Aviseringar
Rensa alla

Ont insida knä utan direkt anledning?


Ämnesstartare

Hej!
För ungefär en vecka sen när jag var ute och gick så låste sig mitt knä helt plötsligt.
När jag tillslut lyckades böja det lite så hördes det *knak knak* och sen dess har det gjort ont.
Jag tränar fotboll c:a 5 gånger i veckan och på träningarna har jag inte haft särskilt ont, men när jag suttit ner en stund och ställer mig upp gör det helt sjukt ont och jag kan nätt och jämnt stödja på benet.
Knät känns då instabilt och gör ont vid minsta belastning, dock inte vid beröring.
Men om jag fortsätter att röra på benet ~30min. trots smärta så går det oftast över.
Tycker detta är jättekonstigt, det är även svullet.
Har sökt runt lite på internet men hittar ingenting så därför vänder jag mig hit.
Någon som känner igen symtomen eller har tips på hur man kan göra för att bli bättre?

Tacksam för svar! [love]


   
Citera

kan va schlatter(stavning) men eftersom det handlar om ett så viktigt och känsligt område som knäna bör man gå till en doktor. och jag tror även att du ej är myndig ännu, så du går gratis.

iväg med dig, iväg säger jag!


   
SvaraCitera

eftersom det är svullet tkr jag du ska uppsöka läkare


   
SvaraCitera

eh vilken vettig människa belastar ett ont knä i trettio minuter????

Vila tills du varit hos doktorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

kan va schlatter(

Jo, jag har haft schlatter i tre år men det sitter ju under knät, och nu är det insidan av knät det handlar om..?
Och detta med insidan av knät kom helt plötsligt efter "låsningen".

Postorderhoran:

eh vilken vettig människa belastar ett ont knä i trettio minuter????

Jo det gör jag, eftersom jag märker att det blir bättre om jag fortsätter trots smärtan.
Dessutom är jag träningsnarkoman och klarar inte ens en vecka utan löpning. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som en menisk skada, skall du vägra doktorn så ta iaf lite antiinflammatoriskt för att få ner svullnaden.


   
SvaraCitera

Har haft liknande, fick diagnosen: ärrvävnad på brosket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaggz:

Låter som en menisk skada, skall du vägra doktorn så ta iaf lite antiinflammatoriskt för att få ner svullnaden.

Okej, var sitter menisken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har två menisker, en medial och en lateral, om du känner på knäleden så sitter meniskerna på inner och yttersidan av knäleden. Den är alltså mellan lårbenet och smalbenet(tibia).


   
SvaraCitera

allt detta låter ba så jävla läskigt!!! så hävla läskit"!!! [sad][sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm okej...
Men kan man få det bara helt plötsligt, utan anledning?
Och efter vad jag läst/hört om just meniskskador så brukar det göra ont i stort sett hela tiden och det gör det ju inte.
Det känns som om det "stelnar till" när jag har det stilla en stund, så att det gör ont när man börjar röra det igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såhär ser mitt knä ut, såå svullet tycker jag inte att det är.
Svårt att bedöma tycker jag.
Eller, vad tycker ni?

DSC06265.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"De klassiska symtomen på meniskskada är att man klagar över att knät låser sig efter att man har suttit på knä, så att man inte kan sträcka knät igen. Detta beror på att det har blivit en spricka i menisken så att en del av den har kommit i kläm inne i leden. Några gånger kan man då lirka lite på knät och få det sträckt igen. Ett annat symtom på meniskskada kan vara smärta vid belastning och efterföljande större eller mindre svullnad."

Var tvungen att söka, har inte så stor koll på symtom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svar!
Hmm, ja jag får väl söka om det inte blir bättre.


   
SvaraCitera

det jag menar var, skador ska man vara försiktig med.


   
SvaraCitera