Aviseringar
Rensa alla

Ont i ryggen, sova på mage?


Ämnesstartare

Nu är det så att jag verkligen älskar att sova på mage men det ger mig ryggont, har försökt att sova på sidan men kan inte somna då, när jag försöker sova på rygg så känns det som om jag inte får luft

men när jag ligger på mage har jag lätt för att somna, fortsätta sova och så men jag får ont i ryggen av det

kan man motverka ryggont av det på något sätt eller är det dömt att skada ryggen oavsett hur man gör?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

läkarna är nu offline. du får vänta tills imorrn.
mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kanske har för mjuk eller för hård säng eller för hög kudde etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ring sjukvårds-upplysningen!


   
SvaraCitera
oktan

När jag har ryggont brukar jag ligga på rygg ett bra tag & tar bort huvudkudden, lägger den under hälarna i stället så tassarna kommer upp helst en desemeter. Ryggen rätas ut, blir avlastad och känns riktit skönt. Prova sova åt andra hållet i sängen för den kan vara för mjuk där man ligger & dax för att bytas ut. Ett tips som är värt att prova!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Instämmer i dr ehds utlåtande om för mjuk säng lr för hög kudde.
Vill också, som bonus, inflika att magsovande kan vara ett tecken på otrygghet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan inte sova på mage, undrar om det är skönt[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan inte heller sova på mage [crazy][crazy] sover jämt på ryggen eller mojsad på sidan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stray:

kan man motverka ryggont av det på något sätt eller är det dömt att skada ryggen oavsett hur man gör?

lägg en fet kudde under magen för att "neutralisera" svanken. se över sängens hårdhet, alla ryggar mår dåligt av att vara bananformade bakåt i 8 h. PUSS OCH KRAM FRÅN POSTORDERDOKTORN [love]


   
SvaraCitera

Ligg med ena benet uppdraget, lite som i framstupa sidoläge, så svankar du inte så mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Ligg med ena benet uppdraget, lite som i framstupa sidoläge, så svankar du inte så mycket.

Fick höra på en speciell lektion (där vi fick lära oss att gå och sitta för att inte belasta fel) att det är väldigt skadligt för ryggen.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Fick höra på en speciell lektion (där vi fick lära oss att gå och sitta för att inte belasta fel) att det är väldigt skadligt för ryggen.

Framstupa sidoläge eller vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Framstupa sidoläge eller vad?

Fast då ligger man ju på sidan.

Ligger man på mage med ena benet uppdraget, vrider man ryggraden plus att musklerna typ blir CP. Det sista är dock en egen observation, så det gäller kanske inte alla.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Ligger man på mage med ena benet uppdraget, vrider man ryggraden plus att musklerna typ blir CP.

Obekvämt bortom allt förnuft! Fick lära mig att ligga på ett visst vis av en sjukgymnast, på mage, för att lindra endometrios och ändå avbelasta ryggen. Kanske inte fungerar om man inte ligger precis "rätt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vill också, som bonus, inflika att magsovande kan vara ett tecken på otrygghet.

Källa? [crazy]


   
SvaraCitera