Aviseringar
Rensa alla

Oparade elektroner? Hjälp!


Ämnesstartare

Hej!

Jag har fått en fråga i skolan som jag letat fakta om. Min källa känns inte trovärdig men så här står det:

Magneter drar endast till sig metaller på grund av en oparerad elektron i elementets yttre bana. De oparerade elektronerna tenderar att anpassa sig till magnetfält. När detta spridit sig över hela metallen dras metallen mot magneten, som om den vore själv en magnet.

Stämmer detta? Snälla hjälp.


   
Citera

Ja, jag skulle nog säga att det stämmer (men jag minns inte riktigt, den första meningen stämmer iaf.)Men man kan formulera det annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok, tack. Är det en oparerad eller oparad elektron. På vissa sidor står det att det är en oparad elektron...


   
SvaraCitera

Snälla_hjälp:

Ok, tack. Är det en oparerad eller oparad elektron. På vissa sidor står det att det är en oparad elektron...

Oparad. Vet ej vad en oparerad är.


   
SvaraCitera

Snälla_hjälp:

Magneter drar endast till sig metaller på grund av en oparerad elektron i elementets yttre bana. De oparerade elektronerna tenderar att anpassa sig till magnetfält. När detta spridit sig över hela metallen dras metallen mot magneten, som om den vore själv en magnet.

"en oparad elektron i elementets yttre bana" asså valenselektronen eller????
Tycker att detta var en dålig förklaring och tycker inte att den verkar trovärdig [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Super, nu slipper jag oroa mig allt för mycket om jag tagit fel information. Tack Sagitta. [smile]


   
SvaraCitera

läste rubriken i tron att det gällde ett pubertetsproblem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet du vad om det finns någon trovärdig källa som handlar om det här ämnet?


   
SvaraCitera

Hur lyder frågan?


   
SvaraCitera

Snälla_hjälp:

Vet du vad om det finns någon trovärdig källa som handlar om det här ämnet?

Asså du förklarar ju inte VAD du ska skriva om


   
SvaraCitera

Är det högstadiekemi ellör?


   
SvaraCitera

Snälla_hjälp:

Vet du vad om det finns någon trovärdig källa som handlar om det här ämnet?

Googla magnetism. Är det viktigt med en pålitlig källa i detta samband? Om du skriver en uppsats kan det vara viktigt med bra källor, annars funkar wikipedia osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har kollat på många olika idor men hittar ingenting om varför magneter drar till sig endat metaller. (Kan vara för att jag är dålig på att söka efter fakta, hehe).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snälla_hjälp:

Jag har kollat på många olika idor men hittar ingenting om varför magneter drar till sig endat metaller. (Kan vara för att jag är dålig på att söka efter fakta, hehe).

Skulle skriva endast istället för endat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Please help


   
SvaraCitera