Aviseringar
Rensa alla

Operation av käke


Malek:

Hon förlorade inte känseln permanent nån stans i munnen? Det måste jag erkänna att det vore tråkigt att göra.

inte det häller som tur var för det värkar ju vara ett ganska vanligt problem vad jag har förstått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

inte det häller som tur var för det värkar ju vara ett ganska vanligt problem vad jag har förstått

Ah fast som jag har förstått är det vanligt att man tappar känseln men den kommer tillbaka senare. Att man tappar känseln för alltid tror jag är ganska sällsynt, fast inte säker ska fråga om det imorn.


   
SvaraCitera

Malek:

Ah fast som jag har förstått är det vanligt att man tappar känseln men den kommer tillbaka senare. Att man tappar känseln för alltid tror jag är ganska sällsynt, fast inte säker ska fråga om det imorn.

kroppen brukar ju kunna läka det mesta men det är klart det kan ju gå hel fel i bland också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

kroppen brukar ju kunna läka det mesta men det är klart det kan ju gå hel fel i bland också

Ah men jag tycker det vore helt okej att tappa känseln om den skulle komma tillbaka sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malek:

Ah men jag tycker det vore helt okej att tappa känseln om den skulle komma tillbaka sen.

Va hos käkkirurgen igår och dom sa att det var 3% som tappade känseln ungefär. Men vad jag sett på internet så finns de många som tappat och fått tillbaka de men vissa hade fortfarande ingen känsel och störde sig inte mycket på det i alla fall.

Men när ska du opereras ungefär då? Och vad ska du operera? Över och under eller bara över?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har två kompisar som opererat sina underkäkar pga överbett och underbett, och båda blev jättefina efter operationen.


   
SvaraCitera

Nej men jag vet en som har, och jag visste inte ens om att hon haft underbett tidigare innan någon sa det. Så det var skitsnyggt, syns inte att man opererat alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

Jag har två kompisar som opererat sina underkäkar pga överbett och underbett, och båda blev jättefina efter operationen.

Mycket bra 😀 Dom hade inga större problem under eller efter operationen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Nej men jag vet en som har, och jag visste inte ens om att hon haft underbett tidigare innan någon sa det. Så det var skitsnyggt, syns inte att man opererat alls.

Det är ju bra. Finns ju folk som ångrar sina operationer pga. att utseendet ändrats en del. Och som tur är så hamnar ärren på insidan av munnen ![y]


   
SvaraCitera

Wishes:

Och som tur är så hamnar ärren på insidan av munnen ![y]

coolt! :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wishes:

Dom hade inga större problem under eller efter operationen?

Hm... Na, lite problem att äta efteråt såklart, och hon som opererade sig typ i början av våren har fortfarande inte fått tillbaka all känsel och har nog fortfarande lite ont, men det verkar som om man kan ha det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

coolt! :O

Yes, tydligen så skär dom inte ett dugg på utsidan, vilket måste vara riktigt pilligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

och har nog fortfarande lite ont, men det verkar som om man kan ha det.

Mjo, dom flesta jag läst om hade slutat få ont efter en vecka eller två. Men känseln e nog de svåra att få tillbaka, lite beroende på vilken operation som görs. Det ska finnas en operation där de oftast råkar komma åt ena nerven för mycket så man tappar känseln i underläppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wishes:

Va hos käkkirurgen igår och dom sa att det var 3% som tappade känseln ungefär. Men vad jag sett på internet så finns de många som tappat och fått tillbaka de men vissa hade fortfarande ingen känsel och störde sig inte mycket på det i alla fall.

Jag var och pratade med 2 käkkirurger idag, som jag har förstått det så är det om man opererar underkäken som man kan tappa känseln. Och det fanns två metoder att operera den på en som gjorde att det var 30% att man tappade känseln och en som gjorde, jag minns inte om det var 3% eller 7% att man tappade känseln. Men om man tog den med 3% så skulle man behöva ha käkarna ihop kopplade 5 veckor efter operationen. Men jag ska välja den ändå. Dem sa också att många som tappade känseln inte tyckte det var ett stort problem, vissa viste inte äns om att dem hade tappat känseln eftersom det är under små områden.

Wishes:

Men när ska du opereras ungefär då? Och vad ska du operera? Över och under eller bara över?

Idag fick jag preliminärt datum för operationen 20/9 2011. Sist jag var där sa en kirurg att han trodde att jag bara skulle behöva ha tandställning 1 år innan operationen, men idag sa dem 2. Så det var en liten dålig nyhet för mig, men aja resultaten blir trots allt nog lika bra. Jag kommer få tandställning efter sommarlovet. Dem ska satsa på att bara operera överkäken på mig, men de sa att det möjligen kommer behövas att flytta underkäken också. Man visste inte fören jag hade haft tandställning ett tag. När jag frågade hur stor risken var att jag skulle behöva operera både över och under sa de 50/50. Jag tycker egentligen det är lite konstigt att man inte kan förutså redan nu om man måste operera båda eller inte? men det är väl de som vet bäst.

När ungefär ska du själv opereras då? har du fått prel datum än? är dina kirurger också från karolinska?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wishes:

Det är ju bra. Finns ju folk som ångrar sina operationer pga. att utseendet ändrats en del. Och som tur är så hamnar ärren på insidan av munnen ![y]

Jag har sett 2 före- och efterbilder på internet, på dem såg utseendet mycket bättre ut efter operationen. Och min kirurg sa att de skulle försöka få mer volym på mig där vid siderna om näsan. Han sa att mitt ansikte skulle se mer harmoniskt ut då och att det var ett plus i kanten. Så jag tror risken är större att man ser bättre ut utseende mässigt efter operationen än innan. Men det skulle vara kul att få se fler före- och efterbilder, vet någon några sidor med sånna?


   
SvaraCitera