Aviseringar
Rensa alla

orättvist..


Ämnesstartare

Hej, jag är 14 år och har ätstörningar. Har inte växt mycket alls på längden , kommit in i puberten (fått mens m.m) än. Är bara 1.51 cm lång.

Min mamma som har fått gå hemma med mig o passat så ja ätit har också fått äta alla gånger ja vart tvungen o äta, och då har hon gått upp ganska mycket i vikt pga mig, och nu när jag fortfarande inte är helt frisk så ska hon börja banta och det känns ganska jobbigt eftersom jag har ganska starka ätstörningar vilket får mig att också vilja "banta" eller inte gå ned i vikt, men träna och inte äta så mycket. För hon äter nästan ingenting. Hon hoppar över middagen och frukost och äter bara lunch.

Jag blir irriterad, eftersom ja får trycka i mig frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål för att bli frisk, så ser jag allt det här att hon äter bara enstaka gång, och dock är det även en wight watcher soppa med jättelågt kalori-inehåll.

Jag undrar, är det verkligen sunt att äta som hon, eller är det sundare att äta alla mål (som även dom som vill gå ned i vikt) ska göra?

Det jag vill ha svar på är om jag ska behöva tycka det är jobbigt att hon inte äter frukost o middag. Jag gillar att vara nyttig, är väldigt mycket för hälsa o kropp.

Dvs. kommer hon verkligen kunna lyckas gå ned i vikt av 1 mål om dagen? Eller är det inte så att man lättare går ner i vikt om man äter 5-6 mål om dagen med 3 timmar imellan, så man får en jämn ämnesosättning? Jag har för mig det, eller?

Tacksam för svar... <=/


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

malinn:

Dvs. kommer hon verkligen kunna lyckas gå ned i vikt av 1 mål om dagen?

Ja

malinn:

Eller är det inte så att man lättare går ner i vikt om man äter 5-6 mål om dagen med 3 timmar imellan, så man får en jämn ämnesosättning? Jag har för mig det, eller?

Nej


   
SvaraCitera

Vissa blir inte längre.. Längd är något jag skiter totalt i! [crazy]


   
SvaraCitera

well its called life


   
SvaraCitera

malinn:

Jag undrar, är det verkligen sunt att äta som hon, eller är det sundare att äta alla mål (som även dom som vill gå ned i vikt) ska göra?

Nej, det är klart att det inte är sunt att svälta sig.

malinn:

Dvs. kommer hon verkligen kunna lyckas gå ned i vikt av 1 mål om dagen?

Jadå. Hon kommer bara inte göra det på ett sätt som är särskilt hälsosamt.

malinn:

Eller är det inte så att man lättare går ner i vikt om man äter 5-6 mål om dagen med 3 timmar imellan, så man får en jämn ämnesosättning?

Jo, det gör man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar 🙂 fast om alla svarat olika 😛 haha! Vilket är sant egentligen? [surprised]


   
SvaraCitera

nej, hon bantar ej på sunt vis. tycker att du skall berätta att hennes ätbeteende är triggande för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har sagt det, men hon blir bara jättearg. T.ex hon åt idag lättfil med mûsli och äpple till middag, och det vet hon att jag älskar och skulle kunna äta till middag...

Men tror ni jag skulle kunna äta det? trots min ätstörning? ^^förut har jag gjort det innan jag visste att jag hade ätstörning! [tard]


   
SvaraCitera

malinn:

Hej, jag är 15 år och har ätstörningar. Har inte växt mycket alls på längden , kommit in i puberten (fått mens m.m) än. Är bara 1.51 cm lång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malinn:

är det verkligen sunt att äta som hon, eller är det sundare att äta alla mål (som även dom som vill gå ned i vikt) ska göra?

Knappast sunt. Jobbigt att försöka banta genom att ständigt vara hungrig.

malinn:

kommer hon verkligen kunna lyckas gå ned i vikt av 1 mål om dagen?

Ja om hon svälter sig så kommer hon självklart gå ner i vikt. Men sen när hon kommer börja äta vanligt igen så kommer hon gå upp och få sin vanliga vikt lika snabbt.

malinn:

Eller är det inte så att man lättare går ner i vikt om man äter 5-6 mål om dagen med 3 timmar imellan, så man får en jämn ämnesosättning?

Jag har också hört att det är så. Men tror ärligt talat inte särskilt mycket på det. Man kan vara hälsosam genom att äta många måltider per dag, men jag tror man lättare går ner i vikt genom att svälta sig tyvärr [shake]


   
SvaraCitera

malinn:

Men tror ni jag skulle kunna äta det?

givetvis kan du det. är bara ångest som hindrar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malinn:

Hej, jag är 14 år och har ätstörningar. Har inte växt mycket alls på längden , kommit in i puberten (fått mens m.m) än. Är bara 1.51 cm lång.

det tar längre tid at tkomma in i puburteten om man har ätstörningar om du äter som vanligt folk kommer du se att snart får du snygga kurvor och det är större chans att du växer till dig lite på längden med 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, men jag skulle vilja äta det. Men är inte det för lite för en middag? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malinn:

Dvs. kommer hon verkligen kunna lyckas gå ned i vikt av 1 mål om dagen?

Det är klart att hon kommer gå ner i vikt men när hon har nått sin målvikt, och börjar äta mer normalt igen så kommer hon gå upp i vikt snabbt igen och det är inte bra för kroppen.


   
SvaraCitera