Just nu upplever jag det som att många lärare låter detta spela roll och väga in i betygsättningen i olika ämnen. Upplever ni samma sak och tror ni att ett separat betyg i ordning och uppförande skulle kunna förhindra detta?
soimpolite:Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)
soimpolite:Just nu upplever jag det som att många lärare låter detta spela roll och väga in i betygsättningen i olika ämnen. Upplever ni samma sak och tror ni att ett separat betyg i ordning och uppförande skulle kunna förhindra detta?
halvannanpanna:betyg i fjäsk (vilket detta skulle innebära) är fullkomligt efterblivet bortom rim och reson.
WaterTiger:Samma regler måste gälla för alla. Hur kan folk inte förstå det?
soimpolite:Varför skulle det? Hade kunnat finnas kriterier för de betygen också, liksom det finns för alla andra.
soimpolite:Visst, men du ser inget konstigt i att huruvida X är oambitiös, lat och odisciplinerad skall få avgöra vilket betyg X kommer att få i en kurs där X kanske till och med överpresterar och gott och väl uppfyller kunskapskraven som krävs enligt betygskriterierna?
JLm:Hur önskar du att man röstar, om man både anser att det ska påverka betyg i enskilt ämnet, och att det bör införas ett betyg i uppförande?
halvannanpanna:finns inga nationella prov i det och dylikt.
halvannanpanna:dessutom, vad skulle betyget användas till? gymnasiebehörighet? cv?
halvannanpanna:och betyg i de andra ämnena består redan till en stor del av fjäsk.
soimpolite:Men ge dig
soimpolite:Finns det inte i alla kurser. Man går som sagt oftast efter betygskristerier.
soimpolite:CV. tänker det här på gymnasiet nu... skulle absolut inte vara något mått för huruvida man får läsa vidare på högskola eller ej. Mer ett omdöme/betyg.
halvannanpanna:eh, va? jag kan säga från personlig erfarenhet att jag har haft betyg som har höjts för att jag fjäskat, och sänkts för att läraren inte gillat mig
halvannanpanna:och som sagt, kriterierna för en kurs som "ordning och uppförande" skulle bli totalt efterblivna. och hur ska själva utbildningen i det se ut?
halvannanpanna:så vad du vill är att ha ett statligt finansierat diplom i "sitt ner och håll käften", som illa kvickt blir obligatoriskt på arbetsmarknaden?
WaterTiger:Däremot måste samma regler gälla för alla oavsett.
soimpolite:Då är det fel å lärarna snarare än betygen. Sedan tror jag knappast att större delen av betygen består av lärarnas åsikt om en. Ligger nog åtminstone mer kunskapsbaserade omdömen är personliga i betygen.
soimpolite:Man skulle som sagt bara kunna ha ett omdöme och om man hade betyg kunde man ha vissa väldigt konkreta krav, t.ex. att om du lämnar in något för sent mer än 3 blir du icke godkänd.
soimpolite:Jag har inte skrivit att jag vill ha det. Har bara funderat på huruvida det skulle kunna bidra med att ta bort ordningens påverkan av kursbetygen.
soimpolite:Att ha ett diplom w/e skulle mer kunna vara en merit att kunna visa upp. En morot för de som skötte sig. Poängen är att kunskapen skall bedömas och att man skall bortse från ordningen när det kommer till kursbetyg.
soimpolite:Borde inte få påverka betyget i ett ämne (Du röstade på detta alternativ)
enhimmelskdrog:hörde dessutom något om att lärare sätter tidsgränser så att dom ska hinna rätta allt i tid etc, och att man egentligen får lämna in sakerna när man vill så länge man gör det innan kursen är slut.