materiella världen, men det är ju bara en del av den och innebär inte att den i sig är ond eller att man kan säga att den är ett slags fängelse.

Dödsguden:

Att Gud ger oss möjligheten att välja mellan det goda eller onda, precis som staten ger oss möjligheten att följa eller bryta dess lagar, och sedan ta straffet om man bryter mot dem, gör det Gud till ond?

Så varför lanserar inte Gud en lagbok? Jag tycker det som står i GT och NT är lite föråldrat. Staten ger i alla fall tydliga riktlinjer och säger "gör inte det här, gör inte det där", medan Gud är väldigt tyst av sig.

För övrigt så pratar du hela tiden om det där valet som vi människor måste göra, men det är långt ifrån självklart för många att det ens finns något sådant val. Om nu Gud finns så har han låtit oss gissa oss till att vi har ett val att göra överhuvudtaget. Personligen tror jag inte han finns, för då borde han väl ha visat tydligare att han existerar? Jag har försökt tro många gånger, jag har bett och jag har till och med åkt till ett kloster för att få fatt på Gud. Men han ger mig aldrig något tecken och då drar jag slutsatsen att han antingen inte finns eller att han inte vill ha mig. Och i vilket fall som helst förstår jag inte varför jag då ska tro på honom eller bry mig om honom? Nej, jag tror Gud är ett påhitt.

Dödsguden:

Inte undra på att världen ser så mörk och våldsam ut som den gör nu, med tanke på hur Gudlös människan har blivit... [sad]

Jag tror inte människan beter sig särskilt mycket värre idag än förut, utan jag tror snarare att den ondska du talar om tar sig uttryck på ett annat sätt nuförtiden.

Dödsguden:

Ondskan är ett mycket starkt bevis för Guds existens, eller hur? [y]

Jag tycker faktiskt inte det. Det finns dessutom mycket som har gjorts i Guds namn som har varit ofattbart elakt. Ta inkvisitionen till exempel, eller korstågen.


   
SvaraCitera

Kitten:

Det finns dessutom mycket som har gjorts i Guds namn som har varit ofattbart elakt.

''More people have died in name of God than for any other reason''
- George Carlin

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kitten:

Vi lever ju alla i den materiella världen. Eller menar du att det finns en annan värld där människor som inte syndat hamnar, och att vi som bor här på jorden har syndat i tidigare liv?

Det är faktiskt en minoritet, 1/10, av alla själar som lever i denna temporära materiella värld!

Majoriteten, 9/10, lever i gränslös lycka och kärlek i den eviga andliga världen, i den absoluta rumtiden, bortom vår relativa rumtid! [y]

Jag får be om ursäkt till alla som ställer en massa frågor till mig just nu, men jag är bortrest på semester just nu, och kommer knappt att ha någon tid att svara på nånting för några veckor framöver!

Hare Krishna! [y]


   
SvaraCitera
Kitten

Dödsguden:

Det är faktiskt en minoritet, 1/10, av alla själar som lever i denna temporära materiella värld!

Men hur kommer det sig då att världsbefolkningen ökar? Hur fungerar det där egentligen? Förresten, du svarar väl på resten av mina frågor sedan när du kommer hem från semestern?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Det är faktiskt en minoritet, 1/10, av alla själar som lever i denna temporära materiella värld!

Majoriteten, 9/10, lever i gränslös lycka och kärlek i den eviga andliga världen, i den absoluta rumtiden, bortom vår relativa rumtid!

Vart kommer siffrorna ifrån, källa?


   
SvaraCitera

Du är inte ens rolig längre. Sluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kitten:

Men hur kommer det sig då att världsbefolkningen ökar?

Själatrafiken pågår inte endast till/från människa, utan även till/från djurriket, till/från andra himlakroppar, och även till/från den eviga andliga världen!

Karma-saldot ligger alltid på antingen kredit eller på debet, på +kontot eller på -kontot...

När karmat överväger mycket på +kontot, så återföds man till de Himmelska planetsystemen, och när karmat överväger mycket på -minuskontot, så återföds man till djurriket eller till de Helvetiska planetsystemen, och om saldot ligger någorlunda i balans så återföds man till människa igen!

Målet torde vara att tömma hela sitt karmakonto, både + och -, för så länge man har kvar karma så måste man återfödas, och även om man kommer till Himmelriket, så är det inget evigt tillstånd, eftersom det befinner sig i den materiella världen, vilket innebär att det är ett temporärt liv och att man tvingas att återfödas till Jorden igen, när man har förbrukat det goda karmat däruppe! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouku:

Vart kommer siffrorna ifrån, källa?

De heliga Veda-skrifterna!


   
SvaraCitera

Dödsguden:

ONDSKA ÄR BARA FRÅNVARON AV GUDS GODHET !!!

Teodicé problemet
I urminnes tider har människan frågat sig hur Gud, om han är god och allsmäktig, kan tillåta all ondska som finns i vår värld.

Om ett barn blir sjukt så är det kärleksfullt att låta detta barn genomgå en smärtsam operation för att sedan bli frisk är detta kärleksfullt. (Guds barn)
Adam & Eva ville visa att de kunde styra jorden själva, i o m att det är en fri vilja, fick de tillfälle till det. Under tiden detta bevisas kan inte Gud ingripa, då skulle det inte bli bevisat om de kunde styra eller inte.

En vanligt förekommande anklagelse mot Gud är hur han kan tillåta att människor svälter om han nu är en så God Gud som de frälsta påstår.
Har inte Gud försett världen med tillräckligt att äta?
Att anklaga Gud för världssvälten är som att gå på en middagsbjudning, äta upp all maten själv och sedan anklaga middagsvärden för att han inte lagat tillräckligt med mat åt de andra middags gästerna.

Människan skapades med fri vilja att göra som h*n ville. För att leva ett bra liv får man leva efter de premisser som finns. Gud som skapat allt viste vad som behövdes för att planeten jorden och dess samhälle skulle fungera.
Bara det att människan med hjälp av en kerub ifrågasatte att Gud hade rätt att styra och att människan kunde styra själv och att ingen följde Gud av fri vilja.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

ondska är subjektivt trams

Ondska
Definition: Det som är mycket dåligt i moraliskt avseende. Det betecknar ofta sådant som är skadligt, illvilligt eller destruktivt.


   
SvaraCitera

qwertyuiop:

vilka krafter har dessa minigudar??

En stor kaxi mun!


   
SvaraCitera

Allt är relativt , gott och ont , bra och dåligt och rätt och fel , alla dessa är relativa för varje individ.


   
SvaraCitera

whistlersmom:

Allt är relativt , gott och ont , bra och dåligt och rätt och fel , alla dessa är relativa för

Kanske i individens egna ögon.


   
SvaraCitera