Aviseringar
Rensa alla

Orimliga böter för fildelning


Ämnesstartare

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3089937.svd
Gamla nyheter, än så aktuellt.

Det är smått irriterande, att skivbolag kan stämma folk på miljonsummor för material som i det här fallet kostade drygt 240 kronor, skulle denne köpa låtarna individuellt.

Jag kan inte se i vilken realitet man kan ge en böter på 625.000 per låt, 62.500 gånger låtens värde.
Det är ganska, ganska sjukt.

Hade man gått in i en skivbutik, smusslat in två album i sin väska, drygt 24 låtar, och blivit ertappad så hade man fått ganska mycket lindrigare böter.

Ladda ner 24 låtar, stjäla två album från en affär; det är i princip samma sak.

Visst, alla artister förtjänar sin del av kakan för tid och arbete de lagt ner på sitt jobb, ja, de lider av fildelningen men det kan inte rättfärdiggöras av sanslösa böter.

Jag tycker självklart att fildelare ska straffas med böter, men då snackar jag typ böter på dubbla värdet av det man laddat ner, inte 62.500 gånger värdet på det man laddat ner. [n]

Inte heller ser jag hur någon kan ha råd med att betala bötern, om de inte vunnit på lotto eller månadstriss på TV4.

Jag köper mina skivor, de jag vill lyssna på.
Möjligen låtar för sig.
Däremot köper jag inte de nya skivorna, 180 spänn för Green Days senaste eller 160 för gammal Michael Jackson.
Det är bra musik, men för dyr.
Där har ni problemet, skivbolag. [crazy]

Det var allt. 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Samt att artisterna får 30 öre per såld låt via internet medan kreditkortföretaget som sköter transaktionen får MER! Resten tar skivbolaget.

Att artisterna alltså förlorar på fildelning är bullshit. De som förlorar är skivbolagen, men det talas det inte högt om.


   
SvaraCitera

Jag har äntligen insett att man bara lever en gång.


   
SvaraCitera

Staten och kapitalet sitter i samma båt så att säga. [smile]


   
SvaraCitera

Notera att hon har laddat upp genom Kazaa - det är ju inte samma sak som att använda torrent...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Notera att hon har laddat upp genom Kazaa - det är ju inte samma sak som att använda torrent...

Visserligen, men det är samma grej, nästan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Att artisterna alltså förlorar på fildelning är bullshit. De som förlorar är skivbolagen, men det talas det inte högt om.

Varför dissar då inte artisterna sina skivbolag och blir miljonärer genom fildelning själva? Är artisterna för dumma?


   
SvaraCitera

Hadouken:

Ladda ner 24 låtar, stjäla två album från en affär; det är i princip samma sak.

Knappast, man stjäl inte genom att ladda ner. Man kopierar det bara.

Hadouken:

ja, de lider av fildelningen men det kan inte rättfärdiggöras av sanslösa böter.

Madonna, Elton John, Paul McCartney mfl lider knappast. De är goda för flera miljarder och är ekonomiskt oberoende livet ut. Hade de levt på bröd och vatten om dagarna så hade vi kunnat snacka om att de led.

Lägg dessutom märke till att detta var i USA, där skivbolagen har betydligt mer makt än i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maj Lis Lööw:

Knappast, man stjäl inte genom att ladda ner. Man kopierar det bara.

Tekniskt sett, ja.
Men genom att ladda ner en låt har man ju något man inte betalt för, vilket är meningen att man skulle ha gjort. Därav stöld.

Det andra du sa kan jag bara hålla med om, fast jag vet att det var i USA, vad jag vet är böter för fildelning mildare här.

Känns ändå fel att de kan ge sådana höga böter.


   
SvaraCitera

Hadouken:

Men genom att ladda ner en låt har man ju något man inte betalt för, vilket är meningen att man skulle ha gjort. Därav stöld.

Öhh nej. Hade jag tagit låtarna så att de inte var tillgängliga för artisten eller skivbolaget så hade jag stulit dem, men så är nu inte fallet.

Det är samma sak som om jag skulle gått till Ikea och ritat av en av deras byråer och sedan gått hem och snickrat ihop en exakt likadan byrå själv. Har jag då stulit en byrå från Ikea? Svar nej.

Hadouken:

Det andra du sa kan jag bara hålla med om, fast jag vet att det var i USA, vad jag vet är böter för fildelning mildare här.

Det är bara en enda som har dömts för fildelning i Sverige och det var han som laddade ner Hipp Hipp Hora från DC++. Han fick böta 80 dagsböter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maj Lis Lööw:

Det är samma sak som om jag skulle gått till Ikea och ritat av en av deras byråer och sedan gått hem och snickrat ihop en exakt likadan byrå själv. Har jag då stulit en byrå från Ikea? Svar nej.

Däremot tvekar jag på att Ikea har någon slags upphovsrätt på deras byråer, så det hade inte spelat någon roll.
Att kopiera musiken, föra den vidare, ladda ner den bryter ju mot upphovsrätten.


   
SvaraCitera

Myksa:

Kazaa

hahaha nuuuuuuuuuuuuuuuuuuub!
ofta de finns folk som använder de än -.-


   
SvaraCitera

fade:

hahaha nuuuuuuuuuuuuuuuuuuub!
ofta de finns folk som använder de än -.-

Det hon åkte dit för var att ha fildelat via Kazaa. Jag har inte sagt att någon använder det...

hahaha
ofta det finns som är så trögfattade. -.-


   
SvaraCitera

Myksa:

Det hon åkte dit för var att ha fildelat via Kazaa. Jag har inte sagt att någon använder det...

hahaha
ofta det finns som är så trögfattade. -.-

alltså jag mena inte dig xD mena att hon va dålig 😛
sorry om du tog illa upp men va inte riktat mot dig


   
SvaraCitera

fade:

alltså jag mena inte dig xD mena att hon va dålig 😛
sorry om du tog illa upp men va inte riktat mot dig

Haha, okaj. [smile]

Undrar hur det är med fallet. Om det är så att det skedde för länge sedan (på kazaas tid) och att utredningen tagit lång tid eller att de fortfarande använder det där borta...?


   
SvaraCitera