Aviseringar
Rensa alla

Onödiga lagar


HMF
Religionsfrihet
Illegaliseringen av vissa droger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inglorius:

Sluta bete dig som en obstinat barnunge

Nej [cool]


   
SvaraCitera

Personligen anser jag att alla eller i alla fall de flesta brott utan någon brottsoffer, dvs där brotten inte begås mot någon annan, borde bli lagliga. Det ska inte vara olagligt att tex vara dum.

Däremot så ska du naturligtvis själv få betala tex sjukhuskostnaden om du hoppar ner från ett hustak om du är dum nog att ta en drog som fått dig att tro att du kan flyga.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Däremot så ska du naturligtvis själv få betala tex sjukhuskostnaden om du hoppar ner från ett hustak om du är dum nog att ta en drog som fått dig att tro att du kan flyga.

Tanken på en sådan lag får mig att le. [smile]

"Du valde att cykla istället för att gå, dumt val betala din brutna handled själv", "Du valde att spela fotboll där skaderisken är stor, betala ditt brutna ben själv" "Du var dum nog att inte ha isbergsklättrarskor när du var ute när det var halt ute, betala din brutna arm själv"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Är det inte förbjudet att begå självmord också?

bobben:

Jo. Det om något passar väl in till topicen "Onödiga lagar".

Nej, det är inte olagligt att ta livet av sig. Eller har någon av er en referens på det?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nej, det är inte olagligt att ta livet av sig. Eller har någon av er en referens på det?

I många länder är det olagligt men i Sverige har det varit lagligt sedan 1856.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nej, det är inte olagligt att ta livet av sig. Eller har någon av er en referens på det?

Oki, tack.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Personligen anser jag att alla eller i alla fall de flesta brott utan någon brottsoffer, dvs där brotten inte begås mot någon annan, borde bli lagliga. Det ska inte vara olagligt att tex vara dum.

Ord. Brott där gärningsmannen och offret är samma person bör ej vara lagstiftade. Det är ganska ironiskt att en person som själv väljer att bruka exempelvis cannabis måste betala 500kr till brottsofferjouren om man blir dömd, då pengarna borde rimligtvis gå till en själv 🙂


   
SvaraCitera

att man inte får stå upp med alkohol på uteserveringar O.o


   
SvaraCitera

tevepro:

HMF

+1
Det är ganska fånigt att det är mer olagligt att vara dum mot vissa än mot andra. Exempelvis är ju både förtal och trakasserier redan olagliga, så jag förstår inte riktigt varför de inte kan användas (alternativt expanderas för att användas) istället för HMF.


   
SvaraCitera

Robbie Fowler:

"Du valde att cykla istället för att gå, dumt val betala din brutna handled själv"

Eller så tänker samhället okej det är bra att folk cyklar för det sparar vi massor av pengar på eftersom det ger folket bättre hälsa viket ger en friskare befolkning med färre kostsamma sjukvårdsbesök. Dessutom så är det bra för miljön att folk tar cykeln i stället för bilen eller bussen så det är verkligen något värt att uppmuntra.

Robbie Fowler:

Du valde att spela fotboll där skaderisken är stor, betala ditt brutna ben själv

Det är just därför som du genom att vara medlem i en svensk fotbollsklubb också automatiskt blir försäkrad mot de eventuella skador du kan råka ut för.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Eller så tänker samhället okej det är bra att folk cyklar för det sparar vi massor av pengar på eftersom det ger folket bättre hälsa viket ger en friskare befolkning med färre kostsamma sjukvårdsbesök.

Jag tror han menar att problemet består i den tid och energi som måste läggas på att avgöra vem som får skylla sig själv och vem som inte får det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Exempelvis är ju både förtal och trakasserier redan olagliga, så jag förstår inte riktigt varför de inte kan användas

Fast vem är det som den åtalade har förtalat/trakasserat i ett mål där han blir åtalad för att "förtalat" eller "trakasserat" en folkgrupp? Med brottsrubriceringen förtal eller trakasseri ska det ju finnas en målsägare som åklagaren(staten) ska företräda.

Jag tror det var enklare att tillämpa en specifik lag för detta istället för att skriva om redan befintliga och liknande lagar utan att lämna kryphål.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Jag tror det var enklare att tillämpa en specifik lag för detta istället för att skriva om redan befintliga och liknande lagar utan att lämna kryphål.

Problemet blir ju att vi då istället får en situation där det dels blir väldigt svårt att ens diskutera olika folkgrupper eftersom man inte vill klampa in på HMF-territorium, och där dels vissa folkgrupper är mer lika inför lagen än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Om jag kör omkring i min bil utan säkerhetsbälte så är det jag som tar risken och inget som staten ska kunna bötfälla mig för.

Budolicious:

Och sjukhusplatsen/kostnaderna du tar upp påverkar ingen annan förstår jag?

Ja, de miljontals-miljardtals kronor du kommer kosta Sverige.


   
SvaraCitera