Aviseringar
Rensa alla

Ordet hen


Ämnesstartare

Jag håller på med ett skolprojekt om ungdomars inställning till ordet "hen", vadd syftet med ordet är och om det kan öka jämställdheten i Sverige. Om ni hjälper mig med att svara på några enkla frågor underlättar det arbetet och ökar trovärdigheten i arbetet. 

https://www.webbenkater.com/s/404a14f

Tack i förhand! 🙂


   
Citera

Kan tänka mig att många är positiva till det men själv är jag väldigt emot det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:
Kan tänka mig att många är positiva till det men själv är jag väldigt emot det

För att du tycker att du ska ha rätt att namnge könet på en person även om den inte bekväm i det? Berätta.


   
SvaraCitera

Visst. 


   
SvaraCitera

Pannkakssmöörgåsen:

För att du tycker att du ska ha rätt att namnge könet på en person även om den inte bekväm i det? Berätta.

För att alla är födda till ett visst kön, antingen man eller kvinna medan ordet "hen" bara är en social konstruktion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:

För att alla är födda till ett visst kön, antingen man eller kvinna medan ordet "hen" bara är en social konstruktion

Och det är något dåligt eller? 


   
SvaraCitera

Pannkakssmöörgåsen:

Och det är något dåligt eller? 

ja eftersom det finns två kön och de är båda olika skall man utgå ifrån det och använda han och hon, det finns faktiskt folk som kan bli kränkta av att bli kallade för en "hen" och dessutom är det bara en några år gammal social konstruktion som är värd att ignorera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:

ja eftersom det finns två kön och de är båda olika skall man utgå ifrån det och använda han och hon, det finns faktiskt folk som kan bli kränkta av att bli kallade för en "hen" och dessutom är det bara en några år gammal social konstruktion som är värd att ignorera

Men ordet hen är inte till för att kalla folk som ser sig som man eller kvinna för. Det är ett pronomen, det måste väl ändå vara upp till en själv om man vill bli kallad han/hon/hen/den osv?  


   
SvaraCitera

Pannkakssmöörgåsen:

Men ordet hen är inte till för att kalla folk som ser sig som man eller kvinna för. Det är ett pronomen, det måste väl ändå vara upp till en själv om man vill bli kallad han/hon/hen/den osv?  

jo, men man skall alltid utgå ifrån att någon vill bli kallad han eller hon. Sen finns det ju förstås de som känner sig mera som en hen men man kan inte utgå ifrån att alla vill bli kallade för det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:

jo, men man skall alltid utgå ifrån att någon vill bli kallad han eller hon. Sen finns det ju förstås de som känner sig mera som en hen men man kan inte utgå ifrån att alla vill bli kallade för det

Du sa att ddu var väldigt emot  ordet hen. Förstår fortfarande inte problemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:
Kan tänka mig att många är positiva till det men själv är jag väldigt emot det

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:

jo, men man skall alltid utgå ifrån att någon vill bli kallad han eller hon. Sen finns det ju förstås de som känner sig mera som en hen men man kan inte utgå ifrån att alla vill bli kallade för det

Då måste en ju lyfta frågan om könsidentitet för att kunna släppa tvåkönsnormen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:

För att alla är födda till ett visst kön, antingen man eller kvinna medan ordet "hen" bara är en social konstruktion

Ordet "man" och "kvinna" är också en social konstruktion, könsroller också. Varför är det så svårt att bara acceptera en människas vädjan om att bli tilltalat ett visst pronomen istället för att trigga människan till depression?


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:

Ordet "man" och "kvinna" är också en social konstruktion, könsroller också. Varför är det så svårt att bara acceptera en människas vädjan om att bli tilltalat ett visst pronomen istället för att trigga människan till depression?

Om man blir deprimerad av att bli tilltalad med "han" eller "hon" när den som tilltalar inte ens gör det i syfte att provocera, skulle jag vilja påstå att den individens mentala instabilitet är ett större problem än vilket pronomen som används. 

Att ta hänsyn till andra och se upp så man inte sårar dem är visserligen bra, men bara till en viss gräns. Om ett enda icket ont menat ord är tillräckligt för att kränka, så har man enligt mig passerat den gränsen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle97:

ja eftersom det finns två kön och de är båda olika skall man utgå ifrån det och använda han och hon, det finns faktiskt folk som kan bli kränkta av att bli kallade för en "hen" och dessutom är det bara en några år gammal social konstruktion som är värd att ignorera

Konceptet har använts i Kina i bara några tusen år, det är knappast något nytt.


   
SvaraCitera