Aviseringar
Rensa alla

Only in Våmhus kids, only in våmhus


Ämnesstartare

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/nina-sparr-gor-trosor-av-manniskohar

Nina Sparr gör trosor av människohårI hundratals år har hårkullorna i byn Våmhus skapat tradionellt hantverk av människohår. Men nu har en av kullorna visat att gränsen mellan hantverk och modern konst är hårfin. Nina Sparrs hårtrosor har både fascinerat och äcklat.
Nina Sparr är femte generationen hårkulla på släktgården i Våmhus. Men Nina är inte vilken hårkulla som helst. Trots att hon har en djup respekt för det traditionella hantverket som har en flera hundra år gammal historia på orten, så vill hon också skapa moderna verk.
Exempel på det är en brudkrona av människohår, messmörförpackning, broscher med illrött färgat hår och en hårhandväska.
Men mest kända är förstås hennes hårtrosor, som även finns som string.
– Inspirationen till dem fick jag genom ett par gamla sockor som min gammelfarmor gjort. Jag tänkte att det skulle vara intressant med trosor i människohår, säger Nina Sparr.
Trosorna har minst sagt väckt intresse, men de är inte lika användbara som sockorna. Enligt konstnärinnan själv sticks de till och med genom byxtyg.
– Jag rekommenderar inte att ha dem på sig, men man får såklart göra som man vill, säger hon.
ReaktionerNina Sparrs utställningar väcker mycket reaktioner. Jag frågar henne om hon själv förstår varför hår tycks vara ett så känsligt material att arbeta med.
– Det kanske inte är någonting man förväntar sig att man kan gör med hår. För hår har man ju på huvudet, nästan allihopa. Jag tycker att det är jätteroligt att folk reagerar. Att arbeta med hår är ju en passion för mig. Det är ett traditionellt hantverk, men jag har tagit det till en annan dimension.
Vad säger de andra hårkullorna om att du bryter mot traditionen såhär?
– Jag håller mig lite för mig själv här och bryr mig inte om vad folk tycker utan jag går min egen väg. Det jag tycker är roligt, det gör jag.
HÅRKULLORNAAnvändningen av människohår till hantverk har sina rötter i tidigt 1800-tal i Morabyn Våmhus. Hundratals kvinnor från byn reste då runt i norra Europa för att försörja sig på sitt hantverk. Dagens hårkullor härstammar från dessa kvinnor. Tradition har varit en ledstjärna för moderna hårkullor.
Under 1900-talets början blev hårhantverk mindre populärt, men i Våmhus levde traditionen vidare.1994 bildades hårkullornas förening Hårnätet i byn och idag försörjer sig flera hårkullor enbart på sitt hantverk. Människor betalar för att hårkullarna ska skapa smycken, broscher och tavlor av deras eller någon av deras närståendes hår. Eftersom hår bryts ner mycket långsamt, är det ett sätt att bevara en del av en människa till framtida generationer.

 Ja - diskutera


   
Citera
Ämnesstartare

Ska be att få en gorilladräkt av min fars hår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Nina Sparr gör trosor av människohår

WhatShockerad

dazed: hårtrosor

TheTardig

dazed: trosor i människohår

FuckCensur

Och... varför är tråden taggad "isola"?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Och... varför är tråden taggad "isola"?

Brukar alltid tagga med "isola", tror säkert hon skulle vara intresserad också, allt annat vore ju orimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Ska be att få en gorilladräkt av min fars hår.

Har du redan samlat din fars hår i adekvata mängder eller ska du försöka pitcha det här nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Har du redan samlat din fars hår i adekvata mängder eller ska du försöka pitcha det här nu?

Tror det räcker om jag sopar ur hans sovplats. Han är en hårig man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Tror det räcker om jag sopar ur hans sovplats. Han är en hårig man.

Utmärkt! Skicka en offertförfrågan till fru Sparr direkt


   
SvaraCitera

hqdefault_1.jpg

dazed:
som även finns som string.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det finns människor för allt.


   
SvaraCitera

herregud.. 


   
SvaraCitera

Uh hår som trasslar in sig i ens eget hår tänker jag direkt. +stickigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Uh hår som trasslar in sig i ens eget hår tänker jag direkt. +stickigt

Haha åh, Har jag inte ens tänkt på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Uh hår som trasslar in sig i ens eget hår tänker jag direkt. +stickigt

Med tiden kan de växa ihop och skapa en  helt ny biologisk miljö för nya arter att utvecklas i. Jag är för!


   
SvaraCitera

aristoteles:

Med tiden kan de växa ihop och skapa en  helt ny biologisk miljö för nya arter att utvecklas i. Jag är för!

blir svårt att kissa dock

dazed:

Haha åh, Har jag inte ens tänkt på.

varsågod för vidgade vyer


   
SvaraCitera

hårresande


   
SvaraCitera