Aviseringar
Rensa alla

Organisationer att vända sig till vid problem


Ämnesstartare

Med tanke på hur många trådar det är som skapas där folk berättar om sina problem och i slutet ställer frågan "vad ska jag göra??" så tänkte jag med denna tråden ge tips på vart man kan vända sig.

Man behöver inte alltid vända sig till dem som jag länkar till i denna tråden, utan ibland kan en närstående vuxen/vän vara till stor hjälp.

Men det gäller att skaffa sig enormt mycket mod innan man vågar öppna sin mun och tala ut om allt

BRIS
Barnens Rätt I Samhället. Är du under 18 och behöver någon vuxen att prata med, och du vill vara anonym, så är BRIS ett bra ställe att vända sig till!

Utväg
Har du växt upp i ett hem där våld har förekommit kan det i många fall bli så att man påverkas av det man ser. Man blir otrygg i sig själv och vågar inte berätta för någon vad som har hänt. Men Utväg vill hjälpa en med detta.
(Just precis denna länken leder till Utväg i Skaraborg, hittar ingen annan)

BUP
Barn och Ungdomspsykiatrin. "Fråga om problem som mobbning, ätproblem (t.ex äs), övergrepp och kriser. Den som svarar är antingen kurator, läkare eller psykolog."
Man kommer till BUP enklast genom remiss från ungdomsmottagningen eller kuratorn/sjuksystern.

Om det finns drog- och/eller alkoholproblem i familjen så är Alkohol- och Narkotikaenheten ett bra ställe att vända sig till. Tror dock inte att den finns i alla kommuner, men det borde i sådana fall stå i telefonkatalogen t.ex (dem jag hittade på nätet var bara lokala så därför jag inte postar dem)

abkontakt
Har du problem med anorexia/bulimi så vänd dig till abkontakt.

jourhavande kompis
"Alla jourhavande kompisar är mellan 18 – 30 år. Vi finns här för att lyssna och vara ett stöd till dig. Vi som sitter i chatten är själva unga, inte experter, psykologer eller terapeuter. Vi är helt enkelt dina kompisar och det är du som bestämmer vad vi ska chatta om!"
Ett sammarbete med Röda Korset

Edit:Nationella Hjälplinjen
"Hjälplinjen är en jourtelefon för människor i psykisk kris eller i andra svåra livssituationer. Hjälplinjen drivs av ideella brukar- och anhörigorganisationer på det psykiska hälsoområdet. Hjälplinjen får statliga bidrag under kontroll av Socialstyrelsen.

Vi erbjuder professionellt, anonymt och kostnadsfritt stöd och hänvisning."

Jourhavande präst

"Jourhavande präst är öppen för alla som behöver en medmänniska att prata med. Du når jourhavande präst via nödnumret 112. Den som svarar har tystnadsplikt."

Edit: Elektra/Sharafs Hjältar
"Stödverksamhet Elektra stödjer tjejer och killar som befinner sig i hederskonflikter. Vi slussar vidare i akuta situationer och föremedlar kontakt med myndigheter som socialtjänst och polis. Stödverksamheten arbetar för att stärka nätverk av professionella som jobbar inom området"

Några andra tips som brukar finnas i varje stad är ungdomsmottagningen och vårdcentralen.

Om du är lite äldre och behöver snacka av dig så är vuxenpsyk något du kan vända dig till (brukar man kunna få tag på genom vårdcentralen som ger en remiss).

Är du osäker på vart exakt du ska vända dig så kan du gå till socialen som hjälper dig vidare.

Hoppas att detta inlägget blir en liten hjälp på vägen!
Lycka till!


   
Citera
Ämnesstartare

folk kanske inte alltid vill "vända sig" till ngt sådant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

folk kanske inte alltid vill "vända sig" till ngt sådant

nej folk vill inte alltid det och därför skrev jag

LightInDarkness:

så tänkte jag med denna tråden ge tips på vart man kan vända sig.

och

LightInDarkness:

Hoppas att detta inlägget blir en liten hjälp på vägen!

sen är det folks egna beslut om de vill ta kontakt eller ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra tråd Marko [y]


   
SvaraCitera

Var ska man vända sig till när man behöver pengar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SeriösochSnäll:

Var ska man vända sig till när man behöver pengar?

pengar till vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SeriösochSnäll:

Var ska man vända sig till när man behöver pengar?

I vanliga fall brukar man vända sig till socialen för detta, men sen finns det en hel del fonder man kan få pengar ifrån.


   
SvaraCitera

Angelize:

pengar till vad?

För att köpa något som är dyrt och som jag verkligen behöver för att må bra.Asså jag lider av hudbristningar


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

I vanliga fall brukar man vända sig till socialen för detta, men sen finns det en hel del fonder man kan få pengar ifrån.

Jag har för lite pengar helt enkelt,vilka fonder förresten?


   
SvaraCitera

SeriösochSnäll:

I vanliga fall brukar man vända sig till socialen för detta

Ja,men pengarna räcker bara till mat nu när matens pris ökar och ökar[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SeriösochSnäll:

För att köpa något som är dyrt och som jag verkligen behöver för att må bra.Asså jag lider av hudbristningar

Jag har inte så stor koll på vad man får/inte får pengar till.
Vet knappt några fonder, bara att jag har hört talas om allt o mamma har fått hjälp av en del fonder. Men t.ex Majblomman till barn som är upp till 18år finns ju. Vet inte hur gammal du är.

länkar
På den sidan fanns det en del fonder o står vad de kan hjälpa med. Kolla runt där.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KP.


   
SvaraCitera

Jag är 16 år gammal


   
SvaraCitera