Aviseringar
Rensa alla

Optik - skugga


Ämnesstartare

Kvällsvandraren A.F. Tonkvist promenerar i rät linje tätt förbi en tänd gatlykta. Glödlampan i lyktan är placerad 3,6 m ovanför den horisontella marken, och herr Tonkvists hatt befinner sig 1,8 m ovanför marken.
Med vilken fart rör sig skuggan av hatten om herr Tonkvist håller farten 1,0 m/s?

Kan någon hjälpa mig med denna uppgift? Vet inte hur man ska tänka :/


   
Citera

Jag tycker det låter som en basic uppgift där man bara sätter in siffror i någon formel, am i right? (eller möjligtvis använda sig utav två formler) Tycker du ska kolla igenom tillhörande kapitel, jag tror du kan hitta något liknande exempel. Jag har läst optik på fysiken, ganska snabbt, men jag känner inte alls igen uppgiften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja, den är inte så basic som man tror (det är en MVG-uppgift) och det finns ingen speciell formel för den. Tror snarare att man ska resonera kring hur skuggan uppstår osv. Ingen som vet? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får förmodligen fram svaret genom ekvationen 1,8/3,6 = 1/x
Men jag förstår inte uppgiften! 🙁


   
SvaraCitera

mariel:

Nja, den är inte så basic som man tror (det är en MVG-uppgift) och det finns ingen speciell formel för den. Tror snarare att man ska resonera kring hur skuggan uppstår osv. Ingen som vet? [shake]

Jaså, okej. My mistake, det var evigheter sen jag verkligen fattade fysikuppgifterna känns det som. Synd att jag inte har löst någon liknande uppgift, hade kanske kunnat hjälpa dig lite på vägen iaf. Försök rita upp allt, skriv vad du har och kolla på alla relevanta formler, är det brytning det handlar om? Kolla formlerna där! Lycka till.


   
SvaraCitera