Aviseringar
Rensa alla

OneSwarm och sånt


Ämnesstartare

OneSwarm som det pratades om skulle bli alternativ till piratebay har jag inte hört så mycket om på sista tiden ligger de programmet på hyllan?

Har ingen koll på om de ens fungerar för har inte provat de själv.

Hade en till fråga föresten...
har inte förstått mig på vad Ipred vill egentligen göra.
Om en kille/tjej tankar ner CS4 packet tex eller ett spel kommer han få böter då? eller gäller de bara svenskt material som ljud böcker och Magnus ugglas musik om nån skulle nu vilja de?


   
Citera
Ämnesstartare

cannabis:

Om en kille/tjej tankar ner CS4 packet tex eller ett spel kommer han få böter då? eller gäller de bara svenskt material som ljud böcker och Magnus ugglas musik om nån skulle nu vilja de?

Det gäller allt upphovsskyddat material. Men främst film/musik/spel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det gäller allt upphovsskyddat material. Men främst film/musik/spel.

Fast måste de ägarna inte misstänka något först? eller ser de alla som tankar ner tex GTA IV till pc. ?


   
SvaraCitera

Saken med oneswarm är att du bara kan tanka från dina vänner med normal hastighet... Sen kan du tanka från dina vännersvänner å deras vänner osv, men då blir det så många datorer som filerna ska passera så det tar evigheter att tanka [sad]

Jag tänker satsa på TPB:s Ipredator [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Fast måste de ägarna inte misstänka något först? eller ser de alla som tankar ner tex GTA IV till pc. ?

Jag vet faktist inte hur man går tillväga, men jag kan tänka mig att företaget hyr specialutbildat folk för arbetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Har ingen koll på om de ens fungerar för har inte provat de själv.

OneSwarm är fortfarande i utvecklingsstadiet, det är en betaversion som finns ute för tillfället. Står också om du kollar på: http://oneswarm.cs.washington.edu/download.html - Det kan ännu inte garanteras immunitet.

cannabis:

Hade en till fråga föresten...

Ja, det finns en risk att du får hem ett kravbrev om du bara laddar ner. Men risken är minimal. Bolagen har inte resurser till att kolla efter alla som laddar ner, utan de kommer att ge sig på uppladdare.

Troligtvis så laddar de själva ner en torrent för att se vilka som sitter och laddar upp, och för loggar över detta. Sedan så ber de om personuppgifter till de IP-adresser som de vill sätta dit.

jaag_91_:

Saken med oneswarm är att du bara kan tanka från dina vänner med normal hastighet

Man kan ju fortfarande ladda ner från flera källor. Hittar du en fil som du vill ha så laddar du ner den från alla källor som finns i ditt vänner-nätverk. Och ju större OneSwarm blir ju större kommer nätverken bli 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade en tanke om piratkopiering om jag har ett spel original men den är sönder repad så visst får jag väl då laddaner de om jag har min egna licensnyckel?

För så sätt om man nu skulle åka fast så hinner man ju köpa spelet eller programmet och repa sönder de och sen säga att de va så. Eller är jag ute och cyklar på hal is i lingonskog?

Buddah:

- Det kan ännu inte garanteras immunitet.

Kollar dem även typ filer som skickas över msn? är de inte bara att byta namn på filerna typ en zippad fil som är ett spel heter hemligt_projekt_1999.zip fast har annat innehåll sånt kan dem väl inte kolla eller kan dem det?

Buddah:

Och ju större OneSwarm blir ju större kommer nätverken bli 🙂

Okej de låter bra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Hade en tanke om piratkopiering om jag har ett spel original men den är sönder repad så visst får jag väl då laddaner de om jag har min egna licensnyckel?

Tror att det ändå är olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Tror att det ändå är olagligt.

Fast göra kopior hemma då? otroligt töntigt av dem måste läsa lite i lagboken om de.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Fast göra kopior hemma då? otroligt töntigt av dem måste läsa lite i lagboken om de.

Dom kan ju inte veta om du redan har spelet, ellerhur, men jag är osäker på om det är olagligt, men jag tror det.
Att kopiera hemma vet jag inte, det har varit lagligt förr, i vilket fall kan ingen kontrollera om du gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

i vilket fall kan ingen kontrollera om du gör det.

Nej precis det jag menade att man tar de som försvar efteråt så går man fri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Nej precis det jag menade att man tar de som försvar efteråt så går man fri.

Det tror jag inte, du kan ju ha köpt spelet efter att du fått brevet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det tror jag inte, du kan ju ha köpt spelet efter att du fått brevet.

Exakt de jag menar men finns alltid såna dumma lagar som ingen tänkt igenom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Kollar dem även typ filer som skickas över msn?

Nä, de kan ju inte kolla all din traffik. Utan de inriktar sig på Torrents och P2P-klienter som DC, Limwire etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Tror att det ändå är olagligt.

Nej inte om man har en giltig nyckel, det är ju nyckeln som är unik (dvs. det man betalar för).


   
SvaraCitera