Aviseringar
Rensa alla

Ord på svenska du instinktivt uttalar fel


Ämnesstartare

Rubriken säger det allt.

Varje gång jag ser ordet chailatte vill jag uttala det _'själatt_ som om det vore ett ord som härstammade från franskan.

Varje gång jag ser ordet modern i skrift måste jag alltid läsa om meningen ordet finns i flera gånger. Jag blir alltid förvirrad. Är det _'mo:dern_ ("mamman") eller är det _mo'dä:rn_ ("nutida")?

Orden förbanna och förbarma har jag vanligtvis inga problem med, men en gång i kyrkan blandade jag ihop dem. Jag vet inte... men jag tror jag sa "Herre, förbanna dig över oss!" när jag läste en bibeltext.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Florsocker[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Florsocker

Hur uttalar du det? Typ, _flå:rsåkker_?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Hur uttalar du det? Typ, _flå:rsåkker_?

Ja precis[blush] Säkert något mer jag uttalar knäppt också men kommer ej på just nu[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KRISTIANSTAD! Hur jag hatar denna stads namn.

Jag vet att det uttalas _kri'sjannsta_ men nä, jag envisas att uttala det som _kristijan'sta:d_, alltså som det ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var/vart

Varssssssssssssssssssssssss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragula:

Varssssssssssssssssssssssss

Å du underbare norrlänning! Sprid ditt ljus!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill och tänker fortsätta uttala Partille "Parti", som om det vore franskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uttalar inget fel. [no-no]


   
SvaraCitera

Terapeut [sad] Vet hur det uttalas men säger alltid fel iaf.


   
SvaraCitera
Bakric

Säger luggit istället för legat.


   
SvaraCitera

Då jag är norrbottning har jag vissa problem med sk-ljud. När jag inte tänker på det säger jag lätt t.ex. shiva istället för skiva.


   
SvaraCitera

Uttalar tydligen "popcorn" fel också, men det är inget jag själv tycker, fast andra påpekar det för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rutschkana[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner en kille som inte kan säga "Körsbär" utan säger "könsbär". Rätt osexigt.

Själv uttalar jag inget fel då jag inte har någon dialekt och är helt jävla plattgrå.


   
SvaraCitera