Aviseringar
Rensa alla

Online - tal eller skriftspråk?


Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Är lättare att läsa.


   
SvaraCitera

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Föredrar jag, blir smått irriterad av alla "lr", "lol" och så vidare... [blush]


   
SvaraCitera

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Spelar ingen roll om det är ett samtal, det är fortfarande skrift, vilket gör att skriva i talspråk får en att framstå som en idiot.


   
SvaraCitera

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Allt annat är bara efterblivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rör det sig om en text som kommer att vara synlig och/eller aktuell för folk i mer än fem minuter, dvs. forum, bloggar och liknande är det en självklarhet att det är skriftspråk som gäller. Det är utan tvivel korrespondens.

Handlar det däremot om IM-konversationer, IRC eller annat flyktigt så är korrekt talspråk OK; dvs. mindre grammatikfel, förkortningar, samt dålig kommatering och kapitalisering är fullt acceptabelt.

Något som däremot aldrig är OK är uttryck som e istället för är, u istället för you, lr (eller ännu värre: ir) istället för eller, ja istället för jag och andra kvarlevor efter Lunarstorm. Du sparar ungefär ett extra tangentnedslag per "förkortning," men framstår i gengäld som en dyslektisk, lätt utvecklingsstörd fjortonåring som fått i sig alldeles för mycket folköl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Ja det ser bara handikappat ut om man gör annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Talspråk (Du röstade på detta alternativ)

Men orka att allt ska stå i det... jag föredrar att skriva som jag känner på msn o dylikt, oftast lite slarvigt o lite förkortningar (typ som nu). men rapporter o sånt är väl rätt uppenbart att man vill ha i skriftspråk? dålig poll. puss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag skriver som jag talar, formulerar mig på samma sätt osv, varför skulle jag skriva annorlunda?

Alla gör det, jag lovar. Jag kan ringa upp dig och bevisa det. Det skulle inte finnas skrift- och talspråk annars.

Marielle Hagblad:

Man kan kommunicera snabbt med skriftspråk också.

Men snabbare med talspråk.

Geigermätare:

Är det inte som viktigast att skriva korrekt när hela samtalet är textbaserat, då?

Ofta vill man ju ha flyt i en diskussion eller ett samtal, då känns det så dumt att vänta 14 sekunder på att någon ska skriva korrekta meningar.

Klorofyl:

Jag klarar inte av att prata med människors om skriver dåligt.

Hahaha ofta.

KID_IS_BACK:

Handlar det däremot om IM-konversationer, IRC eller annat flyktigt så är korrekt talspråk OK; dvs. mindre grammatikfel, förkortningar, samt dålig kommatering och kapitalisering är fullt acceptabelt.

OK

KID_IS_BACK:

Du sparar ungefär ett extra tangentnedslag per "förkortning," men framstår i gengäld som en dyslektisk, lätt utvecklingsstörd fjortonåring som fått i sig alldeles för mycket folköl.

Ibland blir jag så arg och frustrerad när jag diskuterar vildt online att jag inte kan låta bli att bara sända iväg ett meddelande ofärdigt, slarvigt skrivet för att verkligen poängtera min ilska. Det är ett sätt att utrycka sig!

ohYEA_:

dålig poll

DU är en dålig poll. Nä men ärligt, om man blickar tillbaka på "Föredrar du rakat eller orakat?"-pollen som för 123141523222:e gången publiceras så är jag ganska nöjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Talspråk (Du röstade på detta alternativ)

Chattar man så orkar man ju inte skriva helt korrekt skrfitspråk, man slarvar ju, och då blir det mer talspråk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Men snabbare med talspråk.

Tycker jag inte. Personligen tycker jag att det går snabbare. Dessutom så fodrar det till ett bättre språk, då man ofta sitter just vid datorn och skriver och då får mer träning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

DU är en dålig poll.

KANSKE VILL

snaeky:

Nä men ärligt, om man blickar tillbaka på "Föredrar du rakat eller orakat?"-pollen som för 123141523222:e gången publiceras så är jag ganska nöjd.

lul, dont ever settle with average


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Men snabbare med talspråk.

Bara om man är dyslektiker. Dessutom, varför har du så brottom? Tycker du inte det är värt en extra sekund per skriven mening att inte framstå som korkad? Du kan dessutom tänka igenom vad du skriver lite bättre, vilket brukar vara en fördel. Alldeles för lätt att häva ur sig dumheter man inte menar på Internet om man inte tänker efter.

snaeky:

Ofta vill man ju ha flyt i en diskussion eller ett samtal, då känns det så dumt att vänta 14 sekunder på att någon ska skriva korrekta meningar.

Tar det dig helt seriöst 14 sekunder mer att sätta ihop en grammatiskt korrekt mening, än om du bara slängt iväg vad skit som helst? Pinsamt.

snaeky:

Ibland blir jag så arg och frustrerad när jag diskuterar vildt online att jag inte kan låta bli att bara sända iväg ett meddelande ofärdigt, slarvigt skrivet för att verkligen poängtera min ilska. Det är ett sätt att utrycka sig!

Ja. Det är internetmotsvarigheten till att lägga sig ned på golvet och rulla runt, sparka och skrika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Annat känns bara onaturligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Ofta vill man ju ha flyt i en diskussion eller ett samtal, då känns det så dumt att vänta 14 sekunder på att någon ska skriva korrekta meningar.

Tar det så mycket längre tid att skriva korrekt är du troligtvis efterbliven.


   
SvaraCitera