Aviseringar
Rensa alla

Organisationen Maskrosbarn


Ämnesstartare

Idag var jag på en föreläsning av Björn Ödman från organisationen Maskrosbarn.

Maskrosbarn arbetar med att få bort tabut som hindrar oss från att prata om vad som egentligen händer i hemmen, vad som händer barnen. Prata om våra föräldrar som lider av alkoholism, missbruk eller psykisk sjukdom.
Varför kan vi inte göra det, egentligen? Det borde vi ju faktiskt, det är ofattbart att 500 000 barn i Sverige är uppväxta med liknande bakgrund, och ändå mörkläggs det, döljs och göms och ses som onormalt och skamligt.

Maskrosbarn verkar i alla fall vara en bra organisation, och de anordnar läger lite då och då. På deras hemsida kan ni ju läsa mer om dem, och lägren är helt gratis, från det att ni lämnar ert hus till att ni kommer innanför dörren igen, även resan till och från lägret.

Jag hoppas att åtminstone någon vilsen själ som tror sig vara ensam i världen nappar på detta, för att träffa människor med likadana erfarenheter (även ledarna har nära med missbruksproblem) kan nog vara jättebra!

KRAM [love]


   
Citera

Jepp, de är asbra.


   
SvaraCitera
Åtta

XMinGrönaLampaÄrDödX:

det är ofattbart att 500 000 barn i Sverige är uppväxta med liknande bakgrund

Det låter som ett fint påfund som säkerligen kan hjälpa många utsatta ungdomar, men jag undrar dock vart de fått den där siffran ifrån. 2009 fanns det ganska exakt 2 miljoner personer mellan 0-18 i Sverige. Jag finner det otroligt att var fjärde barn skulle ha föräldrar eller vårdnadshavare med alkohol-/narkotikaproblem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

2009 fanns det ganska exakt 2 miljoner personer mellan 0-18 i Sverige. Jag finner det otroligt att var fjärde barn skulle ha föräldrar eller vårdnadshavare med alkohol-/narkotikaproblem.

Jag vet inte, han kanske menade 500 000 som växer eller har växt upp med det, inte bara barn alltså, utan även vuxna barn?
Han sade att i en skolklass finns det ungefär fem elever som har missbrukande föräldrar.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag vet inte, han kanske menade 500 000 som växer eller har växt upp med det, inte bara barn alltså, utan även vuxna barn?

Jag har hört att det är var fjärde barn tidigare. Då åsyftas att man har en person i närmaste släkten som har alkoholproblem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag har hört att det är var fjärde barn tidigare. Då åsyftas att man har en person i närmaste släkten som har alkoholproblem.

Dåså! [smile]

Det är ju egentligen jättekonstigt att det är så tabubelagt när det är så vanligt. Man kan ju undra hur många människor i ens närhet, skola/jobb/fritidsaktivitet, som har liknande erfarenheter som en själv men som man inte har en aning om.


   
SvaraCitera
Åtta

Anarkandi:

Jag har hört att det är var fjärde barn tidigare. Då åsyftas att man har en person i närmaste släkten som har alkoholproblem.

Det var mer än jag trodde. Men vad innebär "närmaste släkten"? Är det mamma+pappa+syskon eller räknas typ far- och morföräldrar också in? Kusiner? Räknar man så långt tillbaka så tror jag säkerligen att man får ihop 500000 - även om man kanske inte lider så fruktansvärt av att ha en faster som dricker för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Räknar man så långt tillbaka så tror jag säkerligen att man får ihop 500000 - även om man kanske inte lider så fruktansvärt av att ha en faster som dricker för mycket.

Fast man kan ju lida av att ha en faster som dricker, beror ju helt på hur sammansvetsad familjen är. Man kanske måste träffa fastern jätteofta, eller så påverkas ens pappa mycket av att ha en syster som är alkoholist, vilket ju ger följder för barnen. [no-no]


   
SvaraCitera
Åtta

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Fast man kan ju lida av att ha en faster som dricker, beror ju helt på hur sammansvetsad familjen är. Man kanske måste träffa fastern jätteofta, eller så påverkas ens pappa mycket av att ha en syster som är alkoholist, vilket ju ger följder för barnen.

Jo, det kan helt klart vara sant. Jag menade bara att siffran nog medvetet saltats lite för att göra chockfaktorn högre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag menade bara att siffran nog medvetet saltats lite för att göra chockfaktorn högre.

Det är säkert sant, men även om de lagt på ett par tusen så är det ändå väldigt många människor i vårt lilla land.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jo, det kan helt klart vara sant. Jag menade bara att siffran nog medvetet saltats lite för att göra chockfaktorn högre.

Överhuvudtaget är det nog svårt att räkna på exakta siffror, det handlar nog snarare om spekulationer utifrån mindre statistiska undersökningar. Siffran kan vara högre, och kden kan vara mindre.

Nog lider man av att ha alkoholism i släkten. Hela samhället lider av mångas alkoholproblem.


   
SvaraCitera

Visste inte att jag var ett maskrosbarn, insåg det när jag klickade på din länk. Mysko.


   
SvaraCitera

Jag hade uppskattat om det hade funnits en sådan organisation nära till hands när jag själv växte upp. Nu känns det redan kört liksom.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

KRAM

kram på dig själv och tack för att du gjorde tråden !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Jag hade uppskattat om det hade funnits en sådan organisation nära till hands när jag själv växte upp. Nu känns det redan kört liksom.

Det tror jag inte alls att det är! Om 20 år sitter du där med familj, lån, bil, jobb, hus och katter med väninnor som ska fikas med och kurser att gå på. Om det nu är så du vill ha det, annars verkar det ju dumt förstås. Men du fattar grejen. [cute]


   
SvaraCitera