Aviseringar
Rensa alla

ordföranden i demokratiutredningen föreslår: rösträtt från 16


Ämnesstartare

På expressen debatt:   http://www.expressen.se/debatt/16-aringar-ska-fa-rosta-i-kommunalvalen/  
föreslår ordföranden i 2014 års demokratiutredning att sverige ska på prov i några kommunal och landstingsval använda sig av 16 år som rösträttsålder. Argumenten är att man då är 18 som medel när man röstar. Också att första gången man röstar kommer man antagligen gå i gymnasiet vilket gör att man kan bygga upp inför röstandet i skolan så man på det sättet får upp valdeltagandet för förstagångsväljare. 

han har ett par argument till i artikeln läs den gärna. 


   
Citera
reben

nej, dumt


   
SvaraCitera

qazedctgb: ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
nej, dumt

Varför? 🙂 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Jag tror inte att det blir bättre. Men vad vet jag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Jag tror inte att det blir bättre. Men vad vet jag. 

Valdeltagandet? 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

qazedctgb:

Valdeltagandet? 

högre valdeltagande genom sänkning av åldern för rösträtt ger inte nödvändigt vis fler röstande som aktivt tar reda på vad dem röstar på. Men det ser väll bra ut typ fler som inkluderas i procesen.


   
SvaraCitera
reben

qazedctgb:

Varför? 🙂 

man får ju inte ens bestämma över sig sj tkr d är ganska passande med att ha d i samband med myndighet ba


   
SvaraCitera
duden

Jag tycker att man kan börja med att sänka rösträttsåldern i kommunalvalen. 


   
SvaraCitera

Ja, jag hade gärna röstat när jag är 16... får visserligen ändå rösta i nästa val men jag tror att det är viktigt att ungdomar får sin röst hörd. Tror att många unga är mer insatta i politiken än många vuxna. Det som skulle kunna vara ett orosmoment är att vissa inte tar det seriöst utan bara "troll röstar"... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

man får ju inte ens bestämma över sig sj tkr d är ganska passande med att ha d i samband med myndighet ba

Ja fast som det är nu får ju de flesta välja först när de är över 20


   
SvaraCitera

ja, det finns mkt som pekar mot att vi borde sänka rösträttsåldern, men kanske borde börja med typ kommun/landsting för att sedan trappa upp det.


   
SvaraCitera

Ung och dum som man säger. Jag anser inte att 16 :åringar är kapabla att ta beslut om hur landet ska styras på bäst sätt. Snarare höj än sänk men eftersom att man blir myndig vid 18 tycker jag att det är en bra ålder ändå. 


   
SvaraCitera

Sänk inte åldern, då ökar stödet för vänstern


   
SvaraCitera

Nä, jag tror inte det. 


   
SvaraCitera