Aviseringar
Rensa alla

ont i knät. överansträngt?


Ämnesstartare

har ont i mitt vänstra knä. gör ont när jag böjer på det och när jag sedan ska räta ut det efter böjningen.

funderar på om det kan vara överansträngt pga cyklar till jobbet, blir väl totalt typ 9 km/dag sedan två månader tillbaka ungefär. innan det gjorde jag aldrig något ansträngande typ. men sådant botas väl med vila? kan inte vila. måste cykla till jobbet pga går inga bussar................. tips??


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har du skor som snäpper fast - i så fall justera dem

Trampa snabbt med låg växel istället för långsamt med hög växel (vanligt fel som ger knäskador).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa: Trampa snabbt med låg växel istället för långsamt med hög växel (vanligt fel som ger knäskador).

har inga växlar på min cykel 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

turtle: har inga växlar på min cykel 🙁

Se till att däcken är ordenligt pumpade och kedjan smord så kan du i alla fall tjäna en del. Glad
Kör lugnt , och stretcha ordentligt.
Kör du fem dagar i veckan? Blir ju ingen vila då... =/


   
SvaraCitera

ibland blir mina knän så också, försöker underlätta det jag kan typ sitt med knäet lite böjt,inte helt rakt, lindar ibland osv osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa: Kör du fem dagar i veckan? Blir ju ingen vila då... =/

jaaa, jobbade 8 dagar i sträck nyss med. tror det var då jag började märka av det.

elverpigen: typ sitt med knäet lite böjt,inte helt rakt, lindar ibland osv osv

har försökt hålla det så, kommer på mig själv hela tiden med att sitta på smalbenet osv haha 🙁 har alltid böjda beeen


   
SvaraCitera

turtle:

jaaa, jobbade 8 dagar i sträck nyss med. tror det var då jag började märka av det.

har försökt hålla det så, kommer på mig själv hela tiden med att sitta på smalbenet osv haha 🙁 har alltid böjda beeen

inte braaaaaaaaa sitter oftast i skräddare med datorn framför mig i soffan och det sliter som fanken på knäna, inte mer böjt än 90 grader ska man ha :/ du får påminna dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

turtle: jaaa, jobbade 8 dagar i sträck nyss med. tror det var då jag började märka av det.

  • Se till att sadeln är i rätt höjd (googla). Eller om den redan är i rätt höjd så kan du sänka eller höja 1-2 cm.
  • När det är uppför, motvind eller bara går väldigt trögt och långsamt så kan du fixa med tekniken. Testa att peka inåt med fötterna på pedalerna. Du kan också när du trampar vinkla knäna inåt ramen. Alltså att (om du har herram) hela tiden försöker gnida insida ben mot ramen (fast man behöver inte pressa hela vägen så att man gnider mot ramen). På detta sätt använder man musklerna lite effektivare och blir starkare. Ser lite konstigt och fånigt ut men kan vara värt det.
  • Testa om du har korta muskler på fram- eller baksida ben. Nu när du cyklar tränar du ju bara vissa benmuskler och de kan bli korta eller hela benen snedtränade.
  • Om du ska cykla mycket kan du skaffa clips. På så sätt kan du även dra pedalerna uppåt - få mycket effektivare trampning och anstränga benen mer jämt.
  • Om du får vila några dagar så kan du köra typ Voltaren samtidigt som du vilar för att dämpa eventuell inflammation. Men jag tycker inte du ska köra Voltaren när du cyklar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

inte braaaaaaaaa sitter oftast i skräddare med datorn framför mig i soffan och det sliter som fanken på knäna, inte mer böjt än 90 grader ska man ha :/ du får påminna dig!

påminner mig jättemycket nu! har mer ont nu

Myksa:

  • Se till att sadeln är i rätt höjd (googla). Eller om den redan är i rätt höjd så kan du sänka eller höja 1-2 cm.
  • När det är uppför, motvind eller bara går väldigt trögt och långsamt så kan du fixa med tekniken. Testa att peka inåt med fötterna på pedalerna. Du kan också när du trampar vinkla knäna inåt ramen. Alltså att (om du har herram) hela tiden försöker gnida insida ben mot ramen (fast man behöver inte pressa hela vägen så att man gnider mot ramen). På detta sätt använder man musklerna lite effektivare och blir starkare. Ser lite konstigt och fånigt ut men kan vara värt det.
  • Testa om du har korta muskler på fram- eller baksida ben. Nu när du cyklar tränar du ju bara vissa benmuskler och de kan bli korta eller hela benen snedtränade.
  • Om du ska cykla mycket kan du skaffa clips. På så sätt kan du även dra pedalerna uppåt - få mycket effektivare trampning och anstränga benen mer jämt.
  • Om du får vila några dagar så kan du köra typ Voltaren samtidigt som du vilar för att dämpa eventuell inflammation. Men jag tycker inte du ska köra Voltaren när du cyklar.

tack för tipsen! tror min sadel är lite för låg, då blir det ju mer ansträngning för benen va? får fixa den imorn.. behöver nog pumpa däcken med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl typ en halvtimmes cykling per dag vafan skäll ut knät och be det sluta vara så töntigt, brukar funka när något på min kropp strular.


   
SvaraCitera

Järn:
Det är väl typ en halvtimmes cykling per dag vafan skäll ut knät och be det sluta vara så töntigt, brukar funka när något på min kropp strular.

Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:
Det är väl typ en halvtimmes cykling per dag vafan skäll ut knät och be det sluta vara så töntigt, brukar funka när något på min kropp strular.

exakt en halvtimme faktiskt!!! bra gissat! nu strejkar det totalt dock, skulle gå nerför trappan på uteplatsen som är typ 4 steg. kunde knappt stödja på knät......................... mgdkfjgdkf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

turtle:

exakt en halvtimme faktiskt!!! bra gissat! nu strejkar det totalt dock, skulle gå nerför trappan på uteplatsen som är typ 4 steg. kunde knappt stödja på knät......................... mgdkfjgdkf

Låter inte bra, men känns konstigt ifall du cyklar på rätt sätt och ändå får problem pga det om inget annat är problemet. Har cyklat liknande sträckor dagligen så vet ju hur det är liksom, om jag var du skulle jag kolla upp det så fort du bara kan och försöka låna en moppe eller dyl så länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn: moppe

har ingen att låna av och alltså.... moppe? 🙁 nä

Järn: Låter inte bra, men känns konstigt ifall du cyklar på rätt sätt

tror min sadel är lite för låg och att däcken inte är ordentligt pumpade. ska kika på det imorgon!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

turtle:

har ingen att låna av och alltså.... moppe? 🙁 nä

tror min sadel är lite för låg och att däcken inte är ordentligt pumpade. ska kika på det imorgon!

Som simpel lekman tycker jag fortfarande att det känns väldigt konstigt även om så var fallet. Cykla är ju inte direkt så påfrestande för det mesta liksom. Å andra sidan kanske du står mycket på jobbet osv?


   
SvaraCitera