Aviseringar
Rensa alla

OneSwarm och sånt


Ämnesstartare

cannabis:

Hade en tanke om piratkopiering om jag har ett spel original men den är sönder repad så visst får jag väl då laddaner de om jag har min egna licensnyckel?

står i användaravtalet att du inte får göra det, oftast, men det står i svensk lag att du får göra säkerhetskopior för eget bruk. svensk lag går före användaravtalet. det specificerar inte hur tillverkandet av säkerhetskopian ska gå till, vill jag minnas. det går säkert att använda argumentet att man i själva verket skapar sig en säkerhetskopia, om det sen skulle hålla är en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Nej inte om man har en giltig nyckel, det är ju nyckeln som är unik (dvs. det man betalar för).

Alla spel använder inte nycklar. Och jag tror fortfarande att det är olagligt att ladda hem upphovsrättsskyddade spel från andra än tillverkaren själv/annan distobutör med tillåtelse.
Men att kopiera sin egna cd skulle jag tro är tillåtet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

det går säkert att använda argumentet att man i själva verket skapar sig en säkerhetskopia, om det sen skulle hålla är en annan sak.

Om man kunde bevisa att man hade den innan så lär de ju hålla men måste då ha en vän som har kvittot kvar som visar köpet är från innan nedladdningen då lär dem inte kunna säga något.

Men dem lär krångla annars när ja tänker efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Alla spel använder inte nycklar.

De allra flesta. I de fall där spelet inte använder nyckel så är det nog inte lagligt. Men i annat fall så skall det vara lagligt så länge du har en giltig nyckel, som du själv och ingen annan använder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

De allra flesta. I de fall där spelet inte använder nyckel så är det nog inte lagligt. Men i annat fall så skall det vara lagligt så länge du har en giltig nyckel, som du själv och ingen annan använder.

Jag skulle tro att EULA:n sätter stopp för sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Om man kunde bevisa att man hade den innan så lär de ju hålla men måste då ha en vän som har kvittot kvar som visar köpet är från innan nedladdningen då lär dem inte kunna säga något.

vet inte vad som kan räknas som att "framställa ett säkerhetsexemplar", vet heller inte om det testats förut. skulle tro att nedladdning är en lite tveksam metod, men om inte annat så är det ju ett argument.


   
SvaraCitera

Buddah:

Nej inte om man har en giltig nyckel, det är ju nyckeln som är unik (dvs. det man betalar för).

Vilket okvalificerat skitsnack du håller på med, det är olagligt att ladda ner iligalt spridet upphovsrättsskydat material oavsätt om du äger varan eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

Vilket okvalificerat skitsnack du håller på med, det är olagligt att ladda ner iligalt spridet upphovsrättsskydat material oavsätt om du äger varan eller inte.

Spelet är ju oanvändbart utan en serienyckel. Har du en giltig sådan så lovar jag att det inte är någon som bryr sig var du har fått spelet ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard]


   
SvaraCitera

Buddah:

Spelet är ju oanvändbart utan en serienyckel. Har du en giltig sådan så lovar jag att det inte är någon som bryr sig var du har fått spelet ifrån.

Då låvar du ganska mycket eftersom du inte har en aning om hur spelbolagen tänker och resonerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

Då låvar du ganska mycket eftersom du inte har en aning om hur spelbolagen tänker och resonerar.

Du menar alltså på fullt allvar att spelbolagen skulle vilja kräva mig på pengar om jag har laddat ned ett spel som jag redan har köpt och har giltig serienyckel till?

Det är som att ta betalt för samma vara två gånger.


   
SvaraCitera

Buddah:

Det är som att ta betalt för samma vara två gånger.

Och det har inte mediabolag gjort sen ungefär tidernas begynnelse? du har kanske rätt i att de flesta spelbolagen inte skulle göra det(eller så har du fel ingen vet) men det kan finnas nåt bolag som är nära konkurs, eller bolag som blir uppköpta efter konkurs av någon som bara vill pressa ut lite extra pengar. och då står du där för det du gjort är likförbannat olagligt även om du har 100 äkta nycklar hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

pressa ut lite extra pengar

Du tror också att bolagen tjänar på att driva ett krav för ETT spel?


   
SvaraCitera

Buddah:

Du tror också att bolagen tjänar på att driva ett krav för ETT spel?

beror helt på vilka nivåer skadeståndskraven hammlar på. och vem har sagt att du är den enda do sätter ditt , inte specieltt svårt att hitta alla dina upphovsrättskyddade filer på tpb tex sen övervaka alla i 30 dagar för att sen stämma alla som har tankat/seedat. med lite kunskap innom programering så kan det här göras helt automatiskt.

och förövrigt tror jag inte att dom låter bli att stämma dig efter att dom har gått igenom hela processen med sammla ip->domstol-> skicka ut brev->osv.. bara för att du säger men kolla jag har en nyckel.


   
SvaraCitera

Jag vill bara tillägga en lite grej... OM man köper "nyckeln" så ska man alltså enligt buddah få gå till affären med sitt repade spel när du vill och ta ett nytt utan nyckel ? ^^


   
SvaraCitera